http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48289
'Jig Dog' JD-1D Invader with KDA-1 drone
Vývoj letounu sahá do roku 1941, v dubnu téhož roku komise schválila dřevěnou maketu a 2. června byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů. Později byla rozšířena o stavbu třetího prototypu. První prototyp vzlétl 10. července 1942 z letiště Mines Field. První sériový letoun A-26B-1DL opustil výrobní závod Long Beach v září 1943. Všechny stroje až do varianty A-26B-50-DL měly pevnou příď s šesti kulomety ráže 12,7 mm. U strojů mohla být i využita těžší výzbroj zahrnující kanony ráže 35 mm až 75 mm. Ochranu letounu zajišťovala čtveřice kulometů ráže 12,7 mm soustředěných po dvou párech do dvou dálkově otáčivých otočných věží. A-26 mohl nést až 2700 kg ve dvojité pumovnici a na závěsech pod křídly. První bojem prošel na Tichomořském bojišti. V Evropě létaly až ke konci Války kde měli nahradit A-20 Havoc. Vyzbrojeny jimi byly jednotky spadající pod 9. taktickou leteckou armádu. Po skončení druhé světové války se účastnil bojů v korejské válce a následně i ve Vietnamu. V tomto "moderním" konfliktu prováděl noční útoky na Ho Či Minovu stezku a další cíle. Vyrobeno bylo celkem 2452 kusů. Některé stroje letectvo v 50. letech upravilo jako řídící pro nesení dronů. Všechny zbraně byly odstraněny a na křídla byly přidány speciální nosiče pro upevnění dronů. Letoun byl určen k testování nových střel vzduch-vzduch za pomoci vypuštěného cílového dronu pro testy střelby v reálném čase. Dále byl využíván i pro výcvik bojových pilotů jako poskytovatel vzdušných cílů pro jejich výcvik. Jedním z uživatelů takto upravených letadel bylo i Americké námořnictvo, které také používalo malý počet těchto letadel. Tato letadla dostala označení JD-1 a JD-1D používána až do roku 1962, kdy byla varianta JD-1 přeznačena na UB-26J a JD-1D na DB-26J.
Novinka rozšiřuje kolekci stavebnic středního amerického bombardéru A/B-26 a odvozených variant v měřítku 1:48. Vše je zabalena do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme dvanáct rámečků ze světle-šedé barvy, dva s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky mají naznačeny šrouby. Krásně je naznačené jemné žebrování na křidélkách. Interiér letadla má naznačenou vnitřní konstrukci. Kokpit, pumovnice a podvozkové šachty jsou v základu vybaveny nadmíru dobře, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy, rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Náročnější modelář může sáhnout po některé z leptaných sad určených pro interiér nebo exteriér letadla. Motory jsou ztvárněny včetně vstupního i výfukového potrubí. Výrobce nezapomněl ani na pomocný přípravek pro přesné umístění samotných výfuků. Na konci stavby pod křídla umístíme nádrž a dron KDA-1, které jsou charakteristické pro tuto variantu Invadra. Dron KDA-1 společně s přepravním vozíkem vydal ukrajinský výrobce i samostatně pod kat.č. 48400. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámečky jsou zabaleny každý zvlášť v pevném PE sáčku pro jejich lepší ochranu před poškrábáním. Manuál je vytištěn na 24 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pro výrobu vlastních masek můžeme využít šablonu vytištěnou na straně č 22. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr máme ze dvou pestrobarevných strojů:
- 'Jig Dog' JD-1D Invader 89075, Utility Squadron VU-3, US Navy, 1950s
- 'Jig Dog' JD-1D Invader140356, China Lake, 1958
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: