http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48225
Gotha Go 242B
WWII German Landing Glider
Německo prorazilo ve druhé světové válce v úspěšném použití výsadkových kluzáku. Nejznámější je přepadení belgické pevnosti Eben-Emael v roce 1940. Po úspěšném nasazení kluzáků DFS 230, které byly používány jednotkami Fallschirmjager, RML vydalo specifikace pro nový větší kluzák, který by mohl nést 20 plně vybavených vojáků do akce, nebo vybavení o ekvivalentní hmotnosti. Se svou konstrukcí přišla i společnost Gothaer Waggonfabrik AG, která se především zabývala stavbou letadel navržených jinými společnostmi. Právě kluzák Go 242 byl jako jeden z mála zcela navržených a vyrobených právě touto společností během druhé světové války. Trup tvořila trubková konstrukce potažená plátnem, přepravní prostor měl hlavní přístup v zadní části trupu, který se mohl vyklopit směrem vzhůru. Toto řešení umožňovala konstrukce se zdvojenými ocasními gondolami. Kluzák unesl 21 výsadkářů nebo 2400 kg nákladu a jeho prostorný nákladový prostor mohl nést i lehké terénní vozidlo nebo lehké dělo. Obrannou výzbroj kluzáků tvořily 3 až 4 kulomety MG 15. Kluzák Go 242 poprvé vzlétl v roce 1941 a bylo vyrobeno více než 1 500 kusů různých verzí. Do vzduchu se mohl dostat pomocí tažení na laně za Ju.52/3m nebo He 111Z. Vznikla i verze se dvěma motory v gondolách, díky kterým se mohl kluzák dostat do vzduch vlastní silou.
Novinka od ukrajinského výrobce představuje německý bezmotorový kluzák z období druhé světové války. Stavebnice je zabalena do rozměrnější krabičky se samostatně řešeným vrchním obalem. Na jeho vrchní straně můžeme obdivovat pěkně zpracovanou malbu samotného kluzáku při letu. Po otevření samotné krabičky uvnitř nalezneme třináct rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů nebo propadlých míst. Stopy po vyhazovačích jsou povětšinou umístěny na dobře zvolených místech kde modeláře nepotrápí nebo se dají případně snadno odstranit. Na povrchu kluzáku moc rytí nenalezneme, místo toho výrobce pěkně naznačil prověšení plátna na povrchu trupu a části konstrukce křídel. Interiér kluzáku je ve stavebnici ztvárněn kompletně, přístrojovou desku lze vylepšit za pomoci obtisku. Doplnit určitě bude zapotřebí poutací pásy na všechny sedačky, zde vznikl prostor pro výrobce doplňkových sad. Díky možnosti otevření zadních nákladových dveří se naskytuje prostor pro vytvoření dioramatu s využitím lehkého vozidla nebo jiným druhem nákladu. Modelář má na výběr z možnosti vyzbrojit svůj kluzák dvěma kulomety MG 15 v přední a zadní části. U předního střeliště je potřeba si dát pozor při vrtání potřebného otvoru do transparentního dílu G12), tak aby nedošlo k jeho poškození. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Zasklení kokpitu je rozděleno na tři samostatné části. Na straně č.18 nalezneme vytištěnou šablonu pro vyřezání vlastních masek pro všechny transparentní díly. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Vytištěn je celkem na 20 stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí, obsahují i přístrojovou desku a svastiky rozdělené na dvě poloviny. Odpadá díky tomu práce s jejich sháněním od jiných výrobců nebo z domácích zásob. Na výběr má modelář ze dvou zbarvení u druhého z nich můžeme ještě zvolit ze dvou kódových označeních:
- Gotha Go 242B-2, Schleppguppe 4, 1943
- Gotha Go 242B-2, Germany, 1942
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: