I kdyby to neměli u Artura, koupit se ta publikace dá. Nezlobte se ale dát sem post, že publikaci klidně dám na Ulož to nebo kamkoliv ke stažení je dost drsný. Chápal bych to na ruským fóru. To se furt řeší, z čeho vznikl ten který model té nebo jiné firmy a vcelku průhledná krádež publikace a ještě nabídka umožnění nelegálního stažení je v pořádku. Tak to jděte někam pánové.
Přesně tak, vybití statické elektřiny po přistání - letadlo po letu (díky tření vzduchu) může být velmi hodně staticky nabito, pneumatiky většinou dost izolují, tak se to řeší podobným ocáskem (lankem). Po obroušení o dráhu se po čase vymění. Bez uzemění může pozemní obsluha dostat pořádnou ránu. PS: funguje i i u vrtulníků. Proto při jeřábování se musí nosné lano napřed dotknout země a pak teprve může pozemní obsluha věšet břemeno (nebo se používají tyčky s uzeměním, které má obsluha v ruce) https://www.youtube.com/watch?v=Qq1W-v7A7Wg https://www.youtube.com/watch?v=K3djcxUCcvQ https://www.youtube.com/watch?v=eW5p70b9RjE PPS: a proto se vždy MUSÍ při tankování spojit cisterna (nebo stojan) s letadlem zemnícím lankem. Jinak by výboj mohl zapálit palivo. https://www.youtube.com/watch?v=FzsTamPPnHc
Statická elektřina je zajímavá a nevyzpytatelná sviňa. Já měl svýho času problém s dodávkou VW LT38. Vždycky jsem od ní dostal děsnou jebu. Bylo zřetelně slyšet prasknutí. V noci byl i vidět modrý záblesk výboje. Zajímavý, že nikoho jinýho to netlouklo. Ani mě jiný firemní auto nemlátilo. Jen tahle mrcha … Nějak jsme si nesedli i když jinak, z hlediska jízdních vlastností a výhledu, jsem s ním jezdil radši než s Boxerem nebo Filckou Pickupem. Jen jsem si vždycky musel projít uvítacím rituálem …
nevíte náhodou někdo co jsou na této fotce nad přídavnými nádržemi před křídlem (taková ta "bílá kolečka") ? Napadlo mě že by to mohly být nějaké manometry, kterými se třeba někdy měřil přetlak v nádržích.
Přesně tak, jsou to tlakoměry. Koukám jestli není vidět na horním plnění, ale není. Zbrojíři osazují zbraně, pravděpodobně se vše chystá ke kontrolní motorové zkoušce, při které se kontroluje přetlakování, těsnost palivového systému a jeho funkčnost z hlediska přečerpávání paliva. Přídavné nádrže se odčerpávaly jako první a tlak tam byl vyšší než v trupových nádržích. Spouštěcí zdroj zatím nepřipojen.
Jedna málo známá, je to naše letectvo, dýmovnice v barvě trikolory. Zatím nechám bez identifikace, ale již název "patnáct patnáctek" dost napovídá.....