http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48304
OV-10A Bronco
US Navy
OV-10A Bronco byl navržen jako lehký víceúčelový útočný letoun. Jeho úkolem bylo udeřit na pozemní cíle, poskytovat blízkou leteckou podporu svým jednotkám a průzkum. Mohl také sloužit jako předsunutý pozorovací a naváděcí letoun. Poprvé vzlétl v roce 1965 a bylo počítáno s tím, že nahradí Cessnu O-1 Bird Dog & O-2 Skymaster. Letoun byl aktivně používán ve Vietnamu americkým námořnictvem, letectvem a námořní pěchotou. Hlavním úkolem OV-10A Bronco v této válce bylo poskytovat krytí těmto složkám americké armády včetně jednotek speciálních sil. Další roli sehrál při hlídkování v oblastech, kde operovaly vietnamské síly. Letouny OV-10A Bronco se dobře osvědčily během vietnamské války. Vyznačovaly se dobrou manévrovatelností, dobrou schopností vydržet poškození a poměrně velkým bojovým zatížením. Nutno také podotknout krátkou dobu, za kterou se dokázaly objevit nad stanovenými cíli. Často plnily úkoly, které byly dříve přidělovány především vrtulníkům. I když byly tyto útočné letouny méně obratné než vrtulníky, měly větší užitečné zatížení a byly méně zranitelné střelbou z ručních zbraní. Po skončení války ve Vietnamu byl letoun nadále používán například námořnictvem pro různé testovací a zkušební mise. Jednou z těchto jednotek byla Naval Test Center v Pax River. PO určitou dobu byly tyto letouny součástí cvičné letky protiponorkových letounů VS-41, které operovaly z North Island Air Force Base v Coronado. Některé letouny OV-10A Bronco z této letky se vyznačovaly neobvyklým tmavým zbarvením trupu. V roce 1995 došlo k definitivnímu vyřazení všech letadel OV-10 Bronco ze služby.
Novinka od ICM udělala určitě radost mnohým modelářům, na trhu bylo možné totiž sehnat jen letitou stavebnici od Testoru nebo její přebal od Italeri. Výrobce stavebnici zabalil do standardní krabičky se samostatně řešeným obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně vyobrazenou akční malbu útočícího letounu z bojiště ve Vietnamu. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme deset rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a dva obtiskové aršíky. Větší z nich obsahuje kompletní obtisky pro letadlo a menší popisky pro nesenou výzbroj. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů nebo propadlých míst. Stopy po vyhazovačích jsou povětšinou umístěny na dobře zvolených místech kde modeláře nepotrápí nebo se dají případně snadno odstranit. Rytí je čisté a příjemně jemné k danému měřítku. Povrch celého letadla pokrývají nýty, na ocasních gondolách a části pilotní kabiny nýty vystupují nad povrch. Interiér je v základu zpracovaný dobře, vylepšit ho můžeme pomocí obtisků pro obě přístrojové desky. Doplnit budou zapotřebí především poutací pásy k oběma sedadlům od některého z výrobců leptaných doplňků. Před slepením kokpitu bych doporučil umístit do přední části letadla zátěž, aby zůstalo pevně na všech třech kolech. Podvozkové šachty jsou od výrobce vybaveny nadmíru dobře, postačí do nich pouze doplnit rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Ocasní gondoly jsou složeny z několika hlavních dílů. Při jejich lepení modeláři pomohou dva vodící kolíky umístěné po obou stranách podvozkových šachet z jejich vnější strany. V manuálu na straně č.23 nalezneme rozkreslené uspořádání výzbroje určené pro jednotlivé varianty zbarvení.
Výzbroj je složena z:
2 x LAU-33 twin rocket pods pro variantu 1, 2 a 3.
2 x LAU-68 6 rocket pods pro variantu 1.
2 x 150gal fuel tanks pro variantu 1, 2, 3 a 4.
2 x LAU-10A 4 rocket pods pro variantu 1 a 2.
Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček s nimi je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před poškrábáním. Manuál je vytištěn na 28 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.24. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro obě přístrojové desky. Na výběr má modelář ze čtyř atraktivně zbarvených strojů:
- OV-10A 155470/RA-8, VS-41 Shamrocks, NAS North Island, 1969
- OV-10A 155470/RA-8, VS-41 Shamrocks, NAS North Island, 1971
- OV-10A 155473/RA-09, VS-41 Shamrocks, NAS North Island, 1971
- OV-10A 155480, Naval Air Test Center, NAS Pax River, early 1980´s
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: