http://www.modelimex.cz
MiniArt 1:35
Kat.č. 41001
FL 282 V-6 Kolibri
Flettner Fl 282 Kolibri (Kolibřík) byl německý jednomístný vrtulník s otevřeným kokpitem a dvěma prolínajícími se protiběžnými rotory. Jeho konstruktérem byl vrtulníkový průkopník Anton Flettner. První prototyp vzlétl v srpnu 1939, pokusy trvaly 125 hodin až do 21.11.1941. Stroj byl poháněný motorem BMW-Bramo Sh 14A, který byl umístěný uprostřed stroje za pilotem, dík tomu měl pilot vynikající výhled. Dva protiběžné rotory byly umístěné blízko sebe a jejich osy byly navzájem vykloněné o 45° do strany a 6° dopředu. Konstrukci trupu tvořily ocelové trubky, trup byl částečně potažen plátnem v zadní části a plechem ve střední části. Podvozek byl pevné konstrukce. Výroba probíhala v Berlíne Johannisthal a později v Bad Tölz. Fl 282 byl konstruován pro provoz na lodních palubách. Prototyp Fl 282 A V 6 GF+YF se intenzivně zkoušel u Kriegsmarine. Pro bezpečnější přistání na plošinu umístěnou na lodi především za zhoršených podmínek, bylo pod vrtulníkem umístěno desetimetrové lano, které bylo spuštěno při přistání. Následně ho dva muži zahákli do navijáku, a začali navíjet. Tato metoda se využívá dodnes. Zajímavý příběh je spojen s Fl 282 V 22. Dne 9.5.1945 se pilot Max Schmid rozhodl letět z Schwarzach/St. Veit s Fl 282 V 22 domů, do vesnice Wallern (asi 130 km jihovýchodně od Vídně) ke své manželce. Přistál u rodinné farmy a s pomocí své ženy ukryl stroj ve stodole. Let a přistání nezůstalo bez povšimnutí a Američané ho brzo přijeli zatknout. Se strojem odmítl odletět a jen pomohl s jeho rozebráním. Dodnes se zachovaly dva kořistní stroje v muzeích USA. Fl 282 B 1 V 15 (c/n 28368) v Cranfleld Institute of Technology. Fl 282 B 2 V 23 v United States Air Force Museum, Dayton, Ohio.
Prvotina na poli leteckém od ukrajinského výrobce, mnohé modeláře mile překvapila. Můžeme jen nyní doufat, že budou další stavebnice následovat. V tradiční krabičce nalezneme devět rámečků ze světle-šedé hmoty, leptanou planžetu a obtiskový aršík, celkem 185 dílů (172 plastových, 2 čiré a 11 leptaných dílů). Stavebnice má vysokou úroveň detailů, na jakou jsou modeláři zvyklý ze stavebnic pozemní techniky z poslední doby. Stavebnice obsahuje i kompletní motorové soustrojí včetně reduktoru a hlav protiběžných vrtulí. Při sestavování trubkové konstrukce je potřeba dát si pozor při vyštipování jednotlivých dílů z rámečku, aby nedošlo k jejich poškození. Na otřepy na jednotlivých dílech nenarazíme, stopy po vyhazovačích jsou umístěny, tak aby je bylo možné snadno odstranit nebo nebyli při sestavení vidět. Zdařilé je i naznačení plátěného potahu, k danému měřítku je přiměřené. Planžeta s leptanými díly je vložena do malé papírové obálky. Mezi díly nalezneme i poutací pásy, které jsou dobře viditelným detailem v plně otevřeném kokpitu do kterého doplníme ještě kabeláž. Obtisky jsou kvalitní a mají tenký krycí lak, součástí aršíku jsou i rozpůlené svastiky. Manuál je přehledný a stavbou nás provede bez větších problémů, na výběr máme ze čtyř různých zbarvení:
1) Erprobungs- und Lehrkommando 20 on board the Minilayer "Drache". Trieste, Adriatic Sea, November 1942.
2) Tests on floating base hydroaviation "Greif" Travemunde, Lubeck Bay, Baltic Sea, August 1942.
3) Erprobungs- und Lehrkommando 20 on board the Minilayer "Drache". Medierranean Se, January 1943.
4) Erprobungs- und Lehrkommando 20 aboard the anti-submaine ship KUJ 13. The Baltic Sea, April/May 1943.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: