Laco, fotografie je z roku 1992. A jak jsem se dočetl ve spešl Zlínku, tak se obrázek toho fógla na vocase, objevil na MiGu-29 už koncem roku 1990. Ten kruhový znak je znak 11. SLP Žatec. A našel jsem ho na letadlech od roku 1992.
Přílohy
scan 1.jpg (11.49 KiB) Zobrazeno 3137 krát
Je lehké házet bomby na lidi, kteří se nemohou bránit, ale něco jiného je takový výlet, když je ve vzduchu ještě někdo, kdo má proti tomu námitky.
Tygří symbolika vznikla v roce 1990. Spárka 4401 byla označena jako první již v prosinci 1990. Označování ostatních letounů neproběhlo naráz, ale spíše záviselo na aktivitě jednotlivých techniků. Například z poloviny června 1991 jsou známy letouny 9207, 4012, 5616, 3911 stále bez tygřích pruhů. Zvláště velké samolepky Tygří letky velmi trpěly, často měly drobné trhliny po obvodu, takže mohly být techniky i strženy. Havrani nebyli na všech letounech, někdy měli barevný podklad (např. 5616, 5618, 9207), jiné stroje létaly i s havrany nedokončenými (např. 4402). Vzhledem k tomu je třeba řešit při stavbě modelu každou Devětadvacítku individuálně.
Důvodem pro označení letounu útvarovou symbolikou mohla být také např. plánovaná účast na různých akcích. Konkrétním příkladem může být 3911, který dostal tygří pruhy dne 28. 5. 1992 před odletem do Španělska, v té době nesl rovněž znaky letky a pluku na obou stranách.
Před zrušením útvaru a předáním letounů jiným uživatelům v roce 1993 byly tygří pruhy přetřeny středně šedou barvou, spíše světlejší. Byly také odstraněny ostatní symboly jednotek. Výjimky bych nevyloučil, např. 4401 nesla i v době krátce před odletem na Slovensko symboly pluku a letky.
Takhle jsem si to poznamenal já, případné opravy a doplnění samozřejmě uvítám.
MiG-29A, 3911, Žatec, 05/1992 (foto 01)
MiG-29A, 3911, Žatec, 05/1992 (foto 02)
MiG-29A, 9308, rušení útvaru, Žatec, 1993: Letoun je již zbaven všech symbolů příslušnosti k letce a pluku. Tento stroj dlouho tygří pruhy nenesl. Ještě v březnu 1992 (dle mé poznámky) je neměl.