http://www.modelimex.cz
ICM Kat.č. 32050
Stearman PT-17/N2S-3 Kaydet
American Training Aicraft
Stearman je jedním z nejznámějších cvičných letounů v historii. Stearman Aicraft se stal dceřinou společností Boing v roce 1934. Ve 30. a 40. letech sloužil jako vojenské tréninkové letadlo. U armádní letectvo Spojených států sloužilo pod označením PT-17, u námořního letectva Spojených států létalo pod označením N2S a u kanadského královského letectva se užíval typový název Kaydet. Výroba byla ukončena v únoru roku 1945. Celkem bylo vyrobeno 10346 strojů všech verzí. Stoje byli i exportovány do řady zemí, jižní a střední Ameriky, Číny nebo na Filipíny. V civilním odvětví našli své uplatnění jako práškovací, sportovní nebo akrobatické letouny. Na přelomu roku 2015 - 2016 absolvovala Tracey Curtis-Taylor tříměsíční let z Farnborough do Sydney na renovovaném letounu Boeing Stearman s názvem Spirit of Artemis. Let byl zorganizován jako pocta průkopnici letectví Amy Johnson.
Novinka představuje zmenšenou stavebnici amerického dvouplošníku Stearman PT-17/N2S-3 Kaydet. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat krásnou malbu tohoto letadla. Výlisky jsou baleny v "samostatné" krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce již standardem. Po otevření na nás čekají čtyři rámečky ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, manuál a v něm vložený větší obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů. Na povrchu modelu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Především zaujmou pěkně tvořené "panely" vystupující nad povrch letadla a decentně naznačený plátěný povrch na trupu a obou křídlech. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavování. Na modelu určitě zaujme pěkně zpracovaný motor, který je zcela odkrytý. Díky tomu vynikne žebrování na jednotlivých válcích a další detaily. Náročnější modelář nejspíš sáhne po resinové náhradě, která přeci jenom má mnohem jemnější detaily. Před stavbou je zapotřebí si vybrat jaké zbarvení zvolíme a k tomu zvolit správný typ vrtule. Výrobce modeláře na toto krok v manuálu upozorňuje. Na konci stavby je potřeba doplnit veškeré výplety a lanka pro ovládání letadla. V manuálu na straně 17 je jejich rozložení dobře rozkresleno, ale doporučuji si pomoci i fotografiemi dochovaných strojů. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Na straně č.17 nalezneme i šablonu pro výrobu domácích masek pro transparentní díly. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme zde i loga výrobců vrtulí a nechybí ani budíky pro obě přístrojové desky. Na výběr máme ze tří zajímavě zbarvených strojů:
- PT-17, 63d AAF FTD, Douglas, Georgia, 1942
- PT-17, WASP, Avenger Field, Texas, 1943
- N2S-3, 1944
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: