Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Hawker Tempest V I . a II. série

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 120 • Stránka 6 z 8 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8
  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod 66misos » 17 pro 2018, 16:42

Otvor na vrtulovy list zas az taky uzky nie je, aby sa list nemal kde natocit:
Obrázek
Obrázek
zdroj https://www.net-maquettes.com/et/pictures/hawker-tempest-walkaround/
Ak dobre rozumiem, malo by ist o rozsah 74-37=37°
Pre porovnanie, na Kobre z predchadzajuceho obrazku by bol rozsah natocenia listu 57-23=34°
Uživatelský avatar
66misos
 
Příspěvky: 2553
Registrován: 04 bře 2014, 22:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jarda Matt » 17 pro 2018, 16:56

Jirka Brzobohatý píše:Jen ještě jedna poznámka k zamyšlení - bavíme se tady o popisce na vrtuli britského stroje.
Uvádět k tomu fotky amerických vrtulí může být trochu zavádějící. Britové a Američané mohli mít na popisování vrtulí jiné předpisy..

Ano,jistě je to neustále vlákno Tempestu.
Například společnost De Haviland zakoupila licenci na stavitelné vrtule od americké Hamilton Standard . :grin:
Nedělám si proto iluze že by ve velkých latadlech "neopráskl" něco jeden od druhého.
Popiska s rozsahem úhlů nastavení tomu i odpovídá.

Jendo 58 ,jak jsem psal těch 75% průměru (i se středem) je místo kde se měří stoupání a úhel náběhu je spíš výrobní údaj,"štítkový" údaj.
V praxi pochybuji že měl tento údaj hlubší význam,pilot dal max. podle režimu letu- režimu motoru páčku do příslušné polohy/zoubku (auto) a hotovo.
Myšlenka že by někdo pobíhal u takto vyspělé techniky kolem každého listu a ten nastavoval je mylná.
Výměna listu byla již popsána.
Kdy došlo ke sjednocení měření stoupání na 75% průměru nevím,osobně bych řekl kolem či v první válce, kdy nastal rozmach kde čeho, jsem přesvědčen že za druhé války byla již tato metodika měření na 99% shodná.
Na tvé fotografii se mi také zdá že by výřez v kuželu mohl úhly nastavení listů pobrat.
Jarda Matt
 
Příspěvky: 1564
Registrován: 09 úno 2009, 16:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 17 pro 2018, 17:53

66misos: ale tenhle barevný kužel je jiný než na té čb fotce. Má ty díry podstatně větší.
Jinak ještě jeden dokument o výrobě vrtulí (netýká se Typhoon/Tempest):
https://www.youtube.com/watch?v=BwU9quwgYRo
Naposledy upravil jenda58 dne 17 pro 2018, 19:11, celkově upraveno 1
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jindřich Rosa » 17 pro 2018, 18:33

66misos mi teď docela skvěle nahrál, protože včera večer jsem se ještě začal zajímat více o ta tvrzení Vl. Šulce.
On taky tady (resp. do vlákna Dotazy na Eduard, odkazy jsem dával dřve) prezentoval jako podklad fotky muzejního NV778.

On je to v podstatě jediný historicky zachovaný Tempest V, tedy co se týče kompletnosti draku. Drobné díly, které byly řízeně demontovány nebo postupně z uloženky zmizely všelijak (jak už to tak bývá), byly samozřejmě doplňovány všelijak. Podrobnější historie je na
http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDossier.php?Serial=692
nebo přímo jako PDF
https://www.rafmuseum.org.uk/documents/collections/72-A-571-Tempest-TT5-NV778.pdf

A tam je uvedeno, že když to začali v roce 1958 skládat zase dokupy jako výstavní exponát, tak vrtule byla nahražena z dvoumotoráku Bristol Brigand, která je také čtyřlistá a má průměr rovněž 14 ft !!
A ta na letounu byla až do další velké opravy v období 1991-2000. Pozná se to podle seříznutých špiček, podobně jako to měly vrtule Rotol na našich Spitfirech devítkách. Ta vrtule pak byla tehdy patrně vyměněna, neboť nyní má už špičky listů pěkně kulaté. Bližší podrobnosti ale nejsou ve výše uvedených materiálech již uvedeny. Možná v nějakém podrobnějším článku ve specializovaném časopise zabývajícím se warbirdy a historií (jako je třeba Aeroplane) by se k tomu něco našlo, vždyť to bylo docela "nedávno".

NV778_kdysi.jpg
Brigand.jpg



Tím chci říci, že kdoví co je na tom muzejním Tempestu za vrtulovou jednotku a jak je to ve výsledku splácané.
Může to být stejné (když to přeženu), jako dělat na modelu interiér Avie B.534 podle kbelského exponátu... :-D
Jindřich Rosa
 
Příspěvky: 163
Registrován: 14 led 2012, 20:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Josef Žák » 17 pro 2018, 21:11

Trochu jsem pohledal manuály na vrtule Hamilton Standard a našel jsem tohle a tohle. Nejsou to sice constant speedky, ale v obou se píše o referenčním poloměru pro měření úhlu nastavení 42in, bez ohledu na průměr vrtule (v tom prvním str.11, v tom druhém str. 111, i s obrázkem). A řezy a popis HS Hydromaticu jsou tady. Jen tak pro zajímavost.
Uživatelský avatar
Josef Žák
 
Příspěvky: 474
Registrován: 20 říj 2014, 13:51
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 17 pro 2018, 23:20

A ten poloměr (těch 42) měřen od středu nebo od konců? Kdyby od středu, tak je to konstantní pro vše, kdyby od konců, tak se to mění s průměrem vrtule.
prop.png

jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jirka Brzobohatý » 18 pro 2018, 08:47

V tom manuálu, co dával odkaz Josef Žák =D> je napsáno, že těch 42 palců se měří od osy klikové hřídele (u motoru s reduktorem tedy od osy reduktoru, vrtule). A že těch 42 palců platí pro vrtule o průměru větším než 7 stop a 5 palců (cca 2,26 metru)... U menších průměrů se to měří ve vzdálenosti 30 palců (:)

to: Jarda Matt - je mi jasné, že třeba ty vrtule De Haviland byly licence od Hamiltonů. Ale myslel jsem to tak, že u britů mohl platit odlišný předpis o označování těch listů. Američané na něj psali jen úhly a vzdálenost měření neuváděli. Zatímco Britové mohli mít v předpisu (normě) napsáno, že je na každý list třeba uvést i vzdálenost, kde se úhel má měřit..
Ale je fakt, že když jsem si včera procházel fotky válečných Typhoonů a Tempestů tak jsem na žádné podobné popisky nenarazil. Takže to, co je na tom muzejním exponátu, může být buď výmysl renovátorů nebo popiska třeba podle nějakého poválečného předpisu.. A je pravda, že cokoliv porovnávat s muzejním exponátem může být ošemetné - viz ta vrtule původně z Brigandu nebo ta naše Avie ve Kbelích (:) (:)
Per ardua ad astra
http://www.brzekmodely.webnode.cz
Modely na MF:
Fw-190A-3 1/48 Eduard viewtopic.php?f=6&t=126700
Spitfire Mk.IXc 1/48 Eduard viewtopic.php?f=6&t=126698
Airacobra Mk.I 1/48 Eduard http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=85423
Spitfire Mk.IXc 1/48 Eduard http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=77170
Uživatelský avatar
Jirka Brzobohatý
 
Příspěvky: 291
Registrován: 29 črc 2004, 13:25
Bydliště: u Brna
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jindřich Rosa » 18 pro 2018, 09:35

Co se týče toho muzejního Typhoonu, tak v jeho "životopise" (zpracovaném podobně zajímavě jako u Tempesta, co jsem odkazoval výše) se uvádí jen, že v listopadu 2013 (před zápůjčkou do Kanady) byly s pomocí dobrovolníků dohledány a dokompletovány vrtulové listy
https://www.raf-ff.org.uk/wp-content/uploads/2018/12/HAWKER-TYPHOON-IB-MN235.pdf

Ovšem dříve, když byl dáván v roce 1968 dokupy jako výstavní exponát, tak kromě chybějícího kanónu a dalších věcí jako chladiče a kryty na trupu a motoru neměl ani vrtulový kryt. Ten byl upraven z Handley Page Hastings !! (takže zase náhražka...)

Ovšem ty popisky na listech jsou vidět i na starších fotkách (2010, asi už i 1974):
https://abpic.co.uk/pictures/registration/MN235
Jindřich Rosa
 
Příspěvky: 163
Registrován: 14 led 2012, 20:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Miloslav » 18 pro 2018, 09:59

Psal jsem do USA, Ch. Millerovi, jestli nemá nějaký tachnický list k vrtuli, jelikož mu přišla nová z UK. Taky na ní popisky nejsou.

Jinak zásadní informace, ohledně první série:
Dlouhé kanóny neměla celá produkce 100 strojů, našel jsem dost fotek(v.č. JN...), s krátkýmí kanóny.
Totéž platí i o možnosti nosit nádrže pod křídly.
Pár fotek:
Přílohy
Tempest_Mk_V_486_Grimbergen.jpg
JN803
Tempest_V_JN730_drop_tanks.jpg
Tempest_V_JN730.jpg
Tempest_V_JN802.jpg
Tempest_Mk_V_Langley_1944_.jpg
Poslední kusy I. série
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod ivanp » 18 pro 2018, 16:34

Prosím nekameňujte ma za trúfalú otázku, ale existuje foto Tempesta z vojnového obdobia kde by mal vrtuľový kužeľ iné výrezy na listy ako tie úzke a šikmé?
ivanp
 
Příspěvky: 440
Registrován: 28 črc 2011, 08:38
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Lepič obyčajný » 22 pro 2018, 15:13

Neviem, či sa to už niekde nespomínalo (ak áno tak sa ospravedlňujem) ale priložil som si staré výlisky eduardieho Tempestu ku novým. Novší trup je o cca 3,8 mm dlhší (merané od prednej hrany kapoty ku hrane pevnej časti SOP).
Trochu ma to prekvapilo. Na 1/48 je to už slušný rozdiel ale asi to má nejaký dôvod, ktorý nepoznám.

Nechcem týmto samozrejme nijako znevažovať nový Tempest - ten je nádherný a o svetelné roky vpredu oproti pôvodnému vydaniu. Je vidieť neuveriteľný posun v kvalite za tých 21 rokov, za čo sme samozrejme výrobcovi nesmierne vďační.

Prajem všetkým pekné sviatky :-D
„Národ, ktorý zabudne na svoju minulosť, nemá budúcnosť.“ W. Churchill
Uživatelský avatar
Lepič obyčajný
 
Příspěvky: 560
Registrován: 22 bře 2007, 22:38
Bydliště: Rendez
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Luboš Tomík » 13 led 2019, 16:05

Lepič obyčajný píše:Neviem, či sa to už niekde nespomínalo (ak áno tak sa ospravedlňujem) ale priložil som si staré výlisky eduardieho Tempestu ku novým. Novší trup je o cca 3,8 mm dlhší (merané od prednej hrany kapoty ku hrane pevnej časti SOP).
Trochu ma to prekvapilo. Na 1/48 je to už slušný rozdiel ale asi to má nejaký dôvod, ktorý nepoznám.

Nechcem týmto samozrejme nijako znevažovať nový Tempest - ten je nádherný a o svetelné roky vpredu oproti pôvodnému vydaniu. Je vidieť neuveriteľný posun v kvalite za tých 21 rokov, za čo sme samozrejme výrobcovi nesmierne vďační.

Prajem všetkým pekné sviatky :-D
Starého Tempesta už síce nemám, ale porovnal som si konstrukčneidentické časti trupov toho nového z trupomTyphoona od Hasegawy a dĺžkovo vcelku sedeli... evidentné rozdiely sú hlavne v prierezoch chladiča v spodnej časti.Typhoon má tú "hubu"evidente celkovo naducanú, tupú, väčšiu. Podľa fotiek sedí ten Tempestov chladič od Eduardu.
Luboš Tomík
 
Příspěvky: 500
Registrován: 02 říj 2006, 11:52
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Luboš Tomík » 13 led 2019, 16:10

...a ešte sa zdá, že na Tempesta 1.série sa dá v pohode použiť aj brassin kužel s úzkymi výrezmi+vrtuľa na Typhoona od od Edu.
Luboš Tomík
 
Příspěvky: 500
Registrován: 02 říj 2006, 11:52
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Atlis » 14 led 2019, 09:21

Máš na mysli tento set?

https://www.eduard.com/store/eduard/typ ... am=typhoon

Mohol by si to odfotiť?
Marian "Atlis" Cihoň

Й*б*на р**ня
Uživatelský avatar
Atlis
 
Příspěvky: 7815
Registrován: 13 čer 2016, 10:32
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Luboš Tomík » 14 led 2019, 15:28

Je to on, mám ho ako súčasť limitky od Eduardu.S tým fotením ešte uvidím zajtra...mám k dispozícii len skromnú výbavu, ale pokúsim sa.
Luboš Tomík
 
Příspěvky: 500
Registrován: 02 říj 2006, 11:52
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 120 • Stránka 6 z 8 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Jarek S. a 11 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY