Stránka 1 z 3

Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 20 črc 2011, 21:26
od famo9
Potreboval by som upresniť konštrukčné rozdiely medzi A-čkami 51 a 36

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 20 črc 2011, 22:38
od Martin Černý 'Černoch'
A-36 má na rozdíl od P-51A kulomety ještě ve spodní části čumáku po bocích motoru, aerod. výklopné brzdy na křídle . Byla to utočná verze ,proto písmeno A. P-51A má 4x kulomet v křídle a nepatrně pozměněné tvary čumáku. To je v kostce co si pamatuju z hlavy.Určitě někdo doplní,upřesní další odlišnosti.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 21 črc 2011, 09:56
od Tomáš Svozil
A 36, a P-51A měly motory Allison, od Béčka už Packardy, takže jinej cowling a také rozdílné sání vzduchu pod trupem. Pokud se nepletu, tak A-36 měly brzdící plůtky na křídle pro střemhlavý let a jiný čelní štítek kabiny. Určitě ještě nějaká jiná droboť, ale teď mě nic nenpadá....

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 26 črc 2011, 23:08
od Martin Novák
Pokud nebudeme řešit rozdíly mezi Mustangem I, Ia, P-51 (většinou upraveno na F6A) ale jen mezi A-36A a P-51A tak jsem našel toto:
A-36A má trupové kulomety, brzdící štíty, jiný přistávací reflektor (dvě světla vedle sebe pod širším plexi) a jiný sloupek antény (ale ne vždy-
nutno podle fotek).
Několik zapůjčených A-36A údajně používali britové s kamerama (podle PKR).
P-51A s kamerama k taktickýmu průzkumu se značily F6B.
Fotku jsem neviděl ale podle výkresů i tyhle verze s Allisonama občas dostaly Malcolm Hood +prutovou anténu dál na trup místo sloupku.
Tvar čumáku (až na ty kulomety) i chladiče pod trupem by měl být u těchle verzí stejnej. Dřívější verze měly regulační klapku i na vstupu do chladičů.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 26 črc 2011, 23:51
od Michal Šourek
P-51 a P-51A má jiný tvar vstupu nad motorem a jiný tvar spodního vstupu. Má také jinou paneláž okolo výfuků (takovou "kosopíču" za levými výfuky). Vše je řešeno ve stavebnici Accurate Miniatures. Jak je to ovšem s A-36, to nevím, tuto stavebnici nemám. Brouzdal jsem po netu a hledal tuto verzi postavenou a podle všeho to má stejný čumák jako P-51A http://modelingmadness.com/reviews/alli ... leea36.htm s přidanými kulomety. P-51 a P-51A používají stejné trupové rámečky, pouze je "ustřižena" část s nepotřebným čumákem a to stejné platí o rámečku s drobotinou, kde se "odstříhávají" díly s nádržemi+kulomety+závěsníky+vstupy horní/dolní (pro P-51) nebo s kanóny+vstupy horní/dolní (P-51). Samozřejmě jsou jiná křídla. A-36 v odkaze má však i rámeček s drobotinou úplně jiný. Trupy už nedokážu posoudit, protože je mám již z rámečku pryč. Toliko k ACC 1/48.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 27 črc 2011, 18:11
od Martin Novák
Dobrej postřeh s "kosopíčou" :) , ještě bych dodal okénko v levý části čelního štítku (ale asi ne vždy).
To ale platí jen pro P-51A, P-51 je něco jinýho.
Se vstupem vzduchu ke karburátoru si nemůžu pomoct ale na všech strojích s Allisonem vypadá stejně.
Vyjímkou je prototyp a prvních pár sériovejch kusů který ho měly kratší.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 27 črc 2011, 19:18
od Michal Šourek
ad vstup nad motorem - není až tak rozdíl na začátku, jako při pohledu shora. P-51 ho má po celé délce konstantně široký, pouze na konci se zúžuje, kdežto P-51A a A-36 ho mají cca uprostřed délky rozšířený a pak se směrem ke štítku zúžuje. Je to podrobně ve wakaroundu " Allison engined Mustangs" - důvod rozšíření je umístění dvířek pro přístup čistšího vzduchu pro A-36 operující v sev.Africe., P-51A už dvířka nemá, ale tvar je rozšířený. Z W.A. jsem pochopil, že geneze typu byla Mustang I. - P-51 - A-36 - P-51A, což byl A-36 bez brzd a kulometů pod motorem "Kosopíča" jsou dvířka pro přístup teplého vzduchu do karburátoru v případě, že je zima.
Další rozdíly:
1) vstup vzduchu pod trupem - Mustang I. a P-51 malý, ale regulovatelný (na výšku)
A-36 a P-51A větší s vykrojením u křídla
2) antény - 3 druhy dle typu a teritoria používání
3) výfuky - tubular P-51, Mustang I./flared A-36, P-51A + zpětně na P-51, Mustang I./fishtail některé RAF Mustangy
4) závěsníky pod křídlem pro A-36 a P-51A
5) varianty světel v náběžné hraně křídla
ve výčtu neřeším foto varianty

M.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 27 črc 2011, 20:09
od Martin Novák
Děkuji Michalovi za doplnění a opravu informací a ostatním se omlouvám za případnou mystifikaci :( .
Tuhle publikaci nemám a toho rozdílu jsem si na fotkách sám nevšiml.
Když už jsme u toho Mustangu, přihřál bych si polívčičku.
Nenašlo by se něco detailního na instalaci kamery za pilotem?

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 29 črc 2011, 06:54
od Michal Šourek

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 29 črc 2011, 15:28
od Martin Novák
Díky Michale, už se to řeší

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 29 črc 2011, 19:27
od Jarda Rankl
Stačí tohle?

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 30 črc 2011, 13:04
od Martin Novák
Úplná paráda, Jarda opět nezklamal =D>
Koketuju s myšlenkou postavit P-51 v experimentální tříštivej kamufláži, ale podklady nejsou zajedno jestli jsou střepy na bílej černý
nebo Insignia Blue.
Těžkou hlavu mám ale z kamery u toho stroje, protože na fotkách vypadá, jako by byla celá vyklopená mimo obrys trupu a překrytá
nějakou boulí z plexi?

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 30 črc 2011, 19:38
od Jarda Rankl
Máš recht, říká se, že spodek je v barvě Insignia Blue, ale já bych se přiklonil k tý černý. Kamera je skutečně přikrytá vybouleným plexisklem. Fotky to dokazují.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 30 črc 2011, 20:00
od Jarda Rankl
V knize o camos a označování US letadel 41-45, popisují tu kamufláž jako Insignia Blue a White. Tak já nevím. Ale oni by to snad vědět mohli.
Pak pár obrázků toho vyboulenýho okýnka.

Re: Základné rozdiely P-51A Mustang a A-36A Apache

PříspěvekNapsal: 30 črc 2011, 21:29
od Martin Novák
Děkuju Jardo a klobouk dolu před tvým archivem.
Jestli se na to někdy dostanu, bude to okýnko velká výzva.