http://www.modelimex.cz
ICM 1:72
Kat.č. 72030
Tu-2T
Soviet torpedo plane
Tupolev Tu-2 byl sovětský dvoumotorový bombardér, srovnatelný s Junkers Ju 88 a v menší míře s De Havilland Mosquito. Byl vyvinut na začátku druhé světové války a poprvé vzlétl koncem ledna roku 1941. Do frontové služby vstoupil v březnu roku 1942 a sloužil ještě dlouho po skončení války. Letoun byl zpočátku poháněn dvěma 14válcovými hvězdicovými motory Shvetsov ASh-82NW, v průběhu výroby dostal letoun výkonnější motory ASz-82FN o výkonu 1850 HP a ASz-83 se zvýšeným výkonem až 1900 HP. Tyto motory dávaly Tu-2 maximální rychlost až 482 km/h a schopnost nést až 1200 kg pum. Torpédová verze Tu-2T byla variantou, která byla testována na konci druhé světové války a byla předána námořnictvu v roce 1946, kde sloužila do 50. let. Letoun Tu-2 byl svými piloty dobře hodnocen pro svou rychlost, ovladatelnost a schopnost odolávat poškození. Do ukončení výroby v roce 1948 bylo postaveno téměř 3000 exemplářů. Některé stroje si našly cestu do letectva Čínské lidové osvobozenecké armády a dočkali se akcí proti spojencům během korejské války. Poslední exempláře byly vyřazeny z čínské služby až koncem 70. let 20. století.
Novinka představuje zmenšený model dvoumotorového sovětského torpédového bombardéru Tu-2T v měřítku 1:72. Stavebnice je zabalena do krabičky s horním otvíráním a samostatně řešením vrchním obalem. Na jeho povrchu je umístěna krásná "akční" kresba samotného letadla při vypouštění jedno ze dvou torpéd. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme pět rámečků ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Historie hlavních rámečků pro stavbu letadla sahá do roku 1997, výrobce k nim přidal dva nové rámečky obsahující torpéda s nosníky. Na některých dílech můžeme spatřit menší otřepy, propadlá místa jsme nenalezl. Stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místech, kde modeláře moc nepotrápí, především na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Na povrchu letadla je naznačeno mnoho detailů (nýtování), ale jsou tak jemné, že se místy i ztrácejí nebo mohou zmizet po silnější vrstvě základní barvy. Nad povrh vystupují některé servisní krytky a panely. Interiér kokpitu lze vylepšit pomocí obtisku přístrojové desky. Z nostalgie si modelář může doplnit do interiéru tři figurky, které jsou součástí stavebnice. Upevnění křídel výrobce vyřešil pomocí dvou nosníků, které zabezpečí lepší pevnost při lepení k trupu. Součástí nosníku je i část konstrukce podvozkových šachet pro umístění podvozkových nohou. Podvěšenou výzbroj tvoří dvě torpéda umístěna pod křídly těsně u trupu. K jejich přesnému umístění je zapotřebí vyvrtat dvojici otvorů na každé straně křídel. Přesné umístění otvorů nalezneme v manuálu v pracovní kroku č.08, případně mohou pomoci i fotografie v pracovních krocích č.19 a 20. Transparentní díly jsou čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na osmi stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i přístrojovou desku. Výrobce dal na výběr ze tří různě zbarvených strojů z toho jeden je Bulharského letectva:
- Tu-2T, 5th Mine Torpedo Aviation Regiment, Black Sea Fleet, second half of the 1940s.
- Tu-2T, 25th Mine Torpedo Aviation Regiment, Bulgarian Air Force 1950s.
- Tu-2T, 5th Pacific Fleet, second half of the 1940s.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: