http://www.modelimex.cz
ICM 1:32
Kat.č. 32063
AH-1G "Artic Cobra"
US Helicopter
Bell AH-1 Cobra je americký dvoumístný, jednomotorový bitevní vrtulník určený k přímé podpoře pozemních jednotek a k ničení živé síly a bojové techniky nepřítele. První prototyp vzlétl 7.září 1965, do výzbroje armády se stroj dostal roku 1967. Ještě téhož roku byl vrtulník poprvé bojově nasazen, a to ve vietnamské válce. Americké armádě bylo dodáno 1127 kusů AH-1G, včetně cvičných vrtulníků s dvojím ovládáním TH-1G. Sériový vrtulník AH-1G se stal základem pro další verze, které vycházely z jeho konstrukce. Účastnil se různých bojových operací, z nichž poslední byly akce v Iráku a v Afghánistánu. Některé vrtulníky Cobra byly testovány a provozovány v nízkoteplotních podmínkách na Aljašce, zejména na základnách Elmendorf a Fort Richardson. Tyto helikoptéry natřené bílou a červenou barvou se nazývaly „Artic Cobras“.
Novinka od ukrajinského výrobce představuje model americké dvoumístné helikoptéry AH-1G ve zbarvení "Artic Cobra" v měřítku 1:32. Stavebnice je zabalena do rozměrnější krabičky se samostatně řešeným vrchním obalem. Na jeho vrchní straně můžeme obdivovat pěkně zpracovanou malbu z testování na Aljašce. Uvnitř krabičky nalezneme šest rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, samostatně přiložený manuál a rozměrnější aršík s obtisky. Výlisky jsou čisté, bez propadlých míst nebo otřepů, stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místech, kde moc modeláře nepotrápí. Povrchové detaily jsou krásné ostré, včetně vystupujících krytek nad povrch a nýtů na ocasní části helikoptéry. Rytí na povrchu je čisté a příjemně jemné. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou především doplnit poutací pásy. Obě přístrojové desky můžeme vylepšit za pomoci obtisků. Díky velkému prosklení kabinky bude do kokpitu dobře vidět i přesto, když boční dveře ponecháme v zavřené poloze. Ve stavebnici je částečně ztvárněn prostor části rotoru s převodovkou. Otevřít ho můžeme z obou stran díky samostatně řešeným krycím panelům. Dva rámečky "D" obsahují rozmanitou pod věšenou výzbroj, díly pro 20 mm kanon M35 instalovaný na levém nosníku společně s dodatečným ochranným oplechování levé strany trupu jsou rozloženy v rámečku "F". Na straně č.25 v manuálu nalezneme různé kombinace umístění výzbroje pro jednotlivé varianty zbarvení. Na lyže podvozku můžeme umístit přepravní kolečka s tažným zařízením pro usnadnění přesunu helikoptéry na zpevněných plochách letišť. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Kabinka je rozdělena na pět samostatných části, díky tomu můžeme dveře pilota a střelce otevřít. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.23. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Vytištěn je celkem na 28 stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Před zahájením stavby je zapotřebí si vybrat jaký konkrétní stroj budeme stavět a přizpůsobit tomu následně stavební postup. Rozdíly mezi barevnými variantami jsou v manuálu dobře označeny. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i obě přístrojové desky. Na výběr máme ze tří zajímavých strojů z toho dvou se "žraločí tlamou":
- AH-1G 69-16440, Elmendorf AFV Alaska, 1975
- АН-1G 67-15767, 120th Aviation Company "Artic Knights", Fort Richardson, Alaska, 1973
- АН-1G 66-15250, Fort Richardson, Alska, 1968
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: