Stránka 1 z 3

Spitfire PR.X nebo PR.XI

PříspěvekNapsal: 03 pro 2007, 11:56
od HALOGEN
Do tématických staveb jsem postavil průzkumného Spita XIX a protože je modrý, chtěl bych mu postavit růžového bratříčka. Mám PR.XI od MPM, formy jsou ale spíše PR.X. Obtisky a návod mám i na X od kolegy. Je mi jedno jestli bych dělal PR.X nebo PR.XI, hlavně chci růžovou.

Hledal jsem hledal, ale nenašel. Proto se pokouším zde ptát:
1.) Kokpit
Spitfire PR.X měl přetlakovou kabinu, fotky však nemám. Je tato kabina stejná/podobná jako PR.XIX? Walkaround na XIX je na stránkách IPMS Stockholm. Případně čím se kokpit PR.X od XIX liší?
Spitfire PR.XI měl kabinu asi úplně obyčejnou (jako třeba IX) místo zaměřovače byly čudlíky na ovládání kamer. Je tento názor správný?
2.) Zbarvení.
Spitfire PR.X - Návod MPM uvádí PRU Pink, na fotce v AJ Pressu 3díl je hodně světlý, ale popis kamufláže ve 4dílu vnáší do růžové pochyby. Že by MSG? Logicky u výškového stroje by neměla být kamufláž na nízkolétajícího průzkumníka, ale kam ve válce s logikou, že...
Spitfire PR.XI Létal v růžové kamufláži? Vše co jsem na něj našel bylo PRU blue a tu nechci.

PříspěvekNapsal: 04 pro 2007, 11:44
od Straffer
co mi vedomosti o PR spitech sahaji, tak ruzove letali nektere Spity PR.I (ted z hlavy presny typ nereknu) a pak FR Mk.IX. O PR.X nebo XI v puncove nevim...ty myslim letaly PRU blue nebo u amiku v natural metal

PříspěvekNapsal: 04 pro 2007, 20:21
od Randalf
PR X byla poslední růžová, další verze byly modré nebo kov.

PříspěvekNapsal: 04 pro 2007, 20:37
od Robert Horáček
PR.X v růžové nelétala vůbec. Byla to výšková průzkumná varianta a růžová kamufláž se používala pro šikmé snímkování z malých výšek.
Pokud jde o PR.XI - vím o jedné mašině, která létala v růžové kamufláži - byla to PR.XI přiřazená k 16.peruti RAF, která toho času provozovala FR.IX

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 10:57
od HALOGEN
Díky kolegové za rady. Jsem z toho poněkud zmatený, neboť monografie L+K 1988 tvrdí, že PR.X byl růžový a totéž tvrdí i návod ze stavebnice 1/72 od MPM/SpecialHobby. Přitom je jasné, že výšková verze (jakou PR.X bezpochyby byla) asi nebude mít kamufláž pro nízkolétající stroje. Co mám tedy stavět? PR.X v růžové barvě (na bodovačce by byla růžová barva neprůstřelná, neboť to mohu doložit 2 podklady, i kdyby byly blbě), nebo PR.XI - ale tam bych poprosil Roberta o pomoc, kterýže to PR.XI byl růžový. Existuje foto, bokorys? Díky moc :-D

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 12:24
od Robert Horáček
Tady máš tu PR.XI... dle seriálu se dá zjistit, že byla v listopadu 1943 přiřazena k 16. peruti RAF, která jinak létala s růžovými FR.IX. Je tedy pravděpodobné, že i ta PR.XI dostala růžovej kabát.
U tý PR.X bych tomu návodu nevěřil - ta růžovka, co je na krabici, podle seriálu náležela 542.peruti. V době, kdy lítala PR.X, neměla jiný, než průzkumný mašiny, takže nic jinýho, než PRU blue, podle mě nemohla mít.

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 14:06
od HALOGEN
Děkuji, děkuji [-o<
Je to zřejmě verze se starším (oblým) typem směrovky. Písmenko K je buď bílé, nebo světle šedé, seriál černý, čelní štítek kabiny oblý. Ten bokorys není příliš přesný, čumák by měl být hlubší, takhle to vypadá jako obyčejná devítka. Jinak se zdá, že tohle je přesně to co hledám :-D
Můžu ještě poprosit ze které publikace je tato informace čerpána? Fotografie není k dispozici? Ještě jednou díky.

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 14:06
od Vici
Robert Horáček píše:PR.X v růžové nelétala vůbec. Byla to výšková průzkumná varianta a růžová kamufláž se používala pro šikmé snímkování z malých výšek.
Pokud jde o PR.XI - vím o jedné mašině, která létala v růžové kamufláži - byla to PR.XI přiřazená k 16.peruti RAF, která toho času provozovala FR.IX


Ano mate naprostou pravdu! ruzova MK.X je leta tradovany nesmysl, z duvodu ktere presne uvadite

ruzovy spis s merlinem rady 60 byla opravdu jen hrska FR.IX a pravdepodobne ten jeden ci par PR.XI

krom toto ta ruzova spis asi vypadala jako spinava bila s ruzovym nadechem nez treba takova jakou ma na svem spitu filip tomci v galerii.

MB954 PRXIT 4936 CHA M63 FF 16-10-43 Benson 20-10-43 16S 22-11-43 CAC ops 28-4-44 Crashed after take-off Amiens-Glisy 18-9-44

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 16:53
od Robert Horáček
Vici píše:
Robert Horáček píše:PR.X v růžové nelétala vůbec. Byla to výšková průzkumná varianta a růžová kamufláž se používala pro šikmé snímkování z malých výšek.
Pokud jde o PR.XI - vím o jedné mašině, která létala v růžové kamufláži - byla to PR.XI přiřazená k 16.peruti RAF, která toho času provozovala FR.IX


Ano mate naprostou pravdu! ruzova MK.X je leta tradovany nesmysl, z duvodu ktere presne uvadite

ruzovy spis s merlinem rady 60 byla opravdu jen hrska FR.IX a pravdepodobne ten jeden ci par PR.XI

krom toto ta ruzova spis asi vypadala jako spinava bila s ruzovym nadechem nez treba takova jakou ma na svem spitu filip tomci v galerii.

MB954 PRXIT 4936 CHA M63 FF 16-10-43 Benson 20-10-43 16S 22-11-43 CAC ops 28-4-44 Crashed after take-off Amiens-Glisy 18-9-44


Tak se mi zdá, že máme přístup ke stejnému zdroji informací. V každym případě tazatel alespoň vidí, že nekecám :wink:

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 16:53
od Vici
FR IX

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 17:05
od Robert Horáček
HALOGEN píše:Děkuji, děkuji [-o<
Je to zřejmě verze se starším (oblým) typem směrovky. Písmenko K je buď bílé, nebo světle šedé, seriál černý, čelní štítek kabiny oblý. Ten bokorys není příliš přesný, čumák by měl být hlubší, takhle to vypadá jako obyčejná devítka. Jinak se zdá, že tohle je přesně to co hledám :-D
Můžu ještě poprosit ze které publikace je tato informace čerpána? Fotografie není k dispozici? Ještě jednou díky.


"K" bych tipoval Sky, ale těžko říct... Fotku nemám, tenhle obrázek je z hlavičky jednoho spitfirologickýho webu. Vici sem o tomhle stroji zkopíroval nějaký info právě z toho webu. Víc těžko někde zjišťovat.

Spitfire PR.X nebo PR.XI

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 17:09
od Stanislav Hynek

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 17:18
od Vici
kdyby tak nekdo mel fotku z roku 44...

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 17:30
od Robert Horáček
Vici píše:kdyby tak nekdo mel fotku z roku 44...


Asi tak... restaurovaný stroje se bohužel občas nedaj brát moc vážně. Např.: Po světě lítá spousta Spitů LF Mk.XVIe. Většina těch restaurovanejch mašin má křídlo s koncovejma elipsama. Ale najít válečnou fotku toho letadla v týhle konfiguraci se mi ne a ne a nedaří...

PříspěvekNapsal: 05 pro 2007, 17:34
od Vici
o jedne bych vedel ale nema kapkovitou kabinu...
a nasel jsem i jednu tesne povalecnou kapku