http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48299
AH-1G "Artic Cobra"
US Helicopter
Bell AH-1 Cobra je americký dvoumístný, jednomotorový bitevní vrtulník určený k přímé podpoře pozemních jednotek a k ničení živé síly a bojové techniky nepřítele. První prototyp vzlétl 7.září 1965, do výzbroje armády se stroj dostal roku 1967. Ještě téhož roku byl vrtulník poprvé bojově nasazen, a to ve vietnamské válce. Americké armádě bylo dodáno 1127 kusů AH-1G, včetně cvičných vrtulníků s dvojím ovládáním TH-1G. Sériový vrtulník AH-1G se stal základem pro další verze, které vycházely z jeho konstrukce. Účastnil se různých bojových operací, z nichž poslední byly akce v Iráku a v Afghánistánu. Některé vrtulníky Cobra byly testovány a provozovány v nízkoteplotních podmínkách na Aljašce, zejména na základnách Elmendorf a Fort Richardson. Tyto helikoptéry natřené bílou a červenou barvou se nazývaly „Artic Cobras“.
Novinka od ukrajinského výrobce představuje model americké dvoumístné helikoptéry AH-1G v měřítku 1:48. Stavebnice vznikla ve spolupráci s českou firmou Special Hobby. Stavebnice je zabalena do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním dílem obalu. Na jeho vrchní straně můžeme obdivovat pěkně zpracovanou malbu z testování na Aljašce. Uvnitř krabičky nalezneme jedenáct rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez propadlých míst nebo otřepů, stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místech, kde moc modeláře nepotrápí. Povrchové detaily jsou krásné ostré, včetně vystupujících krytek nad povrch a nýtů na ocasní části helikoptéry. Rytí na povrchu je čisté a příjemně jemné. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou především doplnit poutací pásy. Obě přístrojové desky můžeme vylepšit za pomoci obtisků. Díky velkému prosklení kabinky bude do kokpitu dobře vidět i přesto, když boční dveře ponecháme v zavřené poloze. Podvěšená výzbroj je rozložena do několika rámečků, včetně 20 mm kanon M35 jehož díly jsou součástí rámečku "F". Na straně č.13 v manuálu nalezneme různé kombinace umístění výzbroje pro jednotlivé varianty zbarvení. Na lyže podvozku můžeme umístit přepravní kolečka s tažným zařízením pro usnadnění přesunu helikoptéry na zpevněných plochách letišť. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Kabinka je rozdělena na pět samostatných části, díky tomu můžeme dveře pilota a střelce otevřít. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.12. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Vytištěn je celkem na 16 stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Před zahájením stavby je zapotřebí si vybrat jaký konkrétní stroj budeme stavět a přizpůsobit tomu následně stavební postup. Rozdíly mezi barevnými variantami jsou v manuálu dobře označeny. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i obě přístrojové desky. Na výběr má modelář ze tří zajímavých strojů z toho jeden se "žraločí tlamou":
- AH-1G 66-15250, Fort Richardon, Alaska, 1969
- AH-1G 68-15142, 120th Aviation Company "Arctic Knights", Alaska, early 1970s
- AH-1G 67-15767, 120th Aviation Company "Arctic Knights", Fort Richardson, Alaska, 1973
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: