Měřítko: 1/48
Výrobce: Avantgarde Model Kits - AMK
Katalogové číslo: No. 88007
Počet dílů: 455 plast, 22 čirých, planžeta leptů, 3 archy obtisků
Předběžná veletržní cena: 1.800,- Kč (Annetra)
Na trhu nepříliš dlouho působící čínský výrobce plastikových modelů Avantgarde Model Kits, známý též jako AMK, se dobře etabloval vysokou nástrojářskou kvalitou svých stavebnic. Vzpomeňme například na vynikající MiG-31, Kfir nebo i u nás přebalovaný L-29 Delfín.
Jeho nejnovější akvizicí je dlouho avizovaný F-14 D Supertomcat. Původně bylo na připravovanou stavebnici lákáno v podobě předplatitelské akce, nicméně samotná realizace stavebnice se poněkud opozdila k velké nelibosti modelářů. Na sociálních sítích se objevilo mnoho memů, dělajících si legraci z dlouhého čekání na nového „Kocoura“.
Dovozce společnost Annetra dokázala získat omezené množství stavebnic na tuzemskou akci E-Day, na které prodávala jak F-14D, tak výzbrojní set. Mimochodem, jako omluvu předplatitelům Sio přidal k předobjednaným kitům právě tuto sadu zdarma, což považuji jako za opravdu vstřícný krok. Musím přiznat, že jsem neodolal a prostě si Supertomcata koupil, i když je mým primárním zájmem vše s vrtulemi z druhé světové války. Kocour je Kocour, to se nedá svítit.
Už na první pohled zaujme opravdu obrovská krabice kryjící 55 (!) plastových rámečků odstříknutých z tmavého modrošedivého plastiku, jak je u AMK obvyklé. Paneláž stavebnice je negativní, ostrá a po zběžném prohlédnutí výlisků jsem neobjevil žádné vtaženiny, propadliny či otřepy. Nástrojařinu mají u AMK výtečně zvládnutou.
Ještě před tím, nežli se vrhnete na bezhlavé lepení, protože tahle stavebnice má silnou magnetickou sílu přitahující modeláře, dobře si nastudujte stavební návod. Model umožňuje sestavit F-14 v mnoha konfiguracích. Nejviditelnější jsou tři polohy pohyblivých křídel, a to pro start/přistání, podobu v letu a uzavřená křídla pro uskladnění a parkování. Stejně to platí pro vodorovné ocasní plochy, které na masivní čepy jednoduše nasunete. Obrovské plus spatřuji v pomocném vnitřním žebru, které jednoznačně zajistí křídlo ve správné geometrii, a navíc jsou žebra natolik masivní, že zajistí i celkovou tuhost modelu. Za toto technické řešení AMK opravdu tleskám. Pohyblivé plochy uvnitř sacích kanálů jsou taktéž ve třech variantách. Dejte si velký pozor na příďovou podvozkovou nohu, protože je zde přítomna varianta pro start z katapultu, kdy je noha snížena a pak standardní délka podvozkové nohy při pojíždění a stání.
Ještě zpět ke křídlům. Už ze stavebnice lze postavit rozevřená křídla se spuštěnými sloty, klapkami a křidélky a spojlery nad klapkami. Prostě žádné řezání. Tohle jsou jednoznačně modelářské orgie. Bez zbytečné práce získáte opravdu dobře vypadající a detailní model.
Oceňuji nasávací tunely v jednom kuse, takže odpadne složité pasování příčně děleného vstupu přecházejícího do krytů motorů, jak to mají řešeny některé jiné stavebnice F-14.Pasování možná bude vyžadovat více trpělivosti, ale s ohledem na preciznost stavebnic od AMK si myslím, že to nebude problematické. Perfektní je i celková ostrost paneláže jak na vrcholu, tak na bocích sacích kanálů. Uvnitř trupu jsou kompletní tělesa dvouproudových motorů General Electric F110-GE-400. Jak turbíny, tak trysky mají špičkově ztvárněné detaily. Výstupní trysky lze postavit, jak uzavřené, tak plně otevřené a díky vnitřním detailům celé trysky bude výsledek dost dobrý i bez leptů a či odlévaných dílů.
Asi největším nástrojářským majstrštykem je přední část trupu od radomu až k nasávacím tunelům ostře odstříknutá z jednoho (!) kusu. Do skořepiny jen zezadu vložíte kompletně vymalovanou vanu kokpitu a máte vyřešeno. Celé vybavení kokpitu je na tak dobré úrovni, že si myslím, stavba jen tak z krabice bude vypadat výborně. Na palubní desky jsou obtisky a díky detailnosti plastových přístrojovek, bude tato kombinace lepším řešením, než případné ploché fotolepty. Ale to už bude na každém modeláři. V leptech, které jsou součástí stavebnice, naleznete zrcátka na překryt pilotního prostoru a pár dalších drobností.
Čiré díly jsou tenké a ve dvou možnostech. Buď jedna celá skořepina překrytu, nebo jen dva oválné čiré překryty, které se vlepují do plastového rámování. Toto řešení vypadá opravdu dobře s ohledem na barvení. Nezdá se ani, že by čiré díly nějak zkreslovaly.
Obtisky byly připravovány ve spolupráci se společností Furbal Jiřím Látalem, českým konstruktérem a modelářem. Je fantastické, že na tak složitém dílu se podílela česká ruka. Na internetu se objevila nepravdivá informace, že se jedná o obtisky Cartograf, což není pravda, neboť tyto byly tištěny taktéž v Číně. Obtisky obsahují množství popisek, a to nejen na samotný letoun, ale také na výzbrojní a další vybavení.
Na výběr máme pětici Kocourů:
A) F-14D Tomcat, BuNo. 164348, NH 100 od VF-213 „Black Lions“ z února 2002
B) F-14D Tomcat, BuNo. 164342, NE 106 od VF-2 „Bounty Hunters“ z května 2003
C) F-14D Tomcat, BuNo. 164600, NK 100 od VF-31 „Tomcatters“ z roku 1997
D) F-14D Tomcat, BuNo. 164604, „Vandy One“ od VX-9 „Vampires“ z jara 2000
E) F-14D Tomcat, Bu.No. 163900, AD 155 od VF-101 „Grim Reapers“ z roku 2005
Výzbroj je taktéž bohatá už v základní stavebnici, najdete zde: AIM-54C (4 ks), AIM-7M (4 ks), AIM-9M (4 ks), GBU-12 (4ks), GBU-16 (4ks), GBU-38 JDAM (4 ks), GBU-31 JDAM (4 ks), Lantirn, TARPS a dvě přídavné nádrže.
Samotná stavebnice na mne udělala ohromný dojem a vypadá to, že asi budou muset jít ze stolu veškeré rozdělané věci, protože Tomcatu se prostě asi neubráním a podlehnu jeho svodům.
Jakub „Kubrt“ Vilingr
http://www.modelplac.cz
stavebnice byla zakoupena autorem preview
"Fotoreport na pokračování
...pokračování...
Naposledy upravil Jakub Vilingr dne 07 říj 2019, 07:32, celkově upraveno 2