http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48278
B-26K Counter Invader (early)
US Attack Aicraft
V roce 1961 letectvo Spojených států vrátilo zpět do služby mnoho letadel B-26 Invader, které sloužili během 2.světové války a během korejské války. Práce na modernizacích B-26 začaly v roce 1962, pro rozsáhlou modernizaci si americké letectvo vybralo společnost On Mark Engineering Company z Van Nuys v Kalifornii. Zmodernizovaná letadla dostala nové označení B-26K. Před svým bojovým nasazením ve Vietnamu našel využití B-26K Counter i v jiné části světa, konkrétně v Kongu. V 60. letech 20. století byla tato středoafrická země ve stavu občanské války. Spojené státy v tomto konfliktu podpořily vládu Konga proti rebelům známým jako Simba. S podporou CIA byla vytvořena speciální letecká jednotka, ale politické ohledy nedovolily využití amerických pilotů. Kvůli tomu bylo rozhodnuto o využití k těmto úkolům piloty jiných zemí, mnoho z nich byli Kubánci. Tato letecká jednotka, známá také jako 211. squadrona 2. Konžské letecké skupiny. Ze vzduchu podporovala vládní jednotky v jejich bojích proti rebelům. Vzhledem k tomu, že použití bomb bylo zakázáno, mohly B-26K Counter Invader používat jen těžké kulomety a rakety. Jejich těžká palebná síla, dlouhý dolet a nedostatek nepřátelské protivzdušné obrany učinily tyto letouny účinnými proti rebelům. Počátkem roku 1965 měly některé B-26K původní označení, které se používalo jako identifikační značka letky. Ta představovala velkého černého býka na bílém pozadí, okopírovaného z etikety oblíbené místní značky piva, a jméno Makasi. Jméno Makasi by se dalo přeložit jako „velmi silný“ nebo silný jako býk. V listopadu 1969 byly B-26K vyřazeny z vojenské služby. A/B-26 zažily službu ve třech válkách a různých menších konfliktech a nikdy nebyly úplně vyřazeny, tentokrát však zůstaly navždy ve výslužbě.
Novinka rozšiřuje řadu vydaných stavebnic středního amerického bombardéru A/B-26 v měřítku 1:48 o další zajímavou variantu. Výrobce přitom využívá univerzálnosti některých svých rámečků, které kombinuje podle potřeby. Stavebnice je zabalena do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na něm můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla letícího nad africkým pralesem. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme čtrnáct rámečků ze světle-šedé barvy, jeden s transparentními díly, manuál a uvnitř vložené tři obtiskové aršíky. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky mají naznačeny šrouby. Výztuhy na vrchní a dolní straně obou křídel vystupují mírně nad povrch. Na konci křídel jsou umístěny dvě napevno umístěné nádrže na palivo. Bohužel výrobce opomněl na dvě víčka na každé z nádrží, které jsou dobře patrné na fotografiích skutečných strojů. Decentně je naznačené žebrování křidélek. Motory jsou ztvárněny včetně vstupního i výfukového potrubí. Výrobce nezapomněl ani na přípravek pro přesné umístění výfuku. Interiér má naznačenou vnitřní konstrukci, bohužel tím při bližším pohledu vznikly menší propadliny na vnější pravé straně trupu. Kokpit je nadmíru dobře vybaven již v základu, ale zaslouží si vylepšení v podobě pásů pro obě sedadla. Na dveřích pumovnice můžeme vidět zaslepené otvory pro kamery. Je možné, že se v budoucnu dočkáme ještě verze RB-26K s prosklenou přídí a kamerami umístěnými uvnitř pumovnice. Obě šachty hlavního podvozku jsou ztvárněny pěkně, ale zapotřebí budou doplnit rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 28 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.24. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku. Vybírat můžeme ze čtyř různých strojů:
- B-26K 64-17644, 211th Squadron, 2nd Group, Congolese Air Force
- B-26K 64-17645, 211th Squadron, 2nd Group, Congolese Air Force
- B-26K 64-17646, 211th Squadron, 2nd Group, Congolese Air Force
- B-26K 64-17649, 211th Squadron, 2nd Group, Congolese Air Force
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: