Stránka 1 z 2

Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2020, 09:54
od juhu
Dobrý deň,

vedel by mi niekto zo znalcov poradiť ohľadom vztlakových klapiek a krídeliek na krídlach An-2 ?
- Andula má pohyblivé prvy na hornom aj dolnom krídle
- Tak nejak som predpokladal, že na hornom krídle na vonkajšej strane sú krídelká a teda že tieto sa budú vychyľovať protibežne pre ovládanie rotácie okolo pozdĺžnej osi trupu
- Naproti tomu na mnohých foto je evidentné, že obe "airlons" sú vychýlené nadol.
- Vztlakové klapky. Podľa všetkého sú aj na hornom aj na dolnom krídle? Aj keď evidentne nie nejak synchronizované - opäť na prilozěnej foto vidno vychýlenie klapiek na hornom krídle, dolné sú ale "zatiahnuté"

Možno elementárna otázka, ale predsa sa opýtam a za vysvetlenie vopred vďaka
an-2.jpg

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2020, 10:06
od Pavel Klouček
Pro zvýšení vztlaku za účelem krátkých startů a přistání slouží křídélka jako součást klapek, tj. vnější plochy se vychylují spolu s klapkami a zároveň proti sobě jako klasická křidélka.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2020, 11:15
od juhu
Pavel Klouček píše:Pro zvýšení vztlaku za účelem krátkých startů a přistání slouží křídélka jako součást klapek, tj. vnější plochy se vychylují spolu s klapkami a zároveň proti sobě jako klasická křidélka.


Dík moc!

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2020, 20:27
od Pajas
A k těm vztlakovým klapkám,v pilotní kabině jsou AZS-úsekové spínače/jističe jak pro horní vztlakové klapky tak pro dolní,ovládání je pouze jedno.
Lze tedy zapnout pouze jeden okruh,ale ne pro let,jen v případě potřeby,údržby,na zemi.
Pro let musí být zapnuty vždy oba.
Budeš li dělat nějak hodně rozkrytované letadlo,potom klidně jen na horních nebo dolních křídlech,ale jinak ne.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2020, 20:43
od juhu
Pajas píše:A k těm vztlakovým klapkám,v pilotní kabině jsou AZS-úsekové spínače/jističe jak pro horní vztlakové klapky tak pro dolní,ovládání je pouze jedno.
Lze tedy zapnout pouze jeden okruh,ale ne pro let,jen v případě potřeby,údržby,na zemi.
Pro let musí být zapnuty vždy oba.
Budeš li dělat nějak hodně rozkrytované letadlo,potom klidně jen na horních nebo dolních křídlech,ale jinak ne.


Vďaka za cenné informácie. Takže priložené foto v prvom príspevku bude skôr "servisný" mód s aktivovanými iba klapkami na hornom krídle.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 05:48
od Pajas
Letadlo je evidentně uvázáno,tedy není připraveno k letu.
Důvod,proč jsou vysunuty jen horní klapky neznám,třeba , opravdu,potřebovali dělat něco např. na horní straně křídel a tím, když si vyklopily horní klapky dolů, se mohli dostat s žebříkem blíž,ale opravdu nevim , tohle jsou již jen spekulace.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 07:33
od Pavel Klouček
Ta mašina na fotce výše je bez imatrikulací a podle terénu kolem to vypadá spíš na kulisu v nějakém zábavním parku ve stylu Indiana Jonese apod. V tom případě je pak možné vše...

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 09:30
od jenda58
P. Klouček: asi tak nějak. A jestli mě neklame zrak, tak L spodní klapka je rovně, P vychýlená dolů.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 13:54
od Pavel Klouček
Spodní klapky budou asi obě rovně, ale klamou tam ty stíny. Možná je mají fixované, aby tím nějaké dítko nezabili...

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 14:00
od juhu
Vďaka páni za postrehy. Ešte jedna otázka na záver: Ak teda v normálnej prevádzke sa klapky na hornom i dolnom krídle vychyľovali súčasne, bolo to vždy o rovnaký uhol? Keďže plocha/veľkosť klapiek na hornom i dolnom krídle je rozdielna.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 14:20
od pilot22
Celkom ma zaujala táto téma nakoľko je AN-2 môj veleobľúbený stroj. Technické veci síce neovládam, ale trocha som pogúglil ajhľa náš Antonov má registračku SP-TCD, a nachádza sa v malom múzeu v San Marine. A konkrétne:Cerbaiola - Emilia-Romagna, San Marino. Priložená fotka z googlemaps, kto chce môže popozerať čo tam všetko majú. Dá sa krásne odčítať kde je náš Antonov odstavený :-D

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2020, 15:24
od Jirka z Hranic
Těžko říct, jestli se vychylují klapky o stejný úhel nahoře i dole. To by musel napsat nějaký pilot, který s tím létal. Podle technických údajů jsou obě maximální výchylky klapek shodné, ca. 40st. u obou křídel. S nimi se při maximální výchylce vychylují křidélka dolů o 14st. To je ta funkce flaperonů (přídavných klapek), jak píše Pavel. I při ní ale tuším stále fungují křidélka i jako klasická, ale asi v omezené míře. Navíc horní křídlo má na náběžce automatický slot, který se zřejmě vysunuje současně s výchylkou klapek. Aspoň myslím, když tak mě někdo opravte.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2020, 05:55
od Dj Dan
Od pilota AN 2 jsem slyšel, že sloty se vysunují samovolně od určité rychlosti, je to tam řešené nějak mechanicky a že se občas třeba v zatáčce stane, že se jedna strana vysune dříve než druhá :-)

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2020, 06:40
od Jirka z Hranic
Jo, to je možné. Proto má Andula v technické specifikaci uvedenou výbavu automatickým slotem. Tím pádem tedy asi nezávisle na klapkách, resp. závisle na rychlosti, která z vysunutí klapek může vyplývat. Měl jsem kdysi RC model Wilgy, který měl štěrbinové sloty (pevné) a odtokovka měla křidélka i klapky. Měl jsem tam právě nastavenou funkci i pro flaperony, křidélka dolů současně s klapkami s mixem výškovky, a stále funkční i jako křidélka. Startovalo to na fleku, přistávalo téměr s rychlostí nula. Ale ty sloty s mezerou mezi náběžkou a slotem dělaly paseku. Musel jsem je částečně přelepit páskou a pak to bylo OK, jinak by se ten model pohyboval neustále jen na minimálce a čumákem dolů pro klesání, jak padal.

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2020, 07:20
od Binder737
AN-2 na fotografii má nejspíš z nějakého důvodu rozpojená táhla řízení. Proto jsou obě křidélka vychýlena dolů. AN-2 flaperony nemá. Sloty jsou opravdu automatické,tzv. “spring loaded” a vysouvají se při větších úhlech náběhu.