Stránka 1 z 1

Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2016, 10:39
od Raymond Kaňa
Výborný článok, podrobná a vyvážená analýza ako to celé bolo:

Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu, nezvládol zmenu režimu.
https://dennikn.sk/439032/motor-ktory-m ... u/?ref=top

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2016, 10:53
od Jarda Špaček
Raymond Kaňa píše:Výborný článok, podrobná a vyvážená analýza ako to celé bolo:

Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu, nezvládol zmenu režimu.
https://dennikn.sk/439032/motor-ktory-m ... u/?ref=top

Úžasný článek, zejména, že se dá bez předplatného přečíst jen kousek. Fakt SUPER link!

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2016, 13:01
od Raymond Kaňa
Berte to ako avízo, že existuje veľmi podrobná analýza so všetkými súvislosťami okolo motora DV-2, Albatrosov 59 a 159 a kde sa dá prečítať. Nič viac, nič menej. Pokiaľ by som urobil ctrl+c a ctrl+v, autor a ani vydavateľ by to zrejme neocenili. Obrátil som sa priamo na autora, či by bolo možné tento článok čitateľom Modelfóra sprístupniť. To mi príde rozumnejšie ako reakcia na tento status... Pokiaľ sa mi podarí získať súhlas, zverejním to na tomto mieste. Ostatní, ktorí majú prípadne predplatné Denníka N (ja mám), príjemné čítanie.

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2016, 13:54
od Jarda Špaček
Raymond Kaňa píše:Berte to ako avízo, že existuje veľmi podrobná analýza so všetkými súvislosťami okolo motora DV-2, Albatrosov 59 a 159 a kde sa dá prečítať. Nič viac, nič menej. Pokiaľ by som urobil ctrl+c a ctrl+v, autor a ani vydavateľ by to zrejme neocenili. Obrátil som sa priamo na autora, či by bolo možné tento článok čitateľom Modelfóra sprístupniť. To mi príde rozumnejšie ako reakcia na tento status... Pokiaľ sa mi podarí získať súhlas, zverejním to na tomto mieste. Ostatní, ktorí majú prípadne predplatné Denníka N (ja mám), príjemné čítanie.

Tomu samozřejmě rozumím, krást se nemá, také nejsem rád, když jsou mé knihy někde ke stažení. Ale kupovat předplatné něčeho, co mě nezajímá, kvůli jednomu zajímavému článku mi přijde jako hloupost. A v tom případě mi přijde celkem k ničemu i ten link... Přece jen, není to kniha, ale obyčejný novinový článek... Pokud se podaří jej někde legálně umístit, pak má smysl sem link dát.

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2016, 16:19
od Lucik
Mne naopak ten link pomohol, napriek tomu, ze nemam predplatne. I prvotna informacia, ktora je v tomto pripade pre mna nova, je OK. Kto sa o tuto problematiku chce dalej zaujimat iste najde aj ine zdroje. Takze za mna velke dakujem ;-I

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2016, 09:47
od Suchoj22
Pred casom vysiel v Casopise MOT´or vycerpavajuci serial s nazvom Letecka Atlantida, autor bol uvedeny Ing. Pavel Ando.
No pozeram teraz ze to ztadial uz zmizlo, alebo to teda zle hladam???

Tu su odkazy na nejake casti, preklady, ale zase len cast. . :

http://www.doruceni.cz/letecka-atlantid ... nika/3230/

http://www.pujckypraha.cz/letecka-atlan ... hnika/2899


Chcelo by to pohladat zaciatok. .. .

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2016, 16:16
od Raymond Kaňa
Autor článku odpovedal nasledovné:

Dobrý deň, pán Kaňa,

ďakujem za váš mail i záujem. Bohužiaľ, mechanizmus pre tieto prípady nemáme, takže nemôžem vyjsť v ústrety ... hoc by som rád. Jediná "legálna" možnosť prečítať si ten článok je kúpiť si predplatné, resp. tlačenú verziu novín, kde ten článok vyšiel v piatok v skrátenej verzii.

srdečne zdraví

Vladimír Šnídl

Tak aspoň stručne zhrniem chronologicky a na základe spomínaného článku najdôležitejšie body histórie motora DV-2.

Na začiatku bola politika, za silnej intervencie Husáka. Nakonci histórie motora bola opäť len politika, rozpad ZSSR, Mečiarove zločinecké roky deväťdesiate a zmätočné kroky nastupujúcej Dzurindovej vlády Z toho rezultoval v podstate koniec spolupráce medzi Aerom a Považskými strojárňami ako najdôležitejších rodičov pre projekt motora, čo sa opäť obom partnerom v konečnom dôsledku vypomstilo ! Ukrajinci napádali vlastnícke práva, aby ten biznis dostali oni sami, čo sa im nakoniec aj podarilo prostredníctvom s ich motorom zabudovaným do Jaku a u Číňanov.

- úspech L-39 ALbatros povzbudil Aero, aby začalo pracovať na silnejšej verzii, ktorá by už mala univerzálnejšie spôsoby využitia.
- Socialistickí plánovači rozhodli, že nový motor sa bude vyrábať na Slovensku. Tento krok mal primárne politické pozadie. Na Slovensku nemal letecký priemysel žiadnu tradíciu a neboli tu ani žiadne skúsenosti s výrobou špičkových motorov (tu by sa dalo autorovi oponovať montážou / výrobou v Trenčíne / Biskupiciach počas II. svetovej vojny a po nej ? Prípadne doplňte fakty na túto tému.)
- Samotné Považské strojárne boli vybrané z dôvodu, že išlo o jednu najúspešnejších fabrík na Slovensku.
- Ročne sa v Považských strojárňach plánovalo vyrábať 350 prúdových motorov, ktoré boli po technickej stránke porovnateľné, ak nie lepšie než viaceré západné motory,“
- V priestoroch strojární sa pre ne budovala celá infraštruktúra, na ich výrobu sa vyškolilo zhruba 1400 zamestnancov
- motor doplatil na celospoločenské zmeny, ktoré priniesol rozpad sovietskeho bloku i samotného Československa, aby ho následne dorazila "slovenská cesta ku kapitalizmu".
- motor bol vyvýjaný na zákazku a za financovania Československou vládou s konštrukčnou kanceláriou Vladimira Andrejeviča Lotareva (UA), tiež inžinieri z moskovského inštitútu CIAM (napr.motor pre MiG-29), Aj vlastnícke práva namotor tým pádom patrili Československu.
- Vývoj sa od polovice 80.rokov presunul do ČSSRa bol inalizovaný pre domáce podmienky
- Výsledný projekt vo viacerých ukazovateľoch prekonával aj niektoré konkurenčné motory z Veľkej Británie či USA – bol ľahší a menej náročnejší na spotrebu paliva, dosahoval však porovnateľný výkon.
- Prvou ranou bol rozpad Sovietskeho zväzu, ktorý mal podľa pôvodných plánov odobrať absolútnu väčšinu nových albatrosov.
- Existenčné problémy prinieslo až obdobie po rozpade federácie. V Českej republike zostali dve firmy, ktoré boli pre projekt DV-2 kľúčové – fabrika Aero Vodochody, ktorá bola hlavným a jediným odberateľom motorov, a podnik zahraničného obchodu Omnipol.
- najhoršia správa prišla v roku 1996 z Aera Vodochody. Českým štátom vlastnená fabrika zmenila stratégiu a miesto osvedčených albatrosov sa sústredila na vývoj ťažších lietadiel L-159, určených na boj proti pozemným cieľom. Pre tieto lietadlá však už vybrali motor od americkej firmy AlliedSignal (dnes Honeywell).
- Česko sa v tom čase usilovalo o čo najtesnejšiu spoluprácu s USA. Do Aera Vodochody mal navyše majetkovo vstúpiť americký gigant Boeing, voľba amerických komponentov dávala svoje opodstatnenie.
- PS sa v polovici 90. rokov stali problematickým partnerom. Z podniku sa vyčleňovali jednotlivé divízie, ktoré začali žiť vlastným životom a k tunelovaniu.
- iróniou bol okrem iného fakt, že spolupráca Aera a amerického parnera sa napokon nevydarila a projekt lietadiel L-159 sa skončil finančnou katastrofoua po dobehnutí štátnych zákazok Boeing z fabriky vycúval.
- Nastupujúca Dzurindova vláda sa projektu snažila dať ďalší medzinárodný rozmer v spolupráci s Rolls Royce, ktorý mal pomôcť prispôsobiť slovenský motor západným štandardom.
- Zároveň však vláda robila kroky, ktoré išli priamo proti týmto snahám, hovorilo sa o tendri na cvičné lietadlá pre slovenskú armádu, ktorého hlavným favoritom boli britské lietadlá Hawk s konkurenčným motorom od Rolls Roycea. Podpora programu DV-2 teda nepôsobila presvedčivo.
- ďalšiu nádej predstavoval spoločný prijekt cvičného stroja konzorcia Jak / Aemacchi. Jak-130 napokon Rusi vybrali konkurenčný motor z kancelárie v ukrajinskom Záporoží, talianska verzia lietadla s označením Aermacchi M-346 bola zase osadená motorom z USA.
- niekdajší partneri z Ukrajinskej konštrukčnej kancelárie potom útočili aj na snahu uspieť s motorom na Činskom trhu: „Ukrajinská strana proti nám vyvíjala doslova diverznú činnosť. Na výstavách, konferenciách a medzivládnych rokovaniach spochybňovali vlastnícke práva na motor DV-2, ako aj našu schopnosť zaviesť ho opätovne do sériovej výroby,“ spomínal Pavol Ando, jeden z vývojárov motora DV-2, v článku pre odborný magazín Motor.
- Do areálu niekdajších strojární sa po roku 2000 nasťahovali nemecké, talianske či kórejské firmy, ktoré tu dnes vyrábajú súčiastky predovšetkým pre automobilový priemysel.

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2016, 21:45
od LuMar
Chlapi,máme tu na fóre ľudí ktorí priamo pracovali na motoroch DV-2,možno sa vyjadria.

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 04 kvě 2016, 18:58
od Pa3k-Mk.II

Re: Letecký motor mal byť pýchou slovenského priemyslu

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2016, 15:59
od melmak