Stránka 35 z 41

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 24 zář 2021, 06:54
od Chmell
Pozor, letoun OK-AIS létal ve dvou provedení.
1) ten co nabízí eduard
- existuje jedna fotografie
OK-AIS - Liptov 1975.jpg

2) novější provedení s upraveným zbarvením
- existují fotografie potahu a trupu. Díky tomuto bylo rozhodnuto nedat tuto podobu do aršíku.
139023192_2169394726526961_4382821541284448451_o.jpg


PS: a jen v rychlosti k stroji:
Z-37 OK-ZKB (09-02)
- jedná se o stroj Z-37 tedy staré čelo s nastavitelnými žaluziemi motoru a starším sáním pod motorem. Oproti starším verzím má tento stroj již okénko trucovny i na levé straně.
- barevná úprava směrovky se znakem Vracova byla vyhotovena přímo ve výrobním závodě za demižon vína.
- stroj od uvedení do provozu v roce 1971 až do svého konce letošní jaro létal u jediného provozovatele (JZD, ZD Vracov).
- stroj byl v průběhu služby poškozen použitím nevhodného hnojiva. Které zapříčinilo zničení části potahu. Po opravě stroj dostal již prvky Z-37A celo žlutý nátěr.
- Letoun se také dostal do Rakouska, kdy s ním uletěl bývalý mechanik a následně pilot i s rodinou, jak již bylo zmíněno. Dnes tento pán žije v Tasmánii.
- Letoun měl letos oslavit 50let provozu a měla to být jeho poslední sezóna u tohoto provozovatele, ale bohužel došlo na jaře k havárii a letoun nouzově přistál a došlo k ulomení obou podvozkových noh a k vážnému poškození křídla.
- v návodu k obtiskům je bohužel chyba. Letoun má jednotnou žlutou barvu, a ne jak uvádí návod horní část ve světlejším odstínu.
- na letoun je poměrně dost fotografií v původním zbarvení.

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 24 zář 2021, 07:04
od Petr Zatrepalek
Díky za ty fotky a hlavně info u jedné z nich - LIPTOV 1975 =D>

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 24 zář 2021, 09:50
od TiborSlivka
Nepodarilo sa nikomu vypátrať info alebo fotky interiéru na OM-ZJE ???? Skúšal som aj na Maďarskè stránky písať ale zatial bez odpovede ….

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 27 zář 2021, 17:40
od nganasan
dobrý vlákno, hned si ho zaznamenávám

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 29 lis 2021, 18:02
od Petr Šádek
Minulý týden mi dorazil Čmelák v 1/48 a tak bych se chtěl zeptat, zda někdo neví, jestli jsou v plánu nějaké doplňkové sady, obtisky apod.
Další dotaz se týká úpravy, které jsou nutné pro stavbu Českého Čmeláka

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 30 lis 2021, 07:17
od Chmell
Je to asi takto:

1) Model
- pokud si pamatuji tak se dají postavit stroje v provedení Z-37
- pro stroje Z-37A se musí provést několik úprav. Hlavně nové čelo motoru s pevnými lamelami.
- dále se musí upravit rozmetadlo (je v provedení M-72 a u nás se používalo M-64) a zatmelit stupačku pod trucovnou. Poziční světla také naše stroje nemají.
- je toho samozřejmě více, ale to je pak na rozbor konkrétního stroje a období ve kterém létal.

2) Doplňky
- zaregistroval jsem snahu dvou firem o jejich výrobu. Dokonce jedná ukázala i 3D rendery. Ale do dnešní dnů ani jeden nebyl vydán.
- obtisky nikdo doposud nevydal
- firma eduard prozatím nemá v plánu nic vyrábět i když by mohla navázat na to co již vydala v měřítku 1/72. Ale je možné, že se dočkáme přebalu a s tím i vydání některých doplňků.
- obecný problém s výrobou doplňků a obtisků je jejich prodejnost. Díky tomu, že se model oficiálně neprodává není tedy tak moc rozšířen. Předpokládám, že jich u nás bude jen několik desítek.

PS: za posledních půl roku se mi povedlo nasbírat několik desítek zajímavých fotografií a zmapovat další stroje. Třeba z Iráku, Indie, Maďarska, Bulharska.
PS_II: ale jeden stroj mi zůstává stále záhadou. A to ten na fotografii

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 30 lis 2021, 08:51
od Petr Šádek
Děkuji za info, to nové čelo budu muset nějak vystrouhat a pak najít fotky konkrétní mašiny a řídit se fotkami.

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 01 pro 2021, 20:07
od mira1974
Škoda že fotek ze školícího centra v Holešově je jako šafránu . ČmelÁk od Eduardů mi udělal obrovskou radost. Jeho obtiskové verze nikoliv jsem Moravák a obtiskovka na moravské čmeláky nikde.

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 02 pro 2021, 08:36
od Chmell
A co tento?
Vracov nedaleko Uherského Hradiště
Nejdéle sloužící Čmelák u jednoho provozovatele s unikátním zbarvením i historií.
Ale pozor je to verze Z-37 (late)

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 02 pro 2021, 09:16
od pelikan
A čím se Z-37 late liší od Z-37 A? Evidentně by to chtělo monografii na tento typ.

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 02 pro 2021, 09:44
od Chmell
Z-37 (early*)
- čelo motoru s nastavitelnými žaluziemi, hranaté sání do motoru pod jeho krytem
- okna za pilotním prostorem
- absence okénka trucovny na levé straně
- neodnímatelný konec trupu

Z-37 (late*)
- čelo motoru s nastavitelnými žaluziemi, hranaté sání do motoru pod jeho krytem
- okénko trucovny i na levé straně
- bez oken za pilotním prostorem
- neodnímatelný konec trupu

Z-37A
- čelo motoru s pevnými žaluziemi, zakulacená zadní část sání do motoru pod jeho krytem
- okénko trucovny i na levé straně
- bez oken za pilotním prostorem
- odnímatelný konec trupu z laminátu

Většina strojů Z-37 byla postupem času upravena na standart Z-37A, ale s pevným (neodnímatelným) koncem trupu.

Stroje dodávané do DDR mají navíc poziční světla a stupačku pod trucovnou. Později upravené čelo motoru, kde byly odstraněny žaluzie a použit jen kryt reduktoru. Většina strojů pak měla i ovládání víka kotle z kabiny. Jednoduchým způsobem se dalo víko otevřít, aniž by na letoun musela lézt obsluha. A v neposlední řadě upravené rozmetadlo M-64 na M-72.

Další stroje pro export mají poziční světla.

Toto je v rychlosti výčet základních úprav. Těch je samozřejmě více.

PS: v obtiskovém aršíku D72031 je několik chyb ve zbarvení:
OK-YKG nemá VOP v jiné žluté. Na celém letadle byl použit jen jeden odstín
OK-ZKB zde to platí také, ale o horní části trupu
Oba tyto stroje jsou v provedení Z-37 (late*)


* mé rozdělení

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 02 pro 2021, 11:11
od pelikan
Vztaženo na model Eduard 1/72 je viditelný rozdíl mezi nastavitelnými a pevnými žaluziemi motoru?
Základní popis super.
Vzhledem ke znalostem typu které jsi doteď nastudoval tak myslím, že bys to měl hodit na papír a někomu nabídnout. Ať už Eduardům do novinek nebo do REVI případně do modeláře.
V Modeláři něco bylo, ale ne moc souhrnně.

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 02 pro 2021, 14:23
od mira1974
Chmell píše:A co tento?
Vracov nedaleko Uherského Hradiště
Nejdéle sloužící Čmelák u jednoho provozovatele s unikátním zbarvením i historií.
Ale pozor je to verze Z-37 (late)


Děkuji za osvětlení výrobních verzí čmeláka. Kdyby mi někdo před léty řekl že si jej koupím asi bych jej mněl za blázna . Čím jsem starší tím více se mi ty nevyzbrojené letadla líbí. Daný čmelda je sice z Moravy ale .Tož to nic to sů moravští Slováci to nebrat . (:) My jsme zde Zahoří a Haná . (Prosím je to nadsázka) Jde mi spíše o stroje které jsme jako kluci vydali nad poli v Kroměřížském okrese a hlavně nad Holešovem kde se učili práškaři z celé republiky. Dnes už je i letiště Holešov dávnou minulostí . Docela přemyslím že bych i na tohle téma zde udělal chlíveček , ale zaleží zda by to někoho zajímalo.

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 03 pro 2021, 10:41
od Chmell
pelikan píše:Vztaženo na model Eduard 1/72 je viditelný rozdíl mezi nastavitelnými a pevnými žaluziemi motoru?

Ano, rozdíl tam je, ale záleží na každém, jak velký vidí a je ochoten akceptovat pro úpravu. Viz fotografie.
A01.jpg
Nastavitelné žaluzie bez přisávacího otvoru (Z-37)

A02.jpg
Nastavitelné žaluzie s přisávacím otvorem (Z-37)

A03.jpg
Pevné žaluzie (Z-37A)

A04.jpg
Kryt reduktoru u strojů DDR (Z-37 a Z-37A) dodatečná úprava


pelikan píše:Základní popis super.
Vzhledem ke znalostem typu které jsi doteď nastudoval tak myslím, že bys to měl hodit na papír a někomu nabídnout. Ať už Eduardům do novinek nebo do REVI případně do modeláře.
V Modeláři něco bylo, ale ne moc souhrnně.

O samotné předloze toho vím stále málo. Pořád nacházím nové a nové informace.
Do Modeláře píše Petr Kolmann, v REVI také vyšel již nějaký článek a do Eduardího infa by to asi neprošlo neb by bylo pak vidět, jak na tom jejich model je :)
Spíše se snažím pomoci. S firmou Eduard jsem spolupracoval na modelu Z-37A Čmelák (7456), Z-37A rozmetadlu M72 (672262) a především na obtiskovém aršíku Z-37A Čmelák (D72031).
Teď momentálně pomáhám (spíše radím) s renovací Z-37 (06-15) DM-SNK pro Letecké muzeum Kunovice
02.jpeg

Re: Zlin Z-37, Z-37A & Z-37T Čmelák - vše o..

PříspěvekNapsal: 03 pro 2021, 11:15
od kansas1
Banda okolo Martina teda jede a v nedělu dovezou další kousek na renovaci.