Stránka 1 z 3

Automatické sloty u VVS

PříspěvekNapsal: 13 črc 2007, 21:36
od Michal Vyparina
Kolegové zdravím, jelikož mé technické vědomosti nejsou na moc valné úrovni, ptám se za sebe a ještě jednoho kolegu modeláře.

NA čem závisí funkce automatických slotů?? Kdy se aktivují??

Z výkresů to není poznat.

Prosím pomozte.

Děkuji

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 00:41
od Miško
Typuju že závisí na rychlosti a úhlu náběhu.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 09:07
od Pavel M
Mechanický sloty (třeba na lavočkách) vysunuje a zusunuje proud vzduchu podle úhlu náběhu. Dneska už to dělá počítač podle rychlosti a úhlu náběhu.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 09:14
od Pavel M
Tady je slot z La-7.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 11:19
od Vladek Vácha
U starých válečných mašin či moderních malích vrtulových strojích je to čistě na aerodynamice a gravitaci. např. když zatočí letadlo doprava tak odstředivá síla/přetížení vysune praý slot, který zvýší obtékání křídla, které je nakloněno směrem k zemi, jelikož obtékání na tom křídle je pomalejší než na tom co opisuje delší dráhu. U moderních vojenských proudových mašin se už tak moc nevyskytují (je např. na F104) ale spíše se jedná o záležitost dopravních letadel. Tady ale mají úplně jinou funkci, nevyrovnávají obtékání vzduchu v zatáčkách při malích rychlostech ale mají obdobnou funkci jako vztlakové klapky. Pak jsou ještě štěrbinové sloty ty mají podobnou filozofii jako na moderních dopravních letadlech

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 18:56
od BS
Vladek Vácha píše:U starých válečných mašin či moderních malích vrtulových strojích je to čistě na aerodynamice a gravitaci. např. když zatočí letadlo doprava tak odstředivá síla/přetížení vysune praý slot, který zvýší obtékání křídla, které je nakloněno směrem k zemi, jelikož obtékání na tom křídle je pomalejší než na tom co opisuje delší dráhu. U moderních vojenských proudových mašin se už tak moc nevyskytují (je např. na F104) ale spíše se jedná o záležitost dopravních letadel. Tady ale mají úplně jinou funkci, nevyrovnávají obtékání vzduchu v zatáčkách při malích rychlostech ale mají obdobnou funkci jako vztlakové klapky. Pak jsou ještě štěrbinové sloty ty mají podobnou filozofii jako na moderních dopravních letadlech


Vladku, jak tohle myslíte?

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 19:04
od Vladek Vácha
BS píše:
Vladek Vácha píše:U starých válečných mašin či moderních malích vrtulových strojích je to čistě na aerodynamice a gravitaci. např. když zatočí letadlo doprava tak odstředivá síla/přetížení vysune praý slot, který zvýší obtékání křídla, které je nakloněno směrem k zemi, jelikož obtékání na tom křídle je pomalejší než na tom co opisuje delší dráhu. U moderních vojenských proudových mašin se už tak moc nevyskytují (je např. na F104) ale spíše se jedná o záležitost dopravních letadel. Tady ale mají úplně jinou funkci, nevyrovnávají obtékání vzduchu v zatáčkách při malích rychlostech ale mají obdobnou funkci jako vztlakové klapky. Pak jsou ještě štěrbinové sloty ty mají podobnou filozofii jako na moderních dopravních letadlech


Vladku, jak tohle myslíte?
To je princip na Lavočkách. Aspoň uložení/závěs slotu to jinak neumožňuje. Síly působící na slot musí jít ze strany, jinak se na La ani nehne. Třeba se ale pletu. U Bf-108/109 to bylo úplně jinak. tam se vysunovaly stejnoměrně, také jeden oldtimer Bf-108 před pár lety havaroval díky nestejnoměrnému vysunutí slotů.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 21:19
od Michal Bradáč
Když letadlo zatočí doprava, tak přetížení působí v původním směru letu - tedy nalevo.
Je to tak, jak napsal Miško. Pochybuju, že by sloty Bf 108 řešily problémy s jinými silami, než u Lavoček.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 21:37
od Pajas
Tedy,přesně to funguje,myslím u starších letadel,krásný příklad AN2,tak že , v zavřené poloze je slot udržován nějakou silou(u AN2 pryžový provazec) a vysunovaný je aerodinamickými silami vznikajícími na profilu(křídle )za letu.Jak je možná některým z vás známo,vztlak na křídle vzniká obtékáním proudnic vduchu a to tak,že po horní části musí proudnice urazit delší dráhu než po spodní a tak vlastně vzniká na horní straně křídla podtlak.Velikost toho podlaku,ať to není jednoduche , však není po celé hloubce křídla stejný,největší je kousek za náběžnou hranou.Strašně to zjednodušuju.Pří velkém uhlu náběhu=ve většině případu i malá rychlost letu,přesáhne sací síla podtlaku sílu pružina držící slot zavřený a ten se vysune a umožní další obtékání proudnic a udržení vztlaku na křídle.Skutečně se vysouvají v zatáčce nestejnoměrně,vždy se vysune nejdříve na vnitřním křídlu.O důvodu jsem psal výše.Docela s tím měly za války problém,při vysunutí slotu totiž dojde k trhnutí letaddlem a i ke změně náklonu a vadilo jim to při zaměřování.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 21:44
od BS
no já se obávám, že výslednice sil v zatáčce (nepředpokládám skluz ani výkluz) je stále ve směru svislé osy, takže předpokled, že se slot otevře působením gravitace nebo odstředivé síly je opravdu špatný

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 22:27
od Michal Vyparina
Hmm, děkuji za vysvětlení. Je to velice zajímávé, co ostatní víte o téhle mechanice. Strašně moc děkuji.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 22:34
od Michal Bradáč
Každá kancelář řešila konstrukci slotů jinak.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 22:38
od PavelS
úplně laicky to jde říct tak, že jsou napružený na určitou sílu a podle rychlosti letadla se přímo úměrně zasunují (čím vyšší rychlost tím více zasunuté).Je to jednoduchá funkce když je křídlo konstruovaný (profil křídla) na vyšší rychlosti, tak vysunuté sloty zvyšují vztlak.Tzn že na zemi byly na těchhle jednoduchých systémech vždycky plně vysunutý.

U moderních letadel (rychlých) je to součástí mechanizace křídla, jako emergency funkce například při náhlé ztrátě rychlosti během stoupání (výpadek motoru apod) a řídí to počítače podle snímačů rychlosti, AOA (úhel náběhu křídla) atd

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 23:00
od Miško
BS má pravdu, pokud se létá čistě nedostaví se žádná odstředivá síla. Sloty a klapky se používají při startech a přistáních, nevím nač do zatáček a ještě k tomu nesymetricky (havárie Bf-108). Zkrátka při malé rychlosti a tudíž velkém úhlu náběhu. V rychlosti jsem prolistoval fotky La-5 a sloty mají skoro dycky na zemi zavřený.

PříspěvekNapsal: 14 črc 2007, 23:56
od PavelS
Miško píše:BS má pravdu, pokud se létá čistě nedostaví se žádná odstředivá síla. Sloty a klapky se používají při startech a přistáních, nevím nač do zatáček a ještě k tomu nesymetricky (havárie Bf-108). Zkrátka při malé rychlosti a tudíž velkém úhlu náběhu. V rychlosti jsem prolistoval fotky La-5 a sloty mají skoro dycky na zemi zavřený.


ty lavočky je tuším měli možnost zablokovat na zemi jako řízení