http://www.modelimex.cz
ICM 1:32
Kat.č. 32090
Yak-9T WWII Soviet fighter
Jakovlev Jak-9 je sovětský jednomotorový dolnoplošník se smíšenou konstrukcí s klasickou ocasní plochou. Jak byl nástupcem velice úspěšné stíhačky Jak-7 a měl být vyrovnaným soupeřem novým německým stíhačkám Fw 190 a vylepšeným Bf 109, což se úspěšně podařilo. První prototyp vzlétl v roce 1942 a sériová výroba pokračovala v letech 1942-1948 za tuto dobu jih bylo vyrobeno více než 16 500 všech verzí. V roce 1943 byl představen silně vyzbrojený Jak-9T. Jeho výzbroj tvořil jeden kanon ráže 37mm Nudelman-Suranov NS-37 střílející dutou hřídelí vrtule se zásobou 30 nábojů. Druhou zbraní byl těžký kulomet ráže 12,7mm se zásobou 200 nábojů umístěný vlevo nad motorem. Kvůli dodatečné hmotnosti instalovaného kanonu a zásoby munice musel být kokpit mírně posunut dozadu, aby se čelilo změně těžiště a kvůli značným vibracím způsobeným střelbou z kanonu. Využíván byl proti námořním a pancéřovaným cílům, úspěšný byl i proti leteckým cílům. K zničení takového cíle postačil obvykle jediný výstřel. Letoun byl mezi piloty velmi oblíbený a vysoce uznávaný.
Celkem bylo vyrobeno 2 748 kusů verze Jak-9T.
Novinka představuje dlouho očekávaný model sovětské jednomotorové stíhačky Yak-9T zmenšený do měřítka 1:32 o kterém se modelář poprvé dozvěděl z katalogu ICM vydaného na začátku letošního roku. Stavebnice je zabalena do standardní krabičky z tvrdého kartonu s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme celkem pět rámečků ze světle-šedé barvy, jeden rámeček s transparentními díly, manuál a uvnitř vložený rozměrnější obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů nebo propadlých míst. Stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů. Na povrchu letounu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Pěkným detail na povrchu je znázorněné prověšení plátna na zadní části trupu a křidélkách. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Přístrojovou desku snadno vylepšíme za pomoci přiložených obtisků. Překryt kabiny je rozdělen na tři samostatné části, díky tomuto řešení může modelář překryt odsunout a dát tak vyniknout interiér kokpitu. Součástí stavebnice je kompletní zástavba motoru společně s kanónem ráže 37mm a těžkým kulometem. Zapotřebí bude jen doplnit potřebné rozvody patřičného průměru podle fotografií. Na rozhodnutí zbývá jen modeláři jakou variantu zvolí, zda letoun s čistými liniemi nebo s odkrytovaným motorem. V manuálu jsou obě varianty dobře se stavebním postupem dobře vyobrazeny. Podvozkové šachty tvoří jen několik dílů, jedním z nich je i nosník (C3), který napomůže k vyztužení křídel. Doplníme do nich a na podvozkové nohy potřebné rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Křidélka na křídlech, VOP a SOP jsou odděleny na modelu odděleny a dají se tím snadno "rozhýbat", díky tomuto detailu letoun opticky ožije. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 20 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku a drobné popisky. Modelář si může vybrat ze čtyř zajímavě zbarvených strojů:
- Yak-9T, 3rd Fighter Corps, Kursk area, 1943
- Yak-9T, 149th Guards Fighter Aviation Regiment, 2nd Ukrainian Front, summer 1944
- Yak-9T, 53rd Fighter Aviation Regiment, 1st Ukrainian Front, summer 1944
- Yak-9T, 513th Fighter Aviation Regiment, 2nd Ukrainian Front, 1945
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: