ICM 1:35
Kat.č. 53055
Sikorsky CH-54A Tarhe with M-121 bomb
Americký těžký vrtulník Sikorsky CH-54A Tarhe, byl vyvinut společností Sikorsky Aircraft, kterou založil významný ukrajinský letecký konstruktér Igor Sikorsky. První let vrtulníku (původní název S-64) se uskutečnil 9. května 1962. Vrtulník byl postaven na modulárním principu, což zjednodušilo jeho údržbu a opravy. Měl vysoký zadní podvozek s přední kratší podpěrnou nohou. Výkonný naviják vrtulníku umožňoval zvednout náklad v letu, aniž by bylo nutné přistávat na zemi. Během vietnamské války plnil různorodé úkoly, především, ale přepravu materiálu, techniky nebo evakuaci poškozených letadel a vrtulníků. Byl taktéž využívám ke svržení vysoce výkoných bomb M-121 k vyčištěná pralesa v průběhu války ve Vietnamu. Takové bomby byly shozeny za účelem rychlého vyčištění lesa pod heliportem. To umožnilo kratší dobu přistání a pružnější reakci na taktickou situaci. Pro tyto úkoly byl M-121 částečně modernizován – byl odstraněn zadní trup a ocasní stabilizátory a byl přidán speciální padák, který zpomalil jeho pád. Bomby byly také vybaveny prodlouženým příďovým rozbuškou, která zajistila výšku výbuchu asi 3 stopy nad zemí. Tyto modernizované pumy byly používány, dokud nebyly všechny spotřebovány, poslední byla použita 8. srpna 1970.
Novinky od ukrajinského výrobce představuje americký těžký vrtulník Sikorsky CH-54A Tarhe s bombou M-121 bomb v mřítku 1:35.
Stavebnice je zabalena do dvou krabiček s výklopným víčkem, které jsou vloženy do samostatně řešeného obalu. Uvnitř obou krabiček nalezneme celkem 15 rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez propadlých míst nebo otřepů, stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místech, kde moc modeláře nepotrápí. Povrchové detaily jsou krásně ostré včetně nýtů vystupujících nad povrch, které jsou umístěny skoro po celém povrchu vrtulníku. Rytí je ostré a jemné k danému měřítku je dobře ztvárněné. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou především doplnit poutací pásy. Přístrojovou desku a některé panely lze vylepšit pomocí obtisků. Díky značnému prosklení kabinky bude do interiéru dobře vidět. Trup tvoří základní kostra z několika dílů, ke které se dolepují vnější panely a následně různé povrchové detaily. Motory jsou zcela odhalené, zde se naskytuje potřeba doplnění, všech potřebných rozvodů, které ve stavebnici nejsou zahrnuty. Motory díky tomuto doplnění lze více oživit. Krom samotné bomby M-121, lze umístit pod vrtulník prakticky jakýkoliv náklad. Například: tank, nákladní vozidlo, dělo, vrtulník, člun, kontejner nebo vesmírný modul Apollo. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Vytištěn je celkem na 36 stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i přístrojovou desku a některé panely do kokpitu. Na výběr má modelář z jednoho stroje používaného v průběhu války ve Vietnamu:
- Sikorsky CH-54A Tarhe 67-18416 with M-121 bomb, 478 HHC (1st Cavalry Division), Phu Bai Air Base, autumn 1968
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál:
Naposledy upravil KING TIGER dne 20 srp 2023, 10:44, celkově upraveno 1