Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 24 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod NAMOR » 28 úno 2020, 19:40

Zdravím pánové

Může mě někdo poradit kolik voltů se používalo v elektroinstalaci u rotačních a jim podobných motorů.
http://www.idflieg.com/siemens_shiii.htm
Dík za jakékoliv info nebo odkaz.
Roman
NAMOR
 
Příspěvky: 181
Registrován: 07 lis 2009, 11:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod ptlo » 28 úno 2020, 21:30

Myslím, že ty motory měly magnetové zapalování, čili žádný nízkonapěťový okruh s baterií ani dynamo.
ptlo
 
Příspěvky: 1355
Registrován: 06 led 2015, 11:37
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod jenda58 » 28 úno 2020, 22:11

Asi tak, vysokonapěťové magneto á la JAWA 50 Pionýr. Akorát ke svíčkám nevedly kabely, ale dráty. Zřejmě kvůli uklepání a taky rušit tehdá nebylo co.
Kresba sice není SH, ale předpokládám, že to bylo podobné.
1850a0376694c3868d65f7bfcda94699.jpg
SH III zde, ty dráty jsou patrné.
siemens-sh-III-03.jpg

jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod NAMOR » 28 úno 2020, 22:57

Dík. Takže žádná baterie pro chod motoru. Pro osvětlení přístrojů a poziční světla nějakou baterii pouzivali?
Stavím něco s tímto motorem, tak mě to zajímá. Dik
NAMOR
 
Příspěvky: 181
Registrován: 07 lis 2009, 11:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod jenda58 » 28 úno 2020, 23:09

...jim podobných motorů.
O pár let později:
Třeba hvězdicový motor Walter Castor II (1932):
Zapalování je dvojité, magneta Scintilla GN7-DSCN.....Magneta jsou stíněna, kabeláž dle požadavků. Motor má navíc spouštěcí magneto, to je součástí spouštěčů WALTER ELEKTRO nebo WALTER MECHANO 36. Je-li použito spouštěče pneumatického Viet, je spouštěcí magneto umístěno v pilotním prostoru.
A v příslušenství motoru dále psáno: dynamo značky ERA EDL 70, 12 V, 400 W. Pro elektrický spouštěč WALTER ELEKTRO baterie 12 V, 40 Amph (sic).....

EDIT: Zpět k těm rotačním. Osvětlení šlo vytáhnout z magneta, stejně jako u Stadionů, Pionýrů či Babet. Na to stačila střídavina z příslušné cívky, nejspíš 6 či 12V. Baterie netřeba, motor se nahazoval ručně. Jestli potřebovali něco stejnosměrného, tak to bylo leda náporové dynamo někde na křídle. A jestli i baterii? Kdo ví....
U řadových či hvězdicových nerotačních motorů by ta montáž dynama na motor byla jednoduchá. A předpokládal bych standard 12 V.
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod Michal Dub » 28 úno 2020, 23:53

Přidám jiný příklad: Aero A-12 z roku 1924 mělo 12 V dynamo o výkonu 300 W poháněné od leteckého motoru, které ale nemuselo být v činnosti u každého letu, před letem se muselo propojit mechanicky s motorem. Dále byla na palubě akumulátorová baterie 12 V s kapacitou 20 Ah, která byla na letadlo montovaná před letem. Spotřebiče na palubě Aera A-12 byly radiostanice, el. vyhřívání obleků osádky, vyhřívání kulometu, optický signální přístroj, el. cílič, osvětlení kompasu a přístrojů a případně i pohon fotokamery. Pro spouštění motoru se tehdy akumulátory nepoužívaly a poziční světla byla zpočátku povinná jen pro mezinárodní leteckou dopravu (od roku 1919). Nevím jak tehdy, ale dnes se náporové turbínky používají jako pohony záložních generátorů (RAT Ram Air Turbine).
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2142
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod NAMOR » 29 úno 2020, 07:33

Pánové děkuji za odpověď. Jste super znalci a ty letadla máte super naštudovany.Ješte jednou dík.
NAMOR
 
Příspěvky: 181
Registrován: 07 lis 2009, 11:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod jenda58 » 29 úno 2020, 13:45

Náporové dynamo, jestli se nepletu, tak měl třeba Fiat CR-32 a výklopné, tj. dle potřeby energie, bylo na našich A-100/101.
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod jenda58 » 29 úno 2020, 18:37

Když už jsme nakousli tu historii, tak by mě zajímalo, jak startovali velkoletadla typu Staaken, Gotha či HP.... Předpokládám, že tam už nějaké elektrické, vzduchové nebo mechanické spouštěče byly, že je nenahazovali ze štaflí. Ví někdo?
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod standaslechta » 29 úno 2020, 19:13

Nějak takhle.
Přílohy
unnamed (3).jpg
8f1d30ef794150c9bcd6821550d66572.jpg
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3831
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod jenda58 » 29 úno 2020, 19:16

Takže "nějak" mechanicky. Dík. (On už ani ten Brisfit nebyl žádný drobeček)
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod Josef Žák » 29 úno 2020, 22:40

Ne tak docela. Čas 3:04.
Uživatelský avatar
Josef Žák
 
Příspěvky: 474
Registrován: 20 říj 2014, 13:51
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod jenda58 » 29 úno 2020, 22:58

Nu, tady bych to viděl na vzduch. A za hlavou pilota pak jsou vidět dvě točící se vrtulky dynam.
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod ptlo » 01 bře 2020, 10:16

Možná vzduch, ale existovalo také tzv. spouštěcí magneto. To mi připadá pravděpodobnější, jak pilot točil tou kličkou. Zřejmě to vyrobilo jiskru ve válci v kompresi, což na rozběhnutí asi stačilo.
ptlo
 
Příspěvky: 1355
Registrován: 06 led 2015, 11:37
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dotaz na elektro instalci u siemens_shIII

Příspěvekod Michal Dub » 01 bře 2020, 12:16

Tzv. spouštěcí magneto podle mě sloužilo ke zvýšení energie jiskry ve válci, protože při nízkých otáčkách magneto není schopno generovat dostatek elektrické energie - je to v podstatě AC generátor s indukční zapalovací civkou, jejíž primární obvod je periodicky rozpojován přerušovačem.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2142
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 24 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: bzunda, markol123, Parabellum a 18 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY