Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

MiG-17

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 59 • Stránka 4 z 4 • 1, 2, 3, 4
  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 03 srp 2023, 11:02

Although this is very early days in the story but already there are some aftermarkets which can be used for the AMMO MiG-17 kit.
The Master pitots and guns spring to mind in the first place. They have been around for years, and you can say they are not for this particular kit. No they are not, they are for the MiG-17’s! They are a true scale copy of the original parts on the 17’s, so if the kit part is wrong in size or design it is because the kit designer did something wrong. The set for the MiG-17F is AM-48-090

I když je to velmi brzo, ale již existuje několik aftermarketů, které lze použít pro AMMO MiG-17.
V první řadě se mi vybaví Mistrovské pitoty a zbraně. Existují již léta a dá se říci, že nejsou pro tuto konkrétní sadu. Ne, nejsou, jsou pro MiG-17! Jsou věrnou kopií originálních dílů na 17, takže pokud je součást soupravy špatná ve velikosti nebo designu, je to proto, že návrhář soupravy udělal něco špatně. Sada pro MiG-17F je AM-48-090


Obrázek

One of the things wrong in the AMMO MiG-17F kit is that the decal sheet is missing completely any transfers for the cockpit! Why is that? Have no idea, just hope that in future released they will add this simple decals to the sheets. The plastic instrument panel has some nice raised details of course, but a decal would have been also welcome! To correct this there are already many sets out there. I know Quinta is working on a cockpit, Red Fox has already produced a set (which is also included in the Limited Edition) and a Czech aftermarket producer has also made some sets. So there is a very wide choice of cockpits out there.

But more on this in the Part 3 video here:

https://www.youtube.com/watch?v=vNXbtZg4Cx8

Jedna z věcí špatně na AMMO MiG-17F je, že na obtiskovém archu zcela chybí jakékoliv obtisky pro kokpit! proč tomu tak je? Nemám ponětí, jen doufám, že v budoucnu vydané tyto jednoduché obtisky přidají na archy. Plastová přístrojová deska má samozřejmě několik pěkných vyvýšených detailů, ale nálepka by byla také vítána! Abychom to napravili, existuje již mnoho sestav. Vím, že Quinta pracuje na kokpitu, Red Fox již vyrobil sadu (která je také součástí limitované edice) a některé sady vyrobil i český aftermarketový výrobce. Existuje tedy velmi široký výběr kokpitů.
Ale více o tom ve Part 3 videu zde:



Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod hans dlouhán » 03 srp 2023, 11:08

Je zajímavé, že uvádíš konkrétní výrobce: Master, Quinta, Red Fox... A český aftermarketový výrobce se nijak nejmenuje?
Stavím jen a pouze Luftwaffe 1/48...nic víc nic míň...
Uživatelský avatar
hans dlouhán
 
Příspěvky: 9542
Registrován: 17 lis 2008, 19:34
Bydliště: Rakousko, kousek od Linze
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 03 srp 2023, 12:11

If you have a look in the video all manufacturers are represented from the ones which already have on the market some sets. Do you seen on this photo any familiar name to you??? (:) (:)

Pokud se podíváte na video, jsou zastoupeni všichni výrobci od těch, kteří již nějaké sady na trhu mají. Vidíš na této fotce nějaké známé jméno???

Obrázek

Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod hans dlouhán » 03 srp 2023, 14:46

Samozřejmě byla řeč o textu ve Tvém minulém příspěvku, ne o fotografii kterou si vložil až nyní. Ale to je jedno... Nech to být. :wink:
Stavím jen a pouze Luftwaffe 1/48...nic víc nic míň...
Uživatelský avatar
hans dlouhán
 
Příspěvky: 9542
Registrován: 17 lis 2008, 19:34
Bydliště: Rakousko, kousek od Linze
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 06 srp 2023, 10:08

When building a kit it is also essential to use some reference materials. In today’s world the internet has a lot of things to offer, but still in some cases people like to hold in hand a book or a publication to read it. Had a look in my archive for books / articles about the MiG-17  which could be of use during building the kit. In the past 40+ years a lot of things ended up on my book shelves.

Apart from books there are a lot of monthly publications, aviation magazines. Looking around I dug up some from Jean-Michel Guhl who was the editor of Air Action, later Air Zone and also Replic. Those magazines had some great photography from the best around the world like Patrick Bigel in France, Piotr Butowski from Poland or Katsuhiko Tokunaga from Japan, just to mention few (of the best).   

Here are some of the publication.

https://www.youtube.com/watch?v=OG0lsgsUNrA

  
This is what it looks like, in case there are some questions about names . . .

Obrázek

Při sestavování stavebnice je také nezbytné použít některé referenční materiály. V dnešním světě nabízí internet spoustu věcí, ale přesto v některých případech lidé rádi drží v ruce knihu nebo publikaci, aby si ji přečetli. Podíval jsem se do mého archivu na knihy/články o MiGu-17, které by se mohly hodit při stavbě stavebnice. Za posledních 40+ let spousta věcí skončila na mých knižních pultech.

Kromě knih je tu spousta měsíčníků, leteckých časopisů. Když jsem se rozhlédl kolem sebe, vyhrabal jsem nějaké od Jean-Michel Guhla, který byl redaktorem Air Action, později Air Zone a také Replic. Tyto časopisy měly skvělé fotografie od nejlepších z celého světa, jako je Patrick Bigel ve Francii, Piotr Butowski z Polska nebo Katsuhiko Tokunaga z Japonska, abychom zmínili jen několik (nejlepších).


Have fun!

Best regards

Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 16 srp 2023, 10:19

It is interesting that in October a new version of the 49 1366 photoetch set will be released. It is a revision of the initial 49 1366 set which was released in the summer. This is the photoetch set for the AMMO new MiG-17F kit.

What are the differences? Few pages ago I was writing about the problems with the original etching. Here are some of the solutions that the company came up with:

1. Well for start, that really stupid Part 42 was taken off from the fret. Obviously the designer had no idea what he was doing and added a MiG-15 canopy after part into the MiG-17 set. The MiG-17 has a completely different canopy in comparison to its predecessor.

It would have been nice to see the very visible canopy heating tubes as photoetch, it would have been a real help to modellers. But . . .

Obrázek

Zajímavostí je, že v říjnu vyjde nová verze sady leptů 49 1366. Jedná se o revizi původní sady 49 1366, která vyšla v létě. Toto je sada leptů pro novou stavebnici AMMO MiG-17F.

jaké jsou rozdíly? Před pár stránkami jsem psal o problémech s původním leptem. Zde jsou některá z řešení, se kterými společnost přišla:

1. Pro začátek, ten opravdu hloupý díl 42 byl odstraněn z pražce. Očividně konstruktér neměl ponětí, co dělá a přidal do sady MiG-17 překryt kabiny MiG-15 po části. MiG-17 má ve srovnání se svým předchůdcem úplně jiný překryt kabiny.

Bylo by hezké vidět velmi dobře viditelné trubice topení vrchlíku jako fotolepty, byla by to skutečná pomoc pro modeláře. Ale . . .


Obrázek

Obrázek

2. To use the space replacing that canopy part, de-icing tubes were added for the windshield. They are there on the original AMMO plastic parts so you will have to do some careful surgery to get them off before adding the etched item. Remember not to mist the clear parts with cyanoacrylate glue fumes.   
2. Pro využití prostoru nahrazujícího tuto část kabiny byly přidány odmrazovací trubky pro čelní sklo. Jsou tam na originálních plastových dílech AMMO, takže před přidáním leptaného předmětu budete muset provést nějakou pečlivou operaci, abyste je sundali. Nezapomeňte nezamlžit čiré části výpary kyanoakrylátového lepidla.
 
3. The base for the Baria antenna (Part 71) was removed completely, the reason is simple. The Part 72 (base for the antenna) was a complete fantasy item from the designer. No such rectangular thing exist on real aircraft! The kit itself has the correct base for the antenna, all you need to do it to add the blade antenna.
3. Základna pro anténu Baria (díl 71) byla zcela odstraněna, důvod je jednoduchý. Část 72 (základna pro anténu) byla od návrháře úplná fantazie. Žádná taková obdélníková věc na skutečných letadlech neexistuje! Samotná sada má správnou základnu pro anténu, vše, co musíte udělat, abyste přidali lopatkovou anténu.
 
4. The flaps had another design problem, where it was not really thought through what will happen when you build up the flap. So unfortunately the external detailing ended up on the invisible inner side. What one needed was to reverse the production films for the flaps and by doing so end up with half etched surface rivet details on the same side of the etched fret. This way when you bend over close to 180 degrees the two sides of the flap, you will end up correctly with external details on both the underside (bottom of the flap) and on its visible inner surface.    
4. Klapky měly další konstrukční problém, kdy nebylo pořádně promyšleno, co se stane, když klapku postavíte. Takže bohužel vnější detaily skončily na neviditelné vnitřní straně. To, co bylo potřeba, bylo obrátit produkční fólie pro chlopně a tím skončit s napůl vyleptanými povrchovými detaily nýtu na stejné straně leptaného pražce. Tímto způsobem, když ohnete téměř o 180 stupňů obě strany chlopně, správně skončíte s vnějšími detaily jak na spodní straně (spodní část chlopně), tak na její viditelné vnitřní ploše.

Obrázek

Podívejte se, že na originálu 49 1366 byly pololeptané detaily nýtu (pro vnitřní stranu chlopně) na rubové straně leptu.
 
Obrázek

Its not clear from the just released images if the company has made changes to Part 4, a small radio box which had a faulty design. It was in the first geometry classes in elementary school that the designer should have learned that on a rectangle the opposites sides are of the same size. Here in set 49 1366 they were not, so the modeller could not “close” the box properly.

Obrázek

There are other problem also on set 49 1366 but from the new images it is not clear if they were addressed by the company. I don’t think so.

How will the modeller be able to differentiate which 49 1366 is he buying? Unfortunately only when you receive it, you will see.

I am sure several series of the set were already produced of the original version and they went on sale or are still on sale!

Z právě zveřejněných obrázků není jasné, zda společnost provedla změny v části 4, malé rádiové skříňce, která měla vadný design. Už v prvních hodinách geometrie na základní škole se měl konstruktér naučit, že na obdélníku jsou protilehlé strany stejně velké. Zde v setu 49 1366 nebyly, takže modelář nemohl krabici pořádně „zavřít“.

Na setu 49 1366 je i další problém, ale z nových obrázků není jasné, zda je firma řešila. Myslím, že ne.

Jak bude modelář schopen rozlišit, kterou 49 1366 kupuje? Bohužel, až to dostanete, uvidíte.

Jsem si jist, že několik sérií setu již bylo vyrobeno původní verze a byly nebo jsou stále v prodeji!

 

Best regards

Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 25 zář 2023, 15:10

There has been a lot of arguments about Natural Metal Finish. On an American forum reference was made to some books which state that Soviet aircraft NEVER had pure completely clear natural metal surface, but they were all painted with Aluminium colour paint (Clear varnish with 6-10 % Aluminium powder mixed into it). Yes later in their life cycle, after general overhaul many aircraft were overpainted with such Aluminium paint but in first few years of their life they had a true natural metal finish with “naked” metal surface covered with clear varnish.

I did mention earlier that originally MiG-17’s out of factory had a pure natural metal finish with bare metal surface which was covered with transparent varnish.

Museum aircraft can be either painted authentically or at will of the given museum paint shop (that is any colour and scheme they like). So museum aircraft could be very misleading. This is why one should try to go back in time as much as possible. Look at period photos! The Japanese Koku Fan had a very exciting article way back during the Vietnam war. They had made & published a lot of photos of a very distinct “Red 2533” from a “Red Tail” unit. A lot of photos and many of them were published in colour and fantastic quality. (Not often can you see such authentic details from the “Red side” of that war!)

Here is a look at that particular a/c 2533. A lot of information can be learned just from one photo. Here it is with some explanations.

Obrázek


I think we can agree on one thing. When you paint a given surface with a paint then it will be of a given colour and everything under it would not be visible. So if you paint with an Aluminium paint then all the rivets will be gone and you get a uniform surface where the flash rivets will not be seen!

So if this aircraft was painted with the Aluminium paint as advocated by some book experts then all these nice details would be simply not be visible!!!


O Natural Metal Finish se hodně diskutovalo. Na americkém fóru byl odkaz na některé knihy, které uvádějí, že sovětská letadla NIKDY neměla čistě zcela čirý přírodní kovový povrch, ale všechna byla natřena barvou hliníkové barvy (čirý lak s přimíchaným 6-10 % hliníkového prášku). Ano, později během svého životního cyklu, po generální opravě, bylo mnoho letadel přelakováno tímto hliníkovým lakem, ale v prvních letech své životnosti měly skutečně přírodní kovový povrch s „nahým“ kovovým povrchem pokrytým bezbarvým lakem.

Již dříve jsem zmínil, že původně MiG-17 z továrny měl čistě přírodní kovový povrch s holým kovovým povrchem, který byl pokryt průhledným lakem.

Muzejní letouny lze nalakovat buď autenticky, nebo dle přání dané muzejní lakovny (tedy libovolnou barvou a schématem). Takže muzejní letadla by mohla být velmi zavádějící. To je důvod, proč by se člověk měl snažit vrátit čas co nejvíce zpět. Podívejte se na dobové fotky! Japonský fanoušek Koku měl velmi vzrušující článek během války ve Vietnamu. Vytvořili a zveřejnili spoustu fotografií velmi odlišného „Red 2533“ z jednotky „Red Tail“. Spousta fotografií a mnoho z nich bylo zveřejněno barevně a ve fantastické kvalitě. (Takové autentické detaily z „rudé strany“ této války můžete vidět jen málokdy!)

Zde je pohled na konkrétní A/c 2533. Spoustu informací lze zjistit pouze z jedné fotografie. Zde je s několika vysvětleními.

Myslím, že se shodneme na jedné věci. Když daný povrch natřete barvou, bude mít danou barvu a vše pod ním by nebylo vidět. Pokud tedy natřete hliníkovou barvou, všechny nýty budou pryč a získáte jednotný povrch, kde nebudou vidět zábleskové nýty!

Pokud by tedy bylo toto letadlo natřeno hliníkovou barvou, jak doporučují někteří knižní experti, pak by všechny tyto pěkné detaily prostě nebyly vidět!!!


Best regards
Gaobr
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod nesto » 28 zář 2023, 16:19

Hi, Gabor,

there's an AMMO MiG-17 under construction on this line,

http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... g-17f-148/


so it's not looking too cheerful. Is the kit really that badly designed or is the modeller ploughing a mistake somewhere ?

Thanks in advance for your opinion.

Maros
Maros Nestak
nesto
 
Příspěvky: 229
Registrován: 13 led 2005, 15:24
Bydliště: Bratislava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 29 zář 2023, 09:14

nesto píše:Hi, Gabor,

there's an AMMO MiG-17 under construction on this line,

http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... g-17f-148/


so it's not looking too cheerful. Is the kit really that badly designed or is the modeller ploughing a mistake somewhere ?

Thanks in advance for your opinion.

Maros


Ahoj Maros!

Yes, I have been following his build. He is really annoyed with the fact that the Limited/Premium Edition of the kit has the extra 3D printed set.
It is all a question of priorities of a modeller. For him the ejection seat is the first and most important. In my video I did note that the 3D printed parts have several serious problems. Parts were broken when it was delivered, there was a “Missing Layer” in 3D print, due to wrong positioning of parts the layers of printing are very visible, poor design of wheels, missing parts for the seat. . .

So the size of the seat is just one of the problems. But all this is problem with extras in the Limited/Premium Edition of the kit. And not of the actual plastic parts of the basic kit! As with all plastic kits, there are some problems but nothing really serious to make the kit unbuildable!

The AMMO kit is released in two version, a standard kit for around 35 Euro and the Limited/Premium Edition kit for aproximately 60 Euro. For the extra price modeller would expect to receive some REALLY Extra things! The 3D printed parts are of very poor quality! I did show this in the video.
I perfectly understand his feelings for the problematic parts of the Limited/Premium Edition.

He has also problem with positioning of the cockpit assembly. I my opinion this is a modellers problem and not kit design mistake! Yes, it could have been done better, but the parts fit perfectly in place.
In places the positioning of parts is perfect with very positive placement. On the other hand (I mentioned it in my video) for example the positioning of air brakes are a problematic part! Both the angle and how far they drop down. At least a drawing should have been provided in the instruction to show how exactly it should look like.

Mr. Dai Phan on ARC has written to AMMO about the 3D parts problem. It will be interesting to see what the Spanish answer.

Concerning the size of the seat.
Actually I have measured the real MiG-17 seat and compared it to the AMMO 3D seat and the original plastic parts in the kit. The real 1/1 scale seat in size is somewhere half way between the plastic and the 3D printed. It is exactly the same as for example the Eduard 48th scale MiG-21 RS-2US missiles which were made both from plastic and also as Brassin. The real missile is completely different in size!!!

Ano, sleduji jeho stavbu. Opravdu ho štve, že limitovaná/prémiová edice stavebnice má navíc sadu 3D tisku.
Vše je otázkou priorit modeláře. Vystřelovací sedačka je pro něj první a nejdůležitější. Ve svém videu jsem si všiml, že 3D tištěné díly mají několik vážných problémů. Díly byly rozbité při dodání, u 3D tisku byla „chybějící vrstva“, kvůli špatnému umístění dílů jsou vrstvy potisku velmi viditelné, špatná konstrukce kol, chybějící díly na sedlo. . .

Velikost sedačky je tedy jen jeden z problémů. Ale to vše je problém s doplňky v Limited/Premium Edition stavebnice. A ne ze skutečných plastových dílů základní stavebnice! Stejně jako u všech plastových stavebnic existují určité problémy, ale není to nic vážného, aby byla stavebnice nepostavitelná!

AMMO kit je k dispozici ve dvou verzích, standardní kit za cca 35 Euro a Limited/Premium Edition kit za cca 60 Euro. Za extra cenu by modelář očekával, že dostane nějaké OPRAVDU Extra věci! 3D tištěné díly jsou velmi špatné kvality! Ukázal jsem to ve videu.
Dokonale chápu jeho city k problematickým dílům Limited/Premium Edition.

Má také problém s umístěním sestavy kokpitu. Domnívám se, že jde o problém modelářů a ne o chybu v konstrukci stavebnice! Ano, mohlo to být provedeno lépe, ale díly sedí perfektně na svém místě.
Místy je umístění dílů perfektní s velmi pozitivním umístěním. Na druhou stranu (zmínil jsem to ve svém videu) například umístění vzduchových brzd je problematická část! Jak úhel, tak i to, jak daleko klesají. V návodu měl být alespoň nákres, aby bylo vidět, jak přesně by to mělo vypadat.

Pan Dai Phan na ARC napsal AMMO o problému 3D dílů. Bude zajímavé sledovat, co odpoví Španělé.

Ohledně velikosti sedačky.
Vlastně jsem změřil skutečnou sedačku MiGu-17 a porovnal ji se sedačkou AMMO 3D a původními plastovými díly ve stavebnici. Skutečná sedačka v měřítku 1/1 je někde na půli cesty mezi plastem a 3D tištěným. Je to úplně stejné jako například střely MiG-21 RS-2US Eduard 48., které byly vyrobeny jak z plastu, tak i jako Brassin. Skutečná střela má úplně jinou velikost!!!


Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 29 zář 2023, 11:44

I had a quick look at the fit of the cockpit parts. Actually on the inner face of the fuselage parts there are grooves for positioning the cockpit inside the fuselage. The side walls fit perfectly into the grooves! I don’t see any problems here. This is why I made no mention of this in the first place.

Yes, it could have been even more “certain” fit with a peg and hole arrangement but it works OK as it is and you don’t get any shrinkage marks on the outer side of the fuselage due to a hole and a ring around it ( as it is the case on so many kits) .


Rychle jsem se podíval na lícování dílů kokpitu. Ve skutečnosti na vnitřním čele trupu jsou drážky pro umístění kokpitu uvnitř trupu. Boční stěny dokonale zapadají do drážek! Nevidím zde žádné problémy. To je důvod, proč jsem se o tom vůbec nezmínil.

Ano, mohlo to být ještě „jistější“ s uspořádáním kolíků a otvorů, ale funguje to tak, jak to je, a na vnější straně trupu nejsou žádné stopy smrštění kvůli otvoru a kroužku kolem něj (jak je tomu u tolika stavebnic) .


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 30 zář 2023, 08:16

OK. So what colour is the cockpit of the MiG-17??

Well basically it depends in which aircraft factory it was built. On the way out of the factory they had an almost standard colour. What happened after that is a completely different story. Here is a good example for this.

The “Curtain” type ejection seat in the MiG-17’s was the more advanced version differing considerably from the original ejection seat used in MiG-15’s and early MiG-17’s. It was redesigned in many ways, but the most noticeable was the new big headrest with a face curtain, hence the new name. The reason was simple, one of the problems on ejection with the MiG-15 seats was that after the seat left the cockpit, it was forced by the slipstream air to start an uncontrolled spin which in many cases caused injuries to the pilot. To stabilize the seat a new headrest was designed which had mechanically opening stabilizing flaps as soon as the seat left the guiding rails. The inner surface of these flaps in 99% of its lifetime never seen the light of day so its paint did not really fade!


Here comes into view the colour question.

I took a photo of one of these flaps which shows well the problem with cockpit colours. Although the paint was not aged by light, but it did age in a way and started to peel off in places where the surface was not properly cleaned / degreased prior to painting.


So what we have here???  

Several layers of completely different paint / colour overlapping each other on the MiG-17 ejection seat! The given aircraft was manufactured in Soviet Union, it served in Hungarian AF but the overhaul was completed in Bulgaria. Each time a completely different paint was used to repaint the cockpit, including the ejection seats!

So ONLY the original aircraft factory colour was certain! (:) (:) (:)

One other thing is also certain that in the 1950-60’s the MiG-17 cockpits NEVER had the later Migs common turquois blue/green colour!


Research your subject!!! Which time period in its life time do you want to represent.

Obrázek

OK. Jakou barvu má tedy kokpit MiGu-17???.

No v podstatě záleží v jaké továrně na letadla to bylo postaveno. Na cestě z továrny měly téměř standardní barvu. Co se stalo potom, je úplně jiný příběh. Zde je pro to dobrý příklad.

Vystřelovací sedačka typu „Curtain“ u MiGů-17 byla pokročilejší verzí, která se výrazně lišila od původní vystřelovací sedačky používané u MiGů-15 a raných MiGů-17. Byl přepracován v mnoha ohledech, ale nejnápadnější byla nová velká opěrka hlavy s obličejovým závěsem, odtud nový název. Důvod byl prostý, jeden z problémů při katapultáži sedadel MiGu-15 byl ten, že poté, co sedadlo opustilo kokpit, bylo nuceno proudem vzduchu spustit nekontrolovanou rotaci, která v mnoha případech způsobila zranění pilota. Ke stabilizaci sedačky byla navržena nová opěrka hlavy, která měla mechanicky otevírací stabilizační klapky, jakmile sedačka opustila vodicí lišty. Vnitřní povrch těchto chlopní za 99 % své životnosti nikdy nespatřil světlo světa, takže jeho barva opravdu nevybledla!


Zde přichází na řadu barevná otázka.

Vyfotil jsem jednu z těchto klapek, která dobře ukazuje problém s barvami kokpitu. Barva sice nezestárla světlem, ale svým způsobem stárla a začala se odlupovat v místech, kde nebyl povrch před lakováním řádně očištěn/odmaštěn.


Tak co to tu máme???

Několik vrstev zcela odlišného laku / barvy, které se navzájem překrývají na vystřelovacím sedadle MiG-17! Daný letoun byl vyroben v Sovětském svazu, sloužil u maďarských AF, ale generální oprava byla dokončena v Bulharsku. Pokaždé byl na přelakování kokpitu včetně vystřelovacích sedadel použit úplně jiný lak!

Jistota tedy byla POUZE původní tovární barva letadla! (:) (:) (:)

Jiná věc je také jistá, že v letech 1950-60 neměly kokpity MiGů-17 NIKDY pozdější Migy společnou tyrkysově modrou/zelenou barvu!


Prozkoumejte svůj předmět!!! Které časové období jeho života chcete znázornit.


Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod kansas1 » 09 lis 2023, 16:28

Vypadá to tak, že Poláci to myslí vážně s tím uvedením do letuschopného stavu. Třeba se poštěstí a uvidíme ho za pár let třeba na DN a nebo na DOD.
https://www.europeanairshows.co.uk/news ... -to-flight
Klub plastikových modelářů Uherské Hradiště
Rozpracováno, 1/48: X-15 Special Hobby, F6F-3 Eduard, Su-22M4 KP, MiG-23ML Edu
Uživatelský avatar
kansas1
 
Příspěvky: 1729
Registrován: 17 lis 2015, 12:13
Bydliště: Uherské Hradiště
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 07 črc 2024, 14:43

Let us step back a little bit and let’s look at those REAL natural metal surfaces on aircraft used by air forces east of the iron curtain.

Yesterday had the opportunity to have a closer look at a restored MiG-21MF. After several years of work the aircraft was unveiled to revel the original natural metal finish with which these fighters were delivered from the factory in early 1970’s. Just a reminder, this was the REAL natural metal finish where the airframe received one or two coats of transparent lacquer for surface corrosion protection. But apart from this one was able to see the true metal surface with all the rivets and screw heads. . .  The only panels which were painted are the ones from different metals, like for example the counter weights on the end of stabilizers, some fuel tanks . . .  All the rest was left as it was, just that lacquer on top of it. Of course the restorer team reproduced all the original stencils, individual markings for that period.

OK, but how do you get all those different metal colour panels when looking at period photos. Very simple, the aluminium sheets used for them had different texture. Well actually it was the same “grain line” surface resulting from sheet metal work. They had zillions of microscopic lines running parallel on the surface . The way that surface reflects light is different depending on which way you turn that particular panel during installation and of course the direction you look at it. In this case where you have one panel next to another one but on the second those lines are running at an angle or perpendicular to the first panels then light will reflect from it in a different way. While it is exactly the same aluminium!!!

There is one important difference to Western fighters, like the WW2 Mustang or an F-86, the Soviets did not polish that surface in anyway. (I am not saying that all Mustangs, Sabres or Starfighters had some polished surfaces but some of them certainly did) With the Soviets the metal was used on the aircraft as is. So it could appear a little more dull but this was compensated by the covering varnish layers which made them a distinct shiny metallic surface with different tones of colours depending on reflection of light.

I know it is a MiG-21MF in the illustrations, but it was exactly the same with the MiG-17F or MiG-15’s coming down from the assembly line in a Soviet factory!

Have a look, the same panels, but photos taken from a slightly different angle. All the rivets are perfectly visible, the different versions of screws in different colours . . . This is all as it was originally!

In case of the MiG-21MF if you don’t trust me and this otherwise excellent restoration I can recommend those magnificent photos of MiG-21MF visiting France for the very first time, decades ago where French “modellers”  : )  : )  : )   took a lot of time taking detailed photos of every possible detail, every visible stencil and all the panels and rivets / screws were visible in exactly the same way as on this Hungarian airframe in 2024!   

Now the only question is how do you reproduce this on a scale kit. But it is all up to you!  I can only show what it is on the real aircraft.

Have fun!!!  : )  : )   : )


Udělejme trochu krok zpět a podívejme se na ty SKUTEČNÉ přírodní kovové povrchy letadel používaných vzdušnými silami východně od železné opony.

Včera měl možnost si zblízka prohlédnout zrestaurovaný MiG-21MF. Po několika letech práce byl letoun odhalen, aby odhalil původní povrch z přírodního kovu, se kterým byly tyto stíhačky dodávány z továrny na začátku 70. Jen pro připomenutí, toto byla SKUTEČNÁ povrchová úprava přírodního kovu, kde byl drak letadla opatřen jednou nebo dvěma vrstvami transparentního laku pro povrchovou ochranu proti korozi. Ale kromě toho bylo vidět skutečný kovový povrch se všemi nýty a hlavami šroubů. . .Jediné panely, které byly lakovány, jsou ty z různých kovů, jako např. protizávaží na konci stabilizátorů, některé palivové nádrže. . . Vše ostatní zůstalo tak, jak bylo, jen ten lak navrchu. Restaurátorský tým samozřejmě reprodukoval všechny původní šablony, jednotlivá označení pro dané období.

Dobře, ale jak při pohledu na dobové fotografie získat všechny ty různé kovové barevné panely. Velmi jednoduché, hliníkové plechy na ně použité měly jinou texturu. No ve skutečnosti to byl stejný povrch „zrnité linie“ vzniklý při práci s plechem. Měli miliony mikroskopických čar běžících paralelně na povrchu. Způsob, jakým tento povrch odráží světlo, se liší v závislosti na tom, jakým směrem daný panel během instalace natočíte, a samozřejmě na směru, kterým se na něj díváte. V tomto případě, kdy máte jeden panel vedle druhého, ale na druhém tyto čáry probíhají pod úhlem nebo kolmo k prvním panelům, bude se od něj světlo odrážet jiným způsobem. Přitom je to úplně stejný hliník!!!

Oproti západním stíhačkám, jako byl Mustang z 2. světové války nebo F-86, je jeden důležitý rozdíl, Sověti ten povrch stejně nevyleštili. (Neříkám, že všechny Mustangy, Sabre nebo Starfightery měly nějaký leštěný povrch, ale některé z nich určitě měly) U Sovětů byl kov použit na letadle tak, jak je. Mohlo by to tedy působit trochu matněji, ale to bylo kompenzováno vrstvami krycího laku, které z nich vytvořily výrazný lesklý kovový povrch s různými tóny barev v závislosti na odrazu světla.

Vím, že na obrázcích je to MiG-21MF, ale bylo to úplně stejné s MiGy-17F nebo MiGy-15, které sjížděly z montážní linky v sovětské továrně!

Podívejte se, stejné panely, ale fotografie pořízené z trochu jiného úhlu. Všechny nýty jsou dokonale viditelné, různé verze šroubů v různých barvách. . . Všechno je tak, jak bylo původně!

V případě MiGu-21MF, pokud mi nevěříte a této jinak skvělé opravy, mohu doporučit ty nádherné fotky MiGu-21MF, který navštívil Francii úplně poprvé, před desítkami let, kde francouzští „modeláři“  : )  : )  : ) zabralo spoustu času pořízení detailních fotografií všech možných detailů, každá viditelná šablona a všechny panely a nýty / šrouby byly vidět přesně stejným způsobem jako na tomto maďarském draku v roce 2024!

Nyní je jedinou otázkou, jak to reprodukovat v měřítku. Ale vše je na vás! Mohu jen ukázat, co to je na skutečném letadle.

Bavte se!!! :)  :)   :) 



Best regards

Gabor
Přílohy
Metal 1 0.jpg
Metal 3 0.jpg
Metal 2 0.jpg
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG-17

Příspěvekod ya-gabor » 10 črc 2024, 12:43

I was looking through my photos of this true natural metal airframe, taken last weekend. Which has ONLY a protective layer of varnish just as the finish when it was manufactured half a century ago. Here is another example of how colour changes depending on what angle you look at it. This is the same area on the after end of the fuselage, panel between the wing and the stabilizer.

The surface metal is exactly the same, just as the rivets, but you will get a very different colour depending on the light. The rivets could look like a light grey colour in contrast with the surface or a very dark colour in comparison to the surface. Yes, the rivets are a different aluminium but for a scale kit this should not be a problem.

The real problem/question is what colour wash will you be using to reproduce this on your kit???  : )   : )   : )

Prohlížel jsem si fotografie tohoto skutečného přírodního kovového draku letadla, pořízené minulý víkend. Který má POUZE ochrannou vrstvu laku stejně jako povrch, když byl vyroben před půl stoletím. Zde je další příklad toho, jak se barva mění v závislosti na úhlu pohledu. Toto je stejná oblast na zadním konci trupu, panelu mezi křídlem a stabilizátorem.

Povrchový kov je úplně stejný, stejně jako nýty, ale získáte velmi odlišnou barvu v závislosti na světle. Nýty mohou vypadat jako světle šedá barva v kontrastu s povrchem nebo velmi tmavá barva ve srovnání s povrchem. Ano, nýty jsou z jiného hliníku, ale u makety by to neměl být problém.

Skutečným problémem/otázkou je, jakou barvu budete používat k reprodukci tohoto na vaší soupravě??? :)   :)   :)


Best regards

Gabor
Přílohy
Metal 5.jpg
Metal 4.jpg
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 59 • Stránka 4 z 4 • 1, 2, 3, 4

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: kansas1, vorvan a 46 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY