Stránka 1 z 1

SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 22 úno 2019, 22:38
od DeKa
Zdar všem,

Hledám na netu podklady k polské UTIně MiG-15, bílá 312. Údajně je fotka v knize Polski samolot i barwa, autor T. Kowalski. Pokud ji někdo máte, můžete mi tu 312ku oskanovat? Díky.

Re: SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 25 úno 2019, 00:48
od jenda58
Mám knihu se stejným názvem z r. 1981, T. Krolikiewicz, to asi nebude ona. Tam "312" není.

Re: SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 25 úno 2019, 08:31
od DeKa
Díky moc, ale není to ono.
KP vydalo utinu v roce 1979, a v tu dobu už musel mít J.Velc podklady k boxartu a modelu vůbec. Z toho mi vychází rok vydání ne později než 1977. Možná 1978, ale to bych v tehdejší realitě viděl jako příliš šibeniční termín.

Na té camo nic extra není, ale pořád mi vrtá hlavou, jestli to byla opravdová utina (SB Lim-1), soudě podle boxartu, nebo SB Lim-2, tedy bis překopaný na utinu, a v tom případě je boxart kapku mimo.

Re: SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 25 úno 2019, 11:50
od jenda58
Ono se to tehdá z našeho modelářského pohledu asi moc neřešilo. Bis/ neBis. Koneckonců u řady firem to trvá dodnes.
A s těma spárkama Poláci taky dost kouzlili:

SBLim-2 – cvičně-bojová modifikace frontového stíhacího letounu typu Lim-2 s dvoumístnou tandemově uspořádanou kabinou posádky se sedadlem žáka vpředu a sedadlem instruktora vzadu obdobné konstrukce, jakou měla dvoumístná pilotní kabina sovětského UTI MiGu-15 (Midget). Od tohoto svého sovětského protějšku se SBLim-2 odlišoval zejména instalací silnějšího 2 700 kp motoru typu Lis-2 (licenční VK-1) na místo 2 270 kp motoru typu RD-45F a větších 0,5 m2 aerodynamických brzd alá MiG-15bis (Fagot). Všechny exempláře dvoumístného SBLimu-2 vznikly po roce 1975 v prostorách leteckých opravárenských závodů PWL konverzí řadových Limů-2 a UTI MiGů-15 (Midget). Zatímco letouny typu SBLim-2, jejichž základem se staly jednomístné Limy-2, byly vyzbrojeny jedním 23 mm kanónem typu NR-23, výzbroj letounů typu SBLim-2 vzniklých konverzí importovaných UTI MiGů-15 (Midget) tvořil jeden 12,7 mm kulomet typu UBK-E. Do standardu SBLim-2 byly ale dopracovány též i některé SBLimy-1. Pohon těchto strojů nicméně nadále obstarával slabší 2 270 kp motor typu Lis-1. Naproti tomu byly opatřeny zvětšenými 0,5 m2 aerodynamickými brzdami. Shodné aerodynamické brzdy ale dodatečně obdržely též i některé importované československé letouny typu CS-102 (licenční UTI MiG-15 Midget). Později byl pohonným jednotkám všech dvoumístných SBLimů-2, za účelem redukce spotřeby a prodloužení technické životnosti, snížen tah z 2 700 kp na 2 400 kp. Takto modifikované motory typu Lis-2 přitom vešly ve známost jako Lis-2SB.
https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... c/lim-1-2/

Ona je možná i ta varianta, že 312 byl obojetník.

Re: SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 27 úno 2019, 15:39
od DeKa
Tak z toho mám guláš.

Takže mohla mít ta 312 2 kulomety a ocas jako bis?

Re: SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 27 úno 2019, 18:37
od jenda58
Jo, je v tom guláš. Takže já to vidím asi takhle:
Lim-1........MiG-15 + S-102
Lim-2........MiG-15bis
SBLim-1 nebyly klasické UTI/CS-102, ale vznikly rekonstrukcí Lim-1 a mohly nést 1-2 kanóny NR23, motor RD, malé štíty.
SBLim-2 vznikly rekonstrukcí:
z SBLim-1........1(-2?) kanóny 23, motor RD, velké štíty
z UTI/CS-102....1 kulomet 12,7, RD, velké štíty
z Lim-2...........1 kanón 23, motor VK, velké štíty
Takže, jak z textu vyplývá, tak na krabici KP je zobrazen MiG-15UTI nebo CS-102 před přestavbou na SBLim-2. Budeme-li z tohoto vycházet, tak 312 po přestavbě měla 1 kulomet a velké štíty. Tj. jako ta současná létající 2514, též překopané Aero.

Re: SB Lim-2 - podklady

PříspěvekNapsal: 28 úno 2019, 10:39
od Tango
U výzbroje dvou kanónů ráže 23mm si nejsem jistý jestli se nejednalo o specifikum verze SBLim-2A, které létaly u polské maríny. Byly to přestavěné Lim-2 (MiG-15bis) a navíc vpravo pod trupem měly gondolu s kamerou.
To ovšem nejspíš nebude případ hnědo-zelené 312.