Stránka 1 z 2

Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 07:57
od Damir
Mam zajimavou diskusi s kolegou. Vsiml jsem si, ze v nekterych mistech existuji nepravidelny rad nytu - nyty nejsou na stejnem radku, nejsou ve stejnych intervalech. Rikam jim "opilí" nyty. Kolega se domniva, ze je vzdy presne tak "opile" ve technickem vykresu, ze je vsechno tak nepravidelne vypracovane umyslne. Muj napad je ze ve nekterem mistu nekterich letadel (zpet: nekterem mistu nekterich letadel) delnik ma zakladni princip a smer, a ze vyvrtava otvory pro nyty bez mereni a kresleni presnih pozici pro nyty. Smozrejme, nema tolerance 500%, ale vyvrtava otvory podle vlastne "citi"...

Muze nekto vysvetlit jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Priklad: plech z kridla FW-190. Nemyslim si, ze je Kurt Tank (nebo jini autor) udelal presne taky technicky vykres:

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 08:04
od Damir
Jini priklad: MIg-21f.
3 kus: 2 z muzeuma v CR, jeden finski z internetu, dal jsem jim jmena "cerveny, modry i zeleny. Pro porovnani, je to maly kus, predny cast prechodu vyskovka-trup a kus plechu kolem prechodu.
Ma nekdo ma informace, zkusenost, fotky, filmy? Napriklad jak se to vyrabelo v Aeru Vodochody? Prosim o predstavu, jak to prislo ze kazdy MiG-21f vypada jinak?

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 08:40
od cencul.sk
Tak ohľadne ruskej techniky ti môžem dať jednu osobnú skúsenosť.... počas vojenskej služby sa mi prihodila nasledujúca vec : Po pristátí Migu-21MF som po poletovej prehliadke zistil, že na lietadle chýba malá krytka okolo vývodu z prepadového potrubia paliva - proste počas letu "niekam" odpadla.... s technikom sme rozmýšlali, či to nechať tak, alebo čo s tým... nakoniec ma napadlo, že by sme mohli použiť krytku z iného lietadla - na vedľajšej stojánke bolo tak okolo 15 Migov - už uzemnených. Všetky buď MF alebo R. Aké bolo naše prekvapenie, keď sme tam vložili prvú krytku.... a tá nepasovala :shock: Bolo to také, že nesedeli ani otvory rychlozámkov, ani tvar krytky ! Tak sme postupne vyskúšali ešte ďalších 9 kusov, než sme nejakú - aspoň čiastočne pasujúcu našli. Mašina tak vzlietla, a po pristátí sme zistili, že krytka je znova preč.... tak sme to už nechali tak, a mašina lietala bez krytky. Toto len ilustruje známe porekadlo o ruskej technike, že čo kus, to originál.... :)
Čiže minimálne v prípade ruskej techniky, by som názov "opilé" skutočne prisudzoval tomu požívaniu vodky u pracovníkov vo výrobnom závode, a nie nejakej snahe o cielenú nepresnosť. Proste ako im to vyšlo, tak to spravili, dôležitý bol kus, a nie nejaká presnosť - hlavne že sa plnil plán

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 09:24
od Miloslav
Nevím jak to bylo ve Vodochodech na 21F, ale rusandy byly opravdu originál, každý kus.
Záměna dílů draku abslolutně nemožna, občas jsme vybrali klapku nebo balančku, která po úpravách šla použít.
Přechodové plechy , dvířka, krytky ani jako náhradní díl neexistvaly. Něco složitějšího bylo jako polotovar, který se na daný letoun musel dopasovat.
Rovné řady nýtů ? Pravidelné mezery ? Opravdu jen fantasmagorie některých puntíčkářů :lol: :lol:
Třeba draky Migů-21 v SSSR vyráběly baby a nezřídka jsme, po nich, našli v dutinách pozůstatky, včeně plesnivého chleba.
Řady nýtů se vrtají růčo, takže lze ujet trochu mimo, ale to na funkci a pevnosti (pokud to není třeba mimo nosník) nic nemění.
Vcelku je nemožné denně vyvrtat díry pro tisíce nýtů naprosto přesně a rovně, do toho nýtovat, to opravdu pevné ruce nepomůže. (:)

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 12 čer 2016, 10:02
od YETTY
Přesně jak se tu psalo.Já si myslim,že to nikdo neřešil ,pokud to šlo do nosníku.Jen nevim jak by se to řešilo,pokud by byla díra mimo nosník.Ten má svoji šíři,ale asi se stát může cokoliv.Proto to na letadlech dělám taky bez pravítka. :wink:

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 13 čer 2016, 07:49
od Damir
Moc vam dekuji, jsou to velmi zajimave zkusenosti a informace! Zcela nove ke mne, a jine nez vnimani.

Pokusim dat vsechno dohromady, opravte me, jestli se mylím: Nektere plechy na letadlu (napriklad Mig) jsou se pripojile do nosniku tak ze je pracovnik primo na mistu vrtal diry v stejem casu pres plech a nosnik, a po tem tam dal nyt? Na plechu vubec nic nemeril podle vykresu, nemeril ze to bude napriklad "kazdy 2 cm jedna nyt", na rovne primce. Misto toho vyvrtal priblizne na trati a pri priblizne stejných intervalech, bez merici?

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 13 čer 2016, 07:57
od Flipper
Nie je v moznosti konstruktera, aby zakotoval na vykrese kazdy nit. To by sa zrejme ani nedalo a vykres by stracal prehladnost, nehovoriac uz o dvojitych nitovacich radach. Zvycajne sa to robi tak, ze na dlzku sa predpise pocet nitov a samotna aplikacia sa uz robila priamo v montazi.
Neviem, ako je to v sucasnosti, v dobe CAD konstruovania, rapid prototypingu a CNC strojov a dodavok just in time, teraz by tie otvory uz mohli byt robene priamo z vyroby.

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 13 čer 2016, 15:30
od Stepan Bobko
Nektere diry jsou z prvovyroby, jine se vrtaji az pri instalaci. Pocet i pozice nytu se muze s casem lisit - zmena vykresu, odchylka na nejakou serii dilu.... moznosti je mraky.
Jinak vetsinou byvalo vrtano skrz vrtaci pripravek, kdy se dily zalozi do pripravku a pak se i dle pripravku vrta. Takze u nas to rozhodne neni o momentalni nalade vrtace. :)

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 14 čer 2016, 08:04
od Miloslav
No všechno se do přípravku bedá vložit, musí se svrtávst a to není nic jednoduchého.
Za povšimnutí stojí propadlý potah, vlivem nýtování. Někdo tady na foru psal jaká je to blobost :grin: :grin: :grin:

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 14 čer 2016, 16:22
od Damir
Flipper píše:Nie je v moznosti konstruktera, aby zakotoval na vykrese kazdy nit. To by sa zrejme ani nedalo a vykres by stracal prehladnost, nehovoriac uz o dvojitych nitovacich radach. Zvycajne sa to robi tak, ze na dlzku sa predpise pocet nitov a samotna aplikacia sa uz robila priamo v montazi.


Znamena to ze pracovnik vybere polohu a v ne vrta (ze ne nexistuje predbezne mereni a kresleni presne pozice pro nyt)?

Stepan Bobko píše:Nektere diry jsou z prvovyroby, jine se vrtaji az pri instalaci. Pocet i pozice nytu se muze s casem lisit - zmena vykresu, odchylka na nejakou serii dilu.... moznosti je mraky.
Jinak vetsinou byvalo vrtano skrz vrtaci pripravek, kdy se dily zalozi do pripravku a pak se i dle pripravku vrta. Takze u nas to rozhodne neni o momentalni nalade vrtace. :)


No jasne, na dost letadel jsou rovne rady nytu, a pravidelne mezery. Muj zajem je o "opyle" nyti, to jak se stalo ze Migi-21 nebo FW-190 ve fotce maji nepravidelne rady a mezery. Napriklad plech kridla FW-190. Ne vypada mi ze se jedna o vrtani podle vvykresu nebo vrtacim pripravku:

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Je tam nejaki pracaovnik sedel na kridlu a vyvrtal pres plech a nosnik "priblizne na trati"?

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 18 čer 2016, 21:50
od LuMar
Tiež by ma zaujímalo prečo je to takto hnusne nanitované.
Viem,že keď je to akoby napreskačku ako na obrázku vľavo dole,tak je to kôli namáhaniu aby to nebolo v jednej rovine.Ale takýto hnus ako som vyznačil na obrázku,to teda neviem.

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 18 čer 2016, 22:15
od Špiro
Hold, zlatý ruský ručičky :grin: :grin: :grin:

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 18 čer 2016, 22:23
od Víťa Výmola
No jo, ale ten hnus na obrázku je stejný na obou křídlech, souměrně. Takže to nýtování je právě takto asi záměrně.

Mimochodem, to tam má ten technik vlevo sushi? :)

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 19 čer 2016, 10:05
od Damir
Existuji vubec nejake fotky vrtani otvoru pro nyty, na Mig-21 (nebo nejakem jinem podobnem ruskem letadlu)? Nemyslim nastaveni nyty do otvoru, ale primo fotky vrtani otvoru.

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

PříspěvekNapsal: 19 čer 2016, 10:22
od Aleš R.
Arccos píše:No jo, ale ten hnus na obrázku je stejný na obou křídlech, souměrně. Takže to nýtování je právě takto asi záměrně.


Přesně tak, je to na obou křídlech a stejně, takže je to úmysl a kopíruje to cosi vespodu, k čemu je to přinýtované.