Stránka 1 z 2

Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 13 pro 2020, 12:24
od stejohn
Kolegové, odborníci na Luftwaffe, poraďte prosím se zbarvením Ju 88 A-1 9K+AL Edelweiss od KG 51.

Chystám se stavět toto letadlo od Revellu v měřítku 1/72 v kamufláži 9K+AL.

Při hledání podkladů jsem narazil na bokorys u kterého je výslovně napsáno, že v roce 1941 měl tento konkrétní stroj nestandartní kamufláž - spodní plochy RLM65, horní a boční plochy komplet RLM70.

Ve stavebnici je uvedena standartní kamufláž RLM70/71, RLM65. Stroj ze stavebnice má být z roku 1940.

Z těch pár dochovaných fotek téhle mašiny se nedá poznat ani prd.

Já osobně se kloním ke standartní kamufláži RLM70 / RLM71 / RLM 65

Co si o tom myslíte? Díky za každý názor.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 13 pro 2020, 13:36
od jenda58
Laicky, nejsem odborník na LW. Tak je tam rozdílný rok, čerti vědí, co se za tu dobu mohlo přihodit. Navíc je možné, že se stejným kódem létalo postupně více W.Nr.
Jinak BoB se snad uvádí léto 1940, ne? O rok později byla Barbarossa.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 13 pro 2020, 16:09
od Jakub Vilingr
Standardní kamufláž RLM 70/71/65. Ostře lomená pole s měkkým přechodem mezi barvami do 100 mm. Nebylo to šablonované. Kokpit RLM 66 (dle vylovené A-1 z Norska). Podvozkové nohy RLM 02, šachty převážně bez nátěru, jen s ochranným antikorozním lakem. Disky kol lesklá černá RLM 22. Vrtulové kužely a vrtulové listy RLM 70 (zde jsou kužely žluté). Rozložení polí dle Os. Liste.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 14:37
od Rimmer
Taky jsem po tomto stroji pátral a výsledek je zatím hodně chudý. Bílé konce na Ju-88A-1 z období BoB jsem zatím nikde nenašel, to samé barevné písmeno zespoda (ale 100% se to vyloučit nedá).
Našel jsem v knize od Classic Pub. jen stroj s neúplným kódem 9K+A? (poslední písmeno může být u žlutého "A" buď L, P či T - dle příslušné Staffel), takže by to mohl být on, ale taky nemusel. Navíc má další kulomet v bočním prosklení. A taky se stejným kódem postupem času mohlo létat více strojů. Jednobarevné provedení vršku na obrázku z AirDOCu mě přijde divné, proč by někdo přebarvoval už hotové tovární schéma? Taky je na obrázku na konci kridla pismeno L, coz je divny, protoze bud tam byl cely kod 9K+AL, nebo castejsi zjednodusena verze a to je pouze třetí pismeno = A (v prislusne barve nebo cerne).

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 14:46
od hans dlouhán
Kompletní trupové kódy byly na spodní ploše křídla taky k vidění. Sice málo, ale byly. Tady by to mohlo bejt stejný.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 15:28
od Jakub Vilingr
Na té fotce je znát na křídle a trupu dělení mezi RLM 70/71...

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 15:56
od jenda58
Podle popisky kresby tomu rozumím tak, že na pravém kř. bylo A+, na levém +L. Jestli to odpovídá reálu, nevím. Na fotce je celý kód 9+K a patrně A+?

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 16:18
od Rimmer
Pismeno A na jednom konci a L na druhem zni ovsem nepravdepodobne, dost mimo bezne oznacovani. S ohledem na chyby v textu bych asi ani tu maluvku nebral moc vazne, pokud se nejakou fotkou neprokaze opak. Drzel bych se zavedenejch pravidel a fotek sesterskych stroju, kdyz uz neni prokazatelna fotka primo na konkretni stroj. Napr. tady je spousta bokorysu i fotek: https://www.asisbiz.com/il2/Ju-88/KG51.html dokonce i dalsi kresba na 9K+AL ovsem zase bez fotky.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 17:01
od hans dlouhán
To je samozřejmě blbost, ale na fotce, kterou si vložil, je na pravý půlce křídla první číslovka 9. Což by naznačovalo to, že je kód kompletní...

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 17:13
od Rimmer
Z ty fotky bohuzel neni vubec jisty, ze je to zrovna to konkretni ero, ktere je predlohou modelu. A zda ma na spodku kridla v kompletnim kodu i zluty A (a ne treba cerny jako zbytek kodu) a bile konce kridel, jak to v navodu uvadi Revell.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 17:18
od hans dlouhán
Ano, to vím. Měl jsem tím na mysli, že když je první devítka, kód bude na 99% kompletní. Jinak by to smysl nedávalo... To platí nejen pro 9K+AL.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 17:21
od jenda58
Rimmer: díky za odkaz, ovšem to co píšeš, je zde z poloviny názorně vyvráceno: https://www.asisbiz.com/il2/Ju-88/KG51/ ... G51-(9K+LR)-France-1940-01.html
(L+ +?, nejspíš taky L) Nevím, proč se ten odkaz nezkopíruje celý a fotku sem kopírovat nebudu.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 17:37
od Rimmer
Netusim co tam mam dle tebe blbe? Pisu, ze na spodku byl bud cely kod nebo casteji se na obou koncich opakuje jen treti pismeno. U 9K+LR je to treti pismeno L a to tam na fotce je. U 9K+AL by byl bud cely kod nebo jen to A.

Samosebou by mohla nastat i situace, kdy je na spodku jeste nepretrena tovarni volacka (taky 4 mistna) nebo u masiny mohli zmenit kod na jiny a na spodku se nechal puvodni, ale to uz jdeme do malo pravdepodobnych variant, porusujici predpis. Dalsi varianta je, ze na spodku kridla neni vubec nic, taky se stavalo, ale ze zacatku valky se oznaceni jeste celkem dodrzovalo.

Ono to treti pismeno bylo vlastne to nejdulezitejsi z celeho oznaceni, bylo to individualni oznaceni letounu v ramci Staffel. Pro rychlou orientaci posadek i mechaniku na zemi i ve vzduchu. Proto se casem oznaceni na spodku kridla zkratilo a cely kod se pak az na vyjimky nepouzival.

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 17:44
od jenda58
OK, opraveno, ovšem to levé křídlo je jen dohad "dle předpisu".
No nic, mým favoritem je M7+DK, sestřelený trojicí Hurricanů I 312.Sq., viz Zlínek č. 7 a 8 (DUoJ)

Re: Ju 88 A1 Edelweiss - dotaz na zbarvení

PříspěvekNapsal: 16 pro 2020, 20:42
od hans dlouhán
Tady je pár fotek s plnými kódy zespodu na křídle. Stejně tak mohla (a zřejmě i vypadala) 9K+AL.

Stab KG 51:
ju88A 9K+FA,stab KG51,wnr.2591 a.jpg


1. Staffel KG 51:
ju88A 9K+FH,1.KG51 c.jpg
ju88A-4 9K+GH,1.KG51 a color.jpg
ju88A-4 9K+GH,1.KG51 a.jpg