Stránka 1 z 1

Popisky na letadlech vs. kamufláž

PříspěvekNapsal: 20 lis 2017, 14:38
od peal
Zdravím,
doufám že tímhle tématem nikoho nepopudím, nechci vyvolávat nějaký flame nebo jít do extrémní historické přesnosti, ale rád bych si udělal jasno v základech umisťování popisků na letadlech.

Zrovna stavím stodevítku od Eduarda a těch popisků je tam požehnaně. Můj typ je ze SNP, takže některé části kamufláže jsou přemalované, z čehož jsem dokázal vydedukovat že popisky na tom místě vzaly určitě za své. To mě ale donutilo přemýšlet, jak to s těma popiskama vlastně bylo? Dokumentace k tomu existovat ani nemůže, takže mi jde spíš o nějaké obecné dedukce a přístupy. U anglánů a amíků mi přijde, že kamo šla už z fabriky a pak se nijak zvlášť neměnila, takže popisky by se měly více méně zachovat (skoro) všechny. U Luftwaffe to bude asi o dost složitější, přemalování kamufláži bylo vcelku běžné, takže tam se asi musí uplatnit selský rozum.

Podle čeho určujete které části byly přemalováný až u jednotek a které popisky naopak zůstaly i po přemalování? Z některých návodů mi přišlo, že třeba symboly paliva se zachovaly spíš než nějaké obecné popisky o nešlapání... Zimní maskování to asi zakrylo bez vyjímky, stejně to byla jen smývatelná barva. Nepodělili byste se o své tipy a rady? :)

Re: Popisky na letadlech vs. kamufláž

PříspěvekNapsal: 20 lis 2017, 23:55
od Jašin
Ahoj,
to by mě zajímalo taky. U Bf 109F-2 od JG.54 jsem to řešil také, jestli má mám zachovat chodníčky atd.

Re: Popisky na letadlech vs. kamufláž

PříspěvekNapsal: 21 lis 2017, 07:00
od peal
Tak zrovna na křídlech bych řekl, že se zachovalo nejvíc. Aspoň myslím. Ta lomená pole vypadají už jako z fabriky, takže nebyl důvod přestříkávat? Oproti tomu trup, kde se dostříkalo minimálně označení jednotky (číslo, znak, pruh na kýlu) musel být ke změnám náchylnější. Ale i u toho by se asi dalo usoudit které popisky zmizely a které ne. Hlavu si však lámu s různýma flekatýma kamuflážema, podle toho co jsem viděl to vypadá, že spodní plocha je ve standardu protáhnutá tak do dvou třetin trupu, pak začíná tradiční lomená. A cokoliv jiného je dodělané později?

Re: Popisky na letadlech vs. kamufláž

PříspěvekNapsal: 21 lis 2017, 09:30
od Rimmer
Na to je asi jedina rada, prostudovat si fotky nejlepe konkretni masiny, pripadne podobnych od stejne jednotky. Zachovani popisek zalezelo na mnoha okolnostech, nekdy se zamaskovaly a pak pod nima mohla prosvitat puvodni barva, nekdy se pretrely bez nahrady, nektere se po pretreni obnovily. Univerzalni pravidlo na to neni, snad jen ze kamo z fabriky by melo mit komplet popisky (i kdyz na konci valky uz ani to nemuselo platit).
Napr. dostrikavane poustni zbarveni FW-190F od SG4, tam shora nezustalo nic (ani krize), z boku castecne zastrikane krize a uplne svastika. Bez prestrikani zustal jen znak jednotky, cislo letounu (pripadne to bylo striknuto nove), nedotcen zustal asi jen spodek.

Re: Popisky na letadlech vs. kamufláž

PříspěvekNapsal: 21 lis 2017, 13:42
od peal
To že se některé popisky obnovovaly by asi dávalo smysl u těch důležitějších, jako je palivo a podobně. Vycházet z fotek moc nejde, většina fotek je neostrých a tak malé detaily nejdou vidět. Nakonec asi zbyde zlaté pravidlo, dát tam co je vidět na fotkách, zbytek podle míry lenosti :D