http://www.modelimex.cz
ICM 1:32
Kat.č. 32005
I-16 type 17 WWII Soviet Fighter
Jedním z prvních jednomístných stíhacích letounů se zatahovacím podvozkem byl I-16, vyvinutý v kanceláři N.N. Polikarpova. První let se uskutečnil v prosinci roku 1933. Během výroby vzniklo několik verzí, jednou z nich byla i I-16 typ 17, který se začal vyrábět v roce 1938. Typ 17 byl sériovou verzí předchozího typu 10, s nímž byl vyráběn souběžně, s motorem M-25V. Vyzbrojen byl dvěma kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm usazených v trupu nad motorem a kanóny ŠVAK ráže 20mm umístěných v křídlech případně i podvěsy pro 200 kg bomb nebo šesti neřízenými raketami RS-82. Letoun byl prvním sériově vyráběným letounem v SSSR, vyzbrojený kanóny ráže 20 mm
Novinka dále rozšiřuje řadu modelů Sovětských stíhaček I-16 v měřítku 1:32, které společnost ICM postupně vydala včetně několika přebalů. Stavebnice využívá větší části dílů z této řady modelů, které jsou povětšinou shodné pro všechny I-16. Na vrchním samostatném díle obalu můžeme obdivovat krásnou malbu samotného letadla. Výlisky jsou baleny v "samostatné" krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce již standardem. Po otevření uvnitř nalezneme pět rámečků ze světle-šedého plastu, jeden menší s transparentními díly, manuál a v něm přiložený obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Na povrchu modelu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Především zaujmou pěkně tvořené panely vystupující nad povrch letadla a decentně naznačený plátěný povrch na kormidle a křidélkách. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Při lepení zadní přepážky bych doporučoval si dávat pozor na typ použitého lepidla. Mohlo by dojít k případnému poškození vnější strany trupu v místě drážky pro usazovací kolík. Stavebnice obsahuje i motor, který by se dal po dílčích úpravách odkrýt. Nový rámeček obsahuje kompletní zástavbu lyží a 20 mm kanony, bohužel zde zaznamenáme několik stop po vyhazovačích. Na spodní straně obou lyží včetně krytů podvozkových nohou. Pro vylepšení celého modelu může modelář sáhnout po leptaných dílech určených pro interiér a exteriér, včetně masek. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich slepování. Transparentní díly jsou krásně čiré a větrný štítek má přiměřenou tloušťku. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před poškrábáním. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů i díky označení dílů, které v průběhu stavby nevyužijeme. Před začátkem stavby je dobré se rozhodnout jakou variantu podvozku zvolíme, na výběr máme ze tří s klasickým podvozkem a jedné s lyžemi. Obtisky jsou kvalitní a mají tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr máme ze čtyř různých zbarvení:
- I-16 type 17, 22nd Fighter Regiment, July 1939
- I-16 type 17, 5th Baltic Fighter Regiment, Winter 1939-1940
- I-16 type 17, 191st Fighter Regiment, 7th Fighter Corps of Leningrad Air Defence, Autumn 1941
- I-16 type 17,4th Baltic Fleet Fighter Regiment, Spring 1942
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: