An interesting new kit. Looks like a “standard” Trumpeter way of doing a kit. : ( : (
Based on the available photos it has some rivets on the surface but they look like negative rivets instead of the pronounced positive rivets on real Mi-17’s.
The version given in the kit is clearly a Mi-8MT or Mi-17 as it is better known. It has the more powerful TV3-117 engine (clearly shown by the shorter front section). All the Afghanistan extras are included: the Ispanka infrared “Disco light”, the PZU dust filter on engine intakes, Exhaust gas mixer EVU, the ASO-2V flare dispenser under the tail (wrong shape) but also a later version of the ASO is also provided for the sides of the fuselage. One will have to chose which one to use. External armour for the pilots is provided, but its shape is a little strange. A nose mounted gun is provided. The problem here is that there are no alternative transparent parts, if you want to do a heli without the nose gun. Tail gunner position is also catered for as an option. The tail rotors are of the early narrow type.
Zajímavá nová stavebnice. Vypadá to jako "standardní" způsob výroby soupravy Trumpeter.
Podle dostupných fotografií má na povrchu nějaké nýty, ale ty vypadají jako negativní nýty místo výrazných pozitivních nýtů na skutečných Mi-17.
Verze uvedená ve stavebnici je jednoznačně Mi-8MT nebo Mi-17, jak je známější. Má výkonnější motor TV3-117 (jasně se projevuje kratší přední částí). Obsahuje všechny doplňky Afghánistánu: infračervené „Disco světlo Ispanka“, prachový filtr PZU na sání motoru, směšovač výfukových plynů EVU, dávkovač ASO-2V pod ocasní plochu (špatný tvar), ale také novější verze ASO je také pro boky trupu. Člověk si bude muset vybrat, který z nich použije. Vnější pancíř pro piloty je k dispozici, ale jeho tvar je trochu zvláštní. K dispozici je zbraň namontovaná na nos. Problém je v tom, že neexistují žádné alternativní průhledné díly, pokud chcete dělat helikoptéru bez příďové pistole. Volitelně je také zajištěna pozice zadního střelce. Ocasní rotory jsou raného úzkého typu.
The fuselage side external fuel tanks are of the later version, the longer and wider specification with four holding straps. Boční vnější palivové nádrže na trupu jsou pozdější verze, delší a širší specifikace se čtyřmi přídržnými popruhy.
The cockpit is a little spartan, the back wall should have a wealth of instruments on it. Kokpit je trochu spartánský, na zadní stěně by měla být spousta přístrojů.
Back at Trumpeter HQ there is still a little language confusion. Although a Soviet era Afghanistan Mi-8MT is given in decals, somehow they used Czech (or Slovak) language stencils on bigger items like for the Doppler box. As for the smaller stencils only lines of colour are given so there are no language problems there. : ) : ) In 48th scale one would expect something legible and possibly in correct language.
V ústředí Trumpeter je stále trochu jazykový zmatek. Přestože je Mi-8MT z dob Sovětského svazu uveden v obtiskech, na větší předměty jako na Dopplerovu krabici nějak používali české (nebo slovenské) šablony. U menších šablon jsou uvedeny pouze barevné řádky, takže zde nejsou žádné jazykové problémy. : ) : ) Ve 48. měřítku by člověk očekával něco čitelného a možná i ve správném jazyce.
I am sure the price will be right for a little bit “simple” version of the Mi-8MT / Mi-17. No surprises from Trumpeter!
What else can be made from this kit? Not much, certainly not the early simple Mi-8 with the bigger TV2-117 engines. Your hands are even tied if you want to make a simple Mi-17 without a nose gun. There are no alternative parts for the early shorter external fuel tanks with 3 straps. One is left with the “option” of an Afghanistan war helicopter. Jsem si jistý, že cena bude správná pro trochu „jednoduchou“ verzi Mi-8MT / Mi-17. Žádné překvapení od Trumpetera!
Co dalšího lze z této stavebnice vyrobit? Nic moc, rozhodně ne raný jednoduchý Mi-8 s většími motory TV2-117. Vaše ruce jsou dokonce svázané, pokud chcete vyrobit jednoduchý Mi-17 bez nosní zbraně. Pro dřívější kratší externí palivové nádrže se 3 popruhy neexistují žádné alternativní díly. Zbývá „možnost“ válečného vrtulníku pro Afghánistán.
So who is next after Trumpeter with another try at the Hip in 48 th scale??? Suddenly there is so much interest in the Mi-8! [color=#0000FF]Tak kdo je další po Trumpeterovi s dalším pokusem o Hip ve 48. stupnici??? Najednou je o Mi-8 takový zájem![/color]
Co mi to jen připomíná......nj Trumpetí pětatřicetinu/Houbybossí dvaasedmu se všemi jejich chybami i klady, je fajn, že jsou tam aspoň nějaké závěsníky, správný jeřáb nebo chladiče výstupních plynů. Docela mě pobavilo vybrání v pancíři pro signalizátor námrazy, buď by nešlo odsunout levé okno nebo při prvním pokusu by signalizátor ulomili
It is interesting to have a closer look at the kit. It shades some light on how serious (or not) were the Trumpeter designers.
Take a look at the cabin top hatch. It is given as a separate part. Obviously somewhere in early stages of design it was clear to give it as a separate part for the simple reason that it has two transparent windows. Just make the whole hatch as a transparent part and problem is solved. The thing is that they forgot to tell the designer of the transparent sprue. He did add one additional part (Sprue GP3 Part 2) but it is for the cockpit floor bottom to represent the two landing lights. The hatch itself is provided as a solid part Sprue B Part 4.
Je zajímavé se na stavebnici podívat blíže. Odstiňuje trochu toho, jak vážně (nebo ne) byli návrháři Trumpeteru. Podívejte se na horní poklop kabiny. Je uveden jako samostatná část. Očividně někde v raných fázích návrhu bylo jasné, že to dá jako samostatnou část z prostého důvodu, že má dvě průhledná okna. Stačí udělat celý poklop jako průhlednou část a problém je vyřešen. Jde o to, že zapomněli říct návrháři o průhledné sprue. Přidal ještě jeden další díl (Sprue GP3 Part 2), ale spodní část podlahy kokpitu představuje dvě přistávací světla. Samotný poklop je dodáván jako pevný díl Sprue B Část 4.
The other problem with the transparent sprue is that it is missing one window as well as giving them all (well at least 10 of them) in bulged form. One would need at least 3 completely flat windows in the set. On the left side there is the big crew compartment door which has a flat window. The one immediately after the door is also flat. The reason is very simple, if it was a bulged then one would not be able to open / slide the door back. The cockpit backwall has an internal door which also has a flat window in the middle. On the right side the first window is located on a small emergency exit door. In most cases this is also flat. So we would need 12 circular windows in all, with at least 3 or 4 with flat surface. In the kit 11 windows are provided and only a single one of them is flat.
Dalším problémem s průhledným kanálem je to, že mu chybí jedno okno a zároveň je všechny (tedy alespoň 10) ve vybouleném tvaru. Člověk by potřeboval minimálně 3 úplně plochá okna v sestavě. Na levé straně jsou velké dveře prostoru pro posádku, které mají ploché okno. Ten hned za dveřmi je také plochý. Důvod je velmi jednoduchý, pokud by byl vyboulený, nebylo by možné dveře otevřít / zasunout zpět. Zadní stěna kokpitu má vnitřní dveře, které mají uprostřed také ploché okno. Na pravé straně je první okno umístěno na malých dveřích nouzového východu. Ve většině případů je to také ploché. Celkem bychom tedy potřebovali 12 kruhových oken, z nichž alespoň 3 nebo 4 by měla rovný povrch. Sada obsahuje 11 oken a pouze jedno z nich je ploché.
The forward windscreen is on sprue GP1 while the side windows are on GP3. It would be logical to think that there should be somewhere a GP2 sprue. Could this be a sprue with the forward windscreen which has no cut out for the nose mounted gun and by so doing there is a chance for many other versions (including civilian) which have fully glazed nose. This is just pure speculation on my part.
Přední čelní sklo je na liště GP1, zatímco boční okna jsou na GP3. Bylo by logické si myslet, že by někde měla být sprue GP2. Mohlo by se jednat o lištu s předním sklem, která nemá výřez pro příďovou zbraň a tím je šance pro mnoho dalších verzí (včetně civilních), které mají celoprosklenou příď. To je z mé strany jen čistá spekulace.
Takom píše, že z Longbow verze lze postavit i britskou verzi, ta má ovšem jiné motory a nějak se mi nechce věřit, že by je dali do výlisků (plus jiné podvěsy, minimálně s neřizenymi střelami a myslim, že nosí Brimstone... Brita měla zatim nejlěpe zpracovaného Hasegawa...)
Já to vidím na guardiana od Takomu a longbow od mengu, když maji skládaci rotor, trochu odpadává dilema kam s tim....
Ale opět - na čínském vnitřnim trhu soudruh soudruhu vlkem (když dvě firmy vydají totéž, dyť ty formy musi stát pěknou dardu....)
Škoda, že Academy po Viperu nevydala už nic (aspoň novou whisky cobru)...
To follow up on Trumpeter photos of plastic parts Zvezda quickly shown its own version of the Mi-8MT. The race is on who will be the first on market!
K navázání na Trumpeter fotografie plastových dílů Zvezda rychle ukázala vlastní verzi Mi-8MT. Závodí se o to, kdo bude první na trhu!
fuselage bottom
Floor of cockpit
Bottom of the tail boom. Interesting brake down of the tail. It is visible on the first photo that the top of the tail boom is also a separate part. So in all the tail boom is made up of 4 parts (two are the extension of the fuselage parts left and right, and separately top and bottom. It is interesting since this way they can produce many versions in future with different DISS and other boxes.
Spodní část ocasního výložníku. Zajímavá brzda ocasu. Na první fotografii je vidět, že vršek ocasního ráhna je také samostatnou částí. Celkově se tedy ocasní ráhno skládá ze 4 částí (dvě jsou prodloužení části trupu vlevo a vpravo a zvlášť nahoře a dole. Je zajímavé, že takto mohou v budoucnu vyrábět mnoho verzí s různými DISS a dalšími krabicemi .
A najednou nýtování jde. Hlavně, že Hinda udělali bez... Já se asi té "ultimátní" Mi-24 (aniž by se do ní muselo nacpat x-tisíc za AM nedočkám...)a furt nechápu, proč nejde do prodeje "Hip" od Annetry....