ICM 1:32
Kat.č. 32008
I-16 type 10 with Chinese pilots
Jedním z prvních jednomístných stíhacích letounů se zatahovacím podvozkem byl I-16, vyvinutý v kanceláři N.N. Polikarpova. První let se uskutečnil v prosinci roku 1933. Během výroby vzniklo několik verzí, jednou z nich byla i I-16 type 10, který se začal vyrábět v roce 1937. Osazen byl motorem M-25V o výkonu 552KW. Výzbroj nesená prozatím jen v křídle byla doplněna o další dva synchronizované kulomety ŠKAS osazené nad motorem. Kostra draku byla zesílena, standardem se stal kryt vrtulového náboje. Vlastnosti při vzletu a přistání zdokonalily vztlakové klapky. V letech 1938-1939 bylo čínským leteckým silám "Guomindang" doručeno několik sovětských letounů typu I-16. Sloužili až do roku 1941.
Novinka představuje stavebnici sovětské jednomotorové stíhačky I-16 type 10 (kat.č.32006) společně se sadou figurek čínských pilotů (kat.č.32115) v měřítku 1:32. Celek je zabalen do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním dílem obalu. Na jeho povrchu může modelář obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla společně předním stojícími dvěma piloty a jedním důstojníkem. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme celkem pět rámečku ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, dva manuály a přiložený obtiskový aršík. Rámečky pro letadlo a figurky výrobce zabalil odděleně do dvou PE sáčků. Výlisky jsou čisté, bez otřepů nebo propadlých míst, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Na povrchu modelu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Především zaujmou pěkně tvořené panely vystupující nad povrch letadla a decentně naznačený plátěný povrch na kormidle a křidélkách. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně. Jediný detail, který určitě je zapotřebí doplnit jsou poutací pásy od některého výrobce doplňkových sad. Při lepení zadní přepážky bych doporučoval si dávat pozor na typ použitého lepidla. Mohlo by dojít k případnému poškození vnější strany trupu v místě drážky pro usazovací kolík. Stavebnice obsahuje i motor, který by se dal po dílčích úpravách odkrýt. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavovaní. Transparentní díly jsou krásně čiré a větrný štítek má přiměřenou tloušťku. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Díly, které nevyužijeme při stavbě výrobce dobře zvýraznil. Vytištěn je celkem na 12 stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr má modelář ze čtyř zajímavých strojů:
- I-16 type 10, China Guomindang AF, 1939.
- I-16 type 10, 23d Chantay (Squadron) of China Guomindang AF, 1939.
- I-16 type 10, 24th Chantay (Squadron) of China Guomindang AF, September 1940.
- I-16 type 10, 24th Chantay (Squadron) of China Guomindang AF, Chengdu, June 1941.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: