Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 38 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod OtakarK » 26 říj 2014, 23:29

Panove (a damy):
Zaprve Zdrav z Ameriki.
Koupil sem si od Bilka Model C-11. Mohu rici ze na moderni cas tento model neni nic fantasticke. Da se porovnat k modelum jako bili stare HaPM a MPM, ale je dostacujici. Zadny Eduard to teda neni. Ale to co my zajima je obarveni. Ukazuje v popisu ze ma bit Svetle Olivovy. Modelmaster 2071. To my strasne prekvapilo. Zaprve vsechno co sem mohl najit je ze Ceske masiny bili svetle modre, a zadruhe ze vubec pouziva barvy Modelmaster a ne Agama. Muze my negdo stimto pomoc, prosim? Rad bych bil gdyby to bila pravda a vazne bil svetle zeleny. Ale vazne, jaky svetle zeleny? RLM-02 (Avion 2036-02) a nebo neco modernejsiho? Nejaka Po valecna barva?
Dekuji Ota
Ota Kudrna GySgt USMC
Chicago USA
Uživatelský avatar
OtakarK
 
Příspěvky: 841
Registrován: 19 pro 2012, 13:30
Bydliště: Chicago USA od roku 1967
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Marder » 27 říj 2014, 07:49

České mašiny používali světle modrou na spodních plochách a Bílek je výhradní dovozce barev MM a tak je v návodech používá.
Montážní linka a lakovna:
Hetzer http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=58&t=65499
Hotovo:
Demag, King Tiger II, Pz.Kpfw.38(t) Ausf.B, Pz.Befw.38(t) Ausf.G, 15cm s.IG.33 auf Pz.I B, Pz.Kpfw.38(t) Ausf.E/F-G, Sd.Kfz.251/10C, Flakpanzer 38(t), 7,5 cm horský kanón vz. 15, 3.7 cm, KPUV vz.37 typ M + 3,7 cm PAK 37(t), Tiger I, Hetzer "Pražačka"
Uživatelský avatar
Marder
 
Příspěvky: 9311
Registrován: 16 dub 2007, 14:16
Bydliště: předzahrádka Šumavy
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Jindřich Rosa » 27 říj 2014, 18:53

Výborně, Otakare, vzhledem k tomu, že jsem minulý týden koupil C-11 od RS models (v měřítku 1:72), tak jsem se touto otázkou také zabýval a říkal jsem si, že musím co nejdříve v některé internetové debatě tento problém nastolit.

Trochu mě udivuje, že říkate, že jste našel informace o světle modré. Až donedávna se totiž vesměs tvrdilo, že v Československu vyrobené C-11 byly šedozelené, respektive to bylo popisováno jako "kovově šedá barva s lehce nazelenalým nádechem" (Letectví + kosmonautika 1993/26, knižní monografie od A. Orlity vydaná v ČR roku 2008, model firmy Propagteam z roku 1994 atd. atd.).

Teprve v poslední době se hovoří o tom, nádech zbarvení byl naopak do modra. Například popis u bokorysu stroje MY-88, který lze stáhnout ze stránek třebíčského modelářského klubu (publikováno říjen 2013):
http://www.tnmc.cz/walkaround/c11.php
(zde je to řešeno poněkud šalamounsky doplněním, že u některých strojů se mohla barva naopak jevit trochu do zelena - což ostatně předvádí právě ona kresba).

Této problematice se věnoval Erik Pilawski na svých stránkách s odůvodněním, že československá licenční vyroba jen kopírovala tehdejší vzorovou podobu ze SSSR (barva AGT-16), už také proto, že se z Kunovic dodávalo zase zpětně do Sovětského Svazu. Teprve při opravách (v rámci čs. armády, resp. před předáním strojů do civilních aeroklubů) se měla používat šedozelená.
Ač je v jiných případech osoba E. Pilawského považována za značně kontroverzní, zde:
http://www.redbanner.co.uk/History/Yak11/Yak11_paint.html
shromážděné informace jsou přinejmenším zajímavé. Jde také o to, zda šedomodrý C-11 vystavený v rakouském Grazu je v originálním zbarvení...


Je tedy otázkou, zda popisovaná změna názoru na zbarvení československých C-11 probíhající v posledním období (kresba na stránkách TNMC, návody stavebnic Bílek a RS models) má podklad jen v publikované studii E. Pilawského, nebo zda jsou pro to další a pádnější důkazy. Barevných fotografií asi z té doby není mnoho a právě to, že se jedná jen o drobnou nuanci v barevném nádechu, nemusí být vzhledem ke jejich stáří a tehdejší ještě nepříliš dobré kvalitě barevných fotomateriálů dobrým vodítkem - právě naopak může být zavádějící!
Má někdo k tomuto problému ještě další důležité či zajímavé informace?
Jindřich Rosa
 
Příspěvky: 163
Registrován: 14 led 2012, 20:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod OtakarK » 27 říj 2014, 23:57

Co sem ja nasel je toto; Oryginalni barva je videt pod premalovanou sedomodrou. Je to viditelne svetlemodra. Ja verim tomu ze to ma bit barva Agama C-15. A nebo C-16.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Ota Kudrna GySgt USMC
Chicago USA
Uživatelský avatar
OtakarK
 
Příspěvky: 841
Registrován: 19 pro 2012, 13:30
Bydliště: Chicago USA od roku 1967
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod zbyna » 28 říj 2014, 09:33

C-11-3 color.jpg

yak11austrian.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Jindřich Rosa » 29 říj 2014, 16:58

zbyna:
velmi pěkné foto.
Na to se teď hodí klasická hláška: "A včil mudruj!"
Jindřich Rosa
 
Příspěvky: 163
Registrován: 14 led 2012, 20:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod mirageiva » 06 lis 2014, 20:35

Můj soukromý názor
Yaky -11 vyrobené v SSSR byly dodávány v origo ruské (sovětské) kamo - světle šedomodrá
Let C-11 vyráběné v licenci byly natřené RLM 02 - světle šedozelená
Důvod? Protektorát byl za války velkým výrobcem a servisem cvičných mašin pro Luftwaffe a po válce zůstaly u nás tuny barvy RLM 02. Ostatně většina armádních letadel té doby u nás, byla v barvě RLM 02....Avia S-92, Avia S-199, Bücker C-104, Bücker C-106
Proto se domnívám, že tou barvou stříkli i nově vyráběné C-11.
Já si Yaka postavím ve světle šedozelené a nebudu daleko od pravdy :-)
mirageiva
 
Příspěvky: 1
Registrován: 17 bře 2008, 04:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod MacaK » 29 kvě 2015, 19:27

A co tohle? C-11 z Kunovic, a ze Kbel...
Přílohy
P1010555.JPG
Kbely 2014 detail
P1010545.JPG
Kbely 2014
P1010270.JPG
Kunovice 2014
P1010015.JPG
Kunovice 2006
Hotovo 2023: 2x Spitfire Mk.Vb 1/72 Revell, Hawker Sea Fury 1/72 Pioneer2, P-51B 1/72 Academy, F-16C 1/72 Hasegawa
Hotovo 2024: P-40E 1/48 Otaki, F-15 1/72 Hasegawa, F6F-5 1/72 Eduard, 2x P-51B 1/72 Revell, F4F-4 Academy 1/72, P-47D Academy 1/72
Rozestavěno: MiG-15 1/72 Eduard, 2x Spitfire Mk.IXe 1/72 AZ, A6M2 1/48 Tamiya
MacaK
 
Příspěvky: 19
Registrován: 02 dub 2015, 16:53
Bydliště: Zlínský kraj
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martin Janoušek » 08 zář 2019, 09:32

Nevím, jestli jsme našel to správné téma, kde se diskutuje o barvách C-11 alias našich JAKů-11. Dovolím si přidat svůj pohled na věc. Proč právě teď? Protože jsem včera v Rakousku narazil na zajímavou věc, které mě jen utvrdila o mé představě, jak to bylo.
Vezmu to popořadě. Protože už taky něco pamatuji, tak si vzpomínám, že v dřívějších dobách se bralo jako jednoznačný a nezvratný fakt, že naše C-11 byly nastříkané světlešedou barvou s mírným nádechem do modra. Tak se o tom vždy psalo, tak to potvrzovali i pamětníci, mj. i Zdeněk Bedřich, který byl také modelářem a barvy si celkem pěkně pamatoval. To bylo všechno fajn, vystavená C-11 v rakouském Zeltwegu, stejně jako naše vystavená v Bruselu jsou šedé, žádný problém. Stejně tak jako C-11, která byla vyměněna za vrak Pe-2 je světle šedá. Kbelská mašina ve vnitřní expozici ve zbarvení výrazně tmavě šedozelené se obecně brala jako "úlet", který vznikl při renovaci, resp. přestříkání této C-11 před umístěním do expozice. Takových příkladů z chybné renovace je muzeu ještě pár. To se stává.
vč53857  OK-JIM_02.jpg
C-11 vyměněná za Pe-2

vč53857  OK-JIM_01.jpg

Let-C-11-05.jpg
Takto dapadla poslední oprava letuschopné C-11

800px-Let_C-11_(Jakovlev_Jak-11),_Moose_pic2.JPG
Kbelská v tmavém nátěru

Brusel1.jpg
C-11 z Bruselu
Brusel2.jpg
C-11 z Bruselu



Moje osobní přesvědčení o jediné pravdě v podobě se začalo mírně nahlodávat, když jsem zjistil, že ta kbelská mašina má původní popisky, které jsou jen obestříkané novým nátěrem. A v podstatě ve stejném odstínu. Dalším už podstatně silnější nahlodáním pro mne byla fotka z Hobby historie, kde letí na jednom záběru dvě C-11 a každá má zjevně jiný nátěr - světlý a tmavý. Posledním zamyšlením o neotřesitelné šedé barvě byla pro mne poslední oprava letuschopné C-11, kdy ji nastříkali podle nálezu zbytku barvy a zase - výrazně tmavá zelenošedá. O tom, jak vyšel konečný odstín nemá cenu polemizovat, to už je jiná věc.
Při včerejší návštěvě leteckého dne v Zeltwegu jsem si všiml zajímavého exponátu v tamním muzeu - původní křídlo z C-11, kterému chyběl potah křidélka. To, že je to letadlo z naší výroby zcela jasně dokazují ústřižky novin (Rudé právo (:) ) nalepené na konstrukci pod plátěným potahem.
Rakousko1.jpg
Rakousko2.jpg
Moc pěkně je šedozelená základovka po odlepení plátěné záplaty vedle křidélka.
Rakousko4.jpg
Celkový pohled na původní podobu zbarvení C-11, mj. i těch rakouských
Rakousko3.jpg
Rudé právo :-)


Z těchto všech faktů mi vychází následující závěr. Letadla vycházející z fabriky byla světle šedá. V nějaké zatím neurčité době, někdy ke konci služby, prošla část letadel generálkou, kdy byla nastříkaná zmíněnou tmavě šedozelenou, která ale nemá nic společného s barvou S-199 nebo S-92. Naopak by to mohla být barva, která byla používána při generálkách části IL-10/B-33, ale to je momentálně úvaha na zcela jiné téma. To by zcela jasně vysvětlovalo tmavou a světlou barvu na jedné fotografii v Hobby historii, nález té krytky na letuschopné C-11 a podobu kbelské C-11, která byla převedena z Košic po dolétání.
To, že se dnes malují naše C-11, všelijak do toho vnáší jen další zmatek. Stejně tak je zcela nesmyslná podoba naší letuschopné v kombinaci tmavé šedozelené a označení v kombinaci písmen a čísel. To by musela mít jen čtyřmístné číslo.
Takže tak. Můj pohled na věc. A ještě poznámka, to že se na některých fotkách jeví ta světle šedá jakoby by měla nádech do zelena, jen "chyba" fotek. Včera jsem se na křídlo pozorně díval a na vlastní oči v té barvě není ani náznak nádechu do zelena.
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5516
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martin Janoušek » 08 zář 2019, 09:33

A ještě fotky, které se nevešly do předchozího příspěvku.
HH1.jpg
Světlý stroj v původní šedé vpředu, vzadu v barvě po generálce
HH2.jpg
Takto se jeví kbelská podoba na klasické čb. fotografii.

A ještě asi drobnost, podoba z kunovického muzea PK-35 je zcela nesmyslná, ale to je asi naprosto jasné.
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5516
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martinicky Vladimir » 08 zář 2019, 10:37

p. Janousek, zrovna tu "bruselsku" by som nedaval za vzor sfarbenia...prilis velke a zle umiestnene znaky, cisla na trupe by mali byt neprerusovane, cize boli natrete stetcom a pod.! Aj kabat nebol "tvrdo" sedy, ale urcite nuansy sfarbenia do sedozelenomodra tam boli... :wink:
img004.jpg
P1050306-009.JPG
yak11austrian.jpg

Martinicky Vladimir
 
Příspěvky: 9120
Registrován: 02 kvě 2007, 09:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martin Janoušek » 08 zář 2019, 11:07

Nevím, proč jste sem dával fotku toho rakouského. (:) Měla něco dokazovat?
Přílohy
yak11austrian.jpg
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5516
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martinicky Vladimir » 08 zář 2019, 11:16

p. Janousek, ze ste tu fotku upravoval, aby ten kabat vysiel viac do seda ? Ta fotka dokazuje to, ze ten "rakusak" ma tovarensky kabat z LETu, a ze nie je tvrdo svetlosedy...este nemam oko z gasparovej kravy... :grin: :wink:
Martinicky Vladimir
 
Příspěvky: 9120
Registrován: 02 kvě 2007, 09:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martin Janoušek » 08 zář 2019, 11:33

Pane Martinický a vy myslíte, že já mám vámi zmiňované oko? Vy si myslíte, že když to křídlo v originálním nátěru vidím na vlastní oči, tak nepoznám, jaký má odstín? Jasně, pro vás rozhodující nějaká fotka s vyblitýma barvama, u které jsem vám chtěl ukázat, že může vypadat taky úplně jinak.
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5516
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bilek Yak-11 (Let C-11) 1/48

Příspěvekod Martinicky Vladimir » 08 zář 2019, 11:43

p. Janousek, vobec si nemyslim, ze mate oko z..! Mame len odlisne nazory na vec, co je myslim si, dobre na diskusiu !
Martinicky Vladimir
 
Příspěvky: 9120
Registrován: 02 kvě 2007, 09:33
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 38 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Roman S a 33 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY