ICM 1:32
Kat.č. 32024
CR.42 CN
WWII Italian Night Fighter
Fiat Cr.42 Falco byl jednomístný dvojplošník, který sloužil u Italského válečného letectva (Regia Aeronaurica) v období druhé světové války. Letoun byl vyvinut koncem třicátých let, v době, kdy modernější jednoplošníkové stíhačky začaly výkonnostně překonávat dvouplošníky. Poprvé vzlétl 23. května 1938 a měl poměrně solidní výkony. Sériová výroba probíhala od února 1939 do června 1944 v závodě Fiat v Turíně. Bylo vyrobeno celkem 1780 letadel. Poprvé byl bojově nasazen v občanské válce ve Španělsku, následně bojoval v každé kampani, kterých se zúčastnily Italské síly. Vyvážen byl do Belgie, Švédska a Maďarska. Krátce po oznámení italského příměří v roce 1943 převzala Luftwaffe většinu letadel Regia Aeronautica, mezi těmito letadly byla i řada CR.42 Falco. Fiat CR.42CN, byla noční stíhačka, písmena CN ve jménu znamenají Cacciatore Nutturno - noční lovec. Opatřena mohla být tlumiči plamenů na výfucích. Stíhačky Fiat CR.42CN byly ve výzbroji 59., 60., 161. a 167. letecké skupiny, stejně jako 300. letky. Počet letadel vyrobených ve verzi nočního stíhače byl cca 170 strojů, po kapitulaci jich zbylo okolo 29 strojů.
Novinka představuje zmenšenou stavebnici italského dvouplošníku Fiat CR. 42CN v měřítku 1:32. Stavebnice je umístěna do krabičky z tvrdšího kartonu s výklopným víček. Na samostatně řešeném vrchním díle obalu můžeme obdivovat propracovanou kresbu samotného letounu. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme celkem šest rámečků ze světle-šedé barvy, dva menší s transparentními díly, manuál a v něm vložený rozměrnější obtiskový aršík. Rámečky ve stavebnici jsou shodné s předchozím modelem CR.42 Falco, kat.č. 32020. doplněných o dva nové s díly pro reflektory a výfuky. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů. Na povrchu modelu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné a patřičně hluboké k danému měřítku. Především zaujme pěkně naznačený plátěný povrch na trupu a obou křídlech letadla. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Motor můžeme z větší části odkrýt, díky tomu vynikne žebrování na jednotlivých válcích a další detaily. Náročnější modelář v budoucnu nejspíš sáhne po náhradě z resinu, která přeci jenom má mnohem jemnější detaily. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavování. Ke konci celé stavby je zapotřebí doplnit veškeré výplety a lanka pro ovládání letadla. V manuálu je jejich rozložení rozkresleno na straně č.20, ale doporučuji si vypomoct i fotografiemi dochovaných strojů. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámečky jsou zabaleny samostatně, ve dvou pevných PE sáčcích, pro jejich lepší ochranu před případným poškozením. Masky na větrný štítek kokpitu si můžeme vyrobit vlastní, díky šabloně uveřejněné na straně č.20. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Před zahájením samotné stavby je zapotřebí si vybrat jaké konkrétní zbarvení zvolíme a přizpůsobit tomu následně stavbu. Výrobce v manuálu rozdíly dobře označil včetně dílů, které při stavbě nevyužijeme. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Vybírat může modelář ze čtyř zajímavě zbarvených strojů:
- Fiat CR.42CN MM 75XX, 300. Squadriglia/167 Gruppo Autonomo Caccia Notturna, Grottaglie Juni 1943
- Fiat CR.42CN MM XXXX 377, Squadriglia Autonomo Intercettori, Palermo 1942
- Fiat CR.42CN MM 1928, Capitano Mario Anselmi, 234. Squadriglia/Gruppo Autonomo Caccia Notturna, 1943
- Fiat CR.42CN MM XXXX, Tenente Luigi Torchio 377. Squadriglia Automono Intercettori, Paler
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál:
Naposledy upravil KING TIGER dne 14 čer 2021, 10:27, celkově upraveno 1