http://www.modelimex.cz
ICM Kat.č. 32038
D.H.82A with bombs
WWII British raining aircraft
de Havilland Tiger Moth byl britský dvoumístný cvičný dvouplošník, který byl vyvinut Geoffreyem de Havillandem v roce 1931 na základě staršího cvičného letounu de Havilland D.H.60. Tiger Moth vstoupil do služby u RAF v roce 1932 a zůstal ve službě až do konce 50.let. Celkem bylo postaveno 8 848 kusů tří základních verzí a byl vyráběn licenčně i v Kanadě, Švédsku, Austrálii, Portugalsku a na Novém Zélandu. Kromě RAF byl Tiger Moth používán také ozbrojenými silami dalších více než třiceti zemí a jako soukromá či klubová letadla létaly Tiger Mothy doslova po celém světě. V roce 1975 byl založen klub de Havilland Moth, který sdružuje vlastníky a provozovatele letadel Tiger Moth.
Novinka představuje britský tréninkový dvouplošník DH.82A Tiger Moth s podvěšenými bombami v královském měřítku 1:32. Rámečky pro letadlo jsou shodné pro všechny vydané přebaly, výrobce jen k této stavebnici přidal dva nové rámečky spodvěšenou výzbrojí. Všechny rámečky jsou zabaleny do standardní krabičky z tvrdého kartonu s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na jeho vrchní části můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla. Po otevření samotné krabičky na nás čeká uvnitř šest rámečků ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly a manuál s uvnitř přiloženým obtiskovým aršíkem. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Na povrchu letounu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Pěkným detailem na povrchu je decentně znázorněné prověšení plátna na obou křídlech, VOP a SOP. Interiér je ve stavebnici vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou jen doplnit poutací pásy na obě sedadla. Přístrojové desky můžeme vylepšit pomocí budíků z obtiskového aršíku. Výrobce neopomenul ani samotný motor, který se dá po menších úpravách částečně otevřít. Doplnit bude potřeba především veškeré vedení k motoru. K tomu modeláři pomohou fotky motorového prostoru z dochovaných strojů, které nalezneme na internetu ve velkém množství. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je vytištěn na 20 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Před začátkem stavby doporučuju si vybrat jaké ze tří zbarvení zvolíme, rozdíly v použití některých dílů v rámci uvedených zbarvení jsou v manuálu dobře vyobrazeny. Na stranách č.11 a č.17 nalezneme i rozkreslení výpletů, které bude zapotřebí doplnit. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.17. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro obě přístrojové desky. Modelář si může vybrat ze tří zajímavě zbarvených strojů:
- DH. 82A Tiger Moth, No 1 Elementary Flying Training School (1EFTS), RAF, 1940
- DH. 82A Tiger Moth, Malayan Voluntr Air Force, Singapore, winter of 1942 (probable appearce)
- DH. 82A Tiger Moth, No 1 Elementary Flying Training School (1 EFTS), RAF, 1943
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: