Stránka 1 z 2
Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 07:09
od juhu
Zdravím,
chcem sa znalejších spýtať na rozdiely medzi týmito dvomi verziami Wellingtona. Podľa info ktoré mám je hlavným rozdielom absencia spodnej trupovej streleckej veže u 1C.
1A zrejme bude mať riadenie len na strane pilota. 1C, aj keď asi nie všetky kusy, mali bočné presklenia/streliská. Je ešte nejaký iný viditeľný rozdiel?
Antény, proste čokoľvek?
Otázku kladiem v súvislosti s Trumpeter stavebnicou 1/48 ktorá síce deklaruje byť 1C verzia, ale pôjde skôr o nejakého mačkopsa - má streleckú trupovú vežu ale klasické dvojité riadenie pre prvého a druhého pilota. Uvažujem nakoľko náročné by bolo z toho postaviť stroj verzie 1A od 311 sq imatrikulácie KX-E s/n L7788. Vďaka
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 07:18
od Pavel Klouček
Ta boční střeliště se zaváděla na Ic dodatečně, konkrétně u 311.Sq postupně až po přechodu ke Coastal Command v rámci revizí jednotlivých kusů. InAction uvádí jako nejviditelnější rozdíl úpravu zaplechování trupu kolem přední věže. U Ic vyházeli zbytečné plechy a zvětšili tak akční rádius věže.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 07:23
od juhu
Pavel Klouček píše:Ta boční střeliště se zaváděla na Ic dodatečně, konkrétně u 311.Sq postupně až po přechodu ke Coastal Command v rámci revizí jednotlivých kusů.
Díky. A čo sa týka stroja L7788, dá sa teda predpokladať, že počas služby u 311. šlo stále o štandardnú 1A verziu, tj trupová strelecká veža a riadenie len na strane 1. pilota? Nenašiel som indície, že by mal ísť o nejak upravený stroj. Ale pre istotu.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 07:27
od Pavel Klouček
Podle fotek z německého držení už má čumák ve standardu Ic.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 11:04
od standaslechta
Dvojí řízení měly cvičné verze. Piloti si přesedávali.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 11:40
od juhu
Vďaka za info.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 21:10
od Petr Zatrepalek
Pavel Klouček píše:Ta boční střeliště se zaváděla na Ic dodatečně, konkrétně u 311.Sq postupně až po přechodu ke Coastal Command v rámci revizí jednotlivých kusů.
Pavle, jsi si s tím zaváděním bočních střelišť až u CC jistej? Nechci nyní hledat v archivu, ale mám za to, že dost mašin 311sq mělo ta boční střeliště už od léta 41...
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 22:03
od Pavel Klouček
Petře dva dni zpět jsem o tom četl v druhém vydání Wellingtonů nad Biskají, tak snad má pan Pajer správné informace. Možná stihli na konci bombardovací éry ještě nějaké dostat, ale výslovně tam uváděl, že z repasí se vracely s doplněnými bočními střelišti pro službu nad mořem.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
08 čer 2020, 22:39
od Jirka Šebek
Boční střeliště na Wellingtonech Mk Ic, bylo zaváděno na starší mašiny už během služby u B.C. v roce 1941.
Nově dodané ze série DV, donané k 311 Sqdn. v době služby u B.C. je mají už z výroby.
Nejlépe je to patrné na Wellingtonu R1598, který ho jako nově dodaná mašina neměl a po revizi už ano.
U 311 Sqdn. byl v rozmezí březen 41 až únor 42.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
09 čer 2020, 07:39
od Gordon4
První Mk.IC se od posledních Mk.IA lišili snad jen hydraulickým systémem a elektrickým systémem na 24V.
Boční střeliště měl také KX-M R1777, už v srpnu 1941 nebo KX-P R1451 v listopadu 1941.
KX-E měl na pravém motoru krátký výfuk, později se používali dlouhé nebo “vousaté”.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
09 čer 2020, 08:35
od juhu
Gordon4 píše:První Mk.IC se od posledních Mk.IA lišili snad jen hydraulickým systémem a elektrickým systémem na 24V.
Boční střeliště měl také KX-M R1777, už v srpnu 1941 nebo KX-P R1451 v listopadu 1941.
KX-E měl na pravém motoru krátký výfuk, později se používali dlouhé nebo “vousaté”.
Vďaka za cennú poznámku k tomu výfuku. Náhodou nemáte ešte info k tej spodnej streleckej veži? Viem, že sa pomerne skoro prestala montovať, teoreticky 1A verzia by ju ešte mala mať. Je možné, že bola z KX-E vymontovaná, alebo pravdopodobne bola , aj keď sa nepoužívala? Riadenie pilota teda predpokladám, že len jedno, v prípade potreby si 1. a 2. pilot vymenili miesta, aspoň tak som sa dočítal.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
09 čer 2020, 09:38
od Petr Zatrepalek
To Pavel a J. Šebek - jo, přesně tohle jsem měl na mysli. Díval jsem se do archivu a podobně na tom byla mašina s Pepkem námořníkem a hlavně Šiškova KX-B sundaná v prosinci 1941. Také dřív neměla okna a v průběhu roku 1941 už ale ano...
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
09 čer 2020, 09:41
od Petr Zatrepalek
To Juho, s ohledem na praktickou neúčinnost té věže a její váhu, a nárok na dolet u 311 SQ. je na 99% jisté, že věž byla demontovaná a otvor zadeklovaný.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
09 čer 2020, 12:19
od Radek Šmikmátor
Wellingtona KX-E jsem před pár lety dělal,je na něj dost pěkných fotek. Řízení měj určitě jedo a věž byla na 99,9999% vymontovaná,protože byla neúčinná a těžká.
Výfuky dělá Aires a vniřní kostrukce věží se mi jeví jako sříbrná-v přírodní barvě kovu .Aź o pár měsíců později je natírali na černo.
Re: Vickers Wellington - rozdiely verzie 1A vs. 1C (311 sq)

Napsal:
09 čer 2020, 13:09
od Petr Zatrepalek
Obecně vzato ty vnitřky věží zůstávaly v barvě kovu hodně dlouho. Řekl bych, že dost mašin je mělo ještě v éře CC. Jinak dobrým vodítkem na zbarvení vnitřků early velouše, je ta muzejní mašina vytažená z jezera. Fotky na ní, a to včetně detailů, se dají najít na netu.