http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48229
Ju 88A-4 with German Ground Personnel and Torpedo Trailers
Junkers Ju 88 byl německý dvoumotorový víceúčelový bojový letoun Luftwaffe z druhé světové války. Junkers Flugzeug- und Motorenwerke (JFM) zkonstruoval letoun v polovině 30. let jako takzvaný Schnellbomber („rychlý bombardér“), který by stíhačky své éry nedokázaly zachytit. Během pozdějších fází svého vývoje a prvních operačních rolí trpěl řadou technických problémů, ale stal se jedním z nejvšestrannějších bojových letounů války. Jako několik dalších bombardérů Luftwaffe sloužil jako bombardér, střemhlavý bombardér, noční stíhač, torpédový bombardér, průzkumný letoun, těžký stíhač a v závěrečných fázích konfliktu v Evropě jako létající bomba. Montážní linka běžela nepřetržitě od roku 1936 do roku 1945 a bylo vyrobeno více než 16 000 Ju 88 v desítkách variant, více než kterýkoli jiný dvoumotorový německý letoun té doby. Po celou dobu výroby zůstala základní konstrukce letounu nezměněna.
Možná méně známou rolí Ju 88 byla role torpédového bombardéru. Ju 88A-4 byly upraveny tak, aby mohly nést dvě torpéda LTF5b a byly používány v protilodních operacích ve Středozemním moři a Atlantiku. Ju 88A-4/Torp byl také přeměněn na A-17, s odstraněnou spodní gondolou pod kokpitem a krytem nosu pro zaměřovací mechanismus.
Novinka představuje německý střední bombardér Ju 88 se dvěma podvěšenými torpédy. Jedná se o přebal stavebnice, kat.č. 48236 Ju 88A-4/Torp ke které ukrajinský výrobce přidal dvě sady obsahující torpédo na přepravním vozíku a figurky letištního personálu. Vše je zabaleno do standardní krabičky se samostatně řešeným obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně vyobrazenou malbu samotného letounu s torpédovým vozíkem a personálem na letištní ploše. Po otevření samostatné krabičky uvnitř nalezneme celkem 12 rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly rozdělených do tří PE sáčků, obtiskový aršík a tři manuály. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Klapky, křidélka, SOP a VOP lze ve stavebnici rozhýbat, takto se celé letadlo může krásně "oživít". Rytí na povrchu je příjemně jemné, jen některé krytky na hřbetu trupu bude zapotřebí prohloubit. Stavebnice obsahuje i kompletní ztvárnění zástavby obou motorů. Motory může modelář otevřít, ale bude zapotřebí doplnit potřebné rozvody z tenkých drátků různých průměrů. Kokpit je nadmíru dobře vybaven již v základu, ale zaslouží si doplnit o pásy pro všechny členy osádky od některého z výrobců doplňků. Přístrojovou desku můžeme vylepšit pomocí budíků umístěných na obtiskovém aršíku. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 24 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které nevyužijeme při stavbě výrobce zvýraznil červenou barvou. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr dal výrobce modeláři ze čtyř zajímavě zbarvených strojů:
1. Ju 88A-4/Torp, 8./KG 26, Grosseto, Italy, late 1942
2. Ju 88A-4/Torp, 1./KG 77, Italy , September 1943
3. Ju 88A-4/Torp, 7./KG 77, Orange-Karitat, Southern France, April 1944
4. Ju 88A-4/Torp, 3./KG 26, Bardufoss, Norway, February 1945
Náhled na krabičku a manuál: