Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Hawker Tempest V I . a II. série

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 120 • Stránka 4 z 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 05 pro 2018, 18:44

Atlis píše:A to kovanie sa ani náhodou nemohlo zmeniť?

Autoři v publikaci 4+ píší, že se kování změnilo (asi se zapomněli zeptat jednoho místního odborníka).
Naposledy upravil jenda58 dne 05 pro 2018, 19:41, celkově upraveno 1
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Miloslav » 05 pro 2018, 19:21

Ty si opravdu hlupák.
http://warbirdsnews.com/aviation-museum ... vival.html
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 05 pro 2018, 19:40

Miloslav píše:Ty si opravdu hlupák.
http://warbirdsnews.com/aviation-museum ... vival.html

A co kdybys to sem příště dal rovnou místo těch impertinentních poznámek?
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Miloslav » 05 pro 2018, 20:25

Tobě už nic sem nedám, neboť je to zbytečné.
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jirka Brzobohatý » 07 pro 2018, 07:54

Zdar pánové
mám dotaz ohledně toho probíraného vrtulového kuželu. V diskuzích se vyskytuje info, že některý typ kuželu je určený pro PEVNOU vrtuli. To se mi upřímně jeví u stíhačky z roku 1944 jako dost podivná věc. Není to chyba v překladu? Nemá jíst spíš o vrtuli s konstantními otáčkami - tj. s automatickým nastavením úhlu listů podle letového režimu a podmínek? Máte k tomu prosím někdo nějaké bližší technické informace? Díky
Per ardua ad astra
http://www.brzekmodely.webnode.cz
Modely na MF:
Fw-190A-3 1/48 Eduard viewtopic.php?f=6&t=126700
Spitfire Mk.IXc 1/48 Eduard viewtopic.php?f=6&t=126698
Airacobra Mk.I 1/48 Eduard http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=85423
Spitfire Mk.IXc 1/48 Eduard http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=77170
Uživatelský avatar
Jirka Brzobohatý
 
Příspěvky: 291
Registrován: 29 črc 2004, 13:25
Bydliště: u Brna
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod 66misos » 07 pro 2018, 08:31

No aspon podla https://forum.valka.cz/topic/view/1361/Hawker-Tempest-Mk-V:
"...four-blade metal constant-speed 14 ft diameter de Havilland Hydromatic or Rotol propeller." tj. Vrtule čtyřlistá kovová s konstantní rychlostí otáček o průměru 4 267 mm typu de Havilland Hydromatic nebo Rotol.

Podobne pisu aj na http://www.cmchant.com/hawker-tempest-fighter-plane-2
"...a four-blade Rotol propeller of the constant-speed type with a diameter of 12 ft 9 in (3.89 m)."
Uživatelský avatar
66misos
 
Příspěvky: 2553
Registrován: 04 bře 2014, 22:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 08 pro 2018, 20:09

Pevný%20list.jpg
Pevný%20list.jpg (19.78 KiB) Zobrazeno 4630 krát

jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Marcel Drgon » 15 pro 2018, 17:19

Tempesty, ktoré maly dve bouličky na koreni krídla zhora, nemali štyri kvapky dole, easy, mali totiž trubkovú konštrukciu z Tajfúnu.
Uživatelský avatar
Marcel Drgon
 
Příspěvky: 407
Registrován: 12 zář 2008, 12:20
Bydliště: Bratislava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jindřich Rosa » 16 pro 2018, 11:14

Jirka Brzobohatý:
Samozřejmě, že u stíhačky z konce WW2 létající až přes 700 km/h je použití pevné vrtule nesmysl.

Podle mého názoru to vzniklo špatnou (laickou) interpretací těch fotografií s úzkým výřezem pro list. Jenže ono je nutné se uvědomit několik skutečností:

* Listy vrtulí se ve skutečnosti stavěly jen v rozsahu cca 30° (u jednomotorové stíhačky se nepraporuje a taky nereverzuje). Což je na první pohled docela úzký úhlový rozsah.

* Mohutný motor Tempestu si vyžadoval navazující zakrytování pomocí vrtulového krytu o velkém průměru, třebaže pro samotné konstrukční řešení daného typu vrtule (tj. aerodynamické zakrytí vrtulového náboje) by to nebylo nutné. Tudíž na poloměru, na kterém listy procházejí krytem, mají již plně profilový tvar a nikoli válcový (který je potřebný pro otočné uložení v náboji). Kdyby se udělal standardní kruhový tvar, tak by u již mnohem širšího a přitom tenčího listu vznikaly zbytečné mezery, tudíž odporové ztráty. Proto se udělala jen přesně vymezená štěrbina. Ostatně takto to bylo už u Typhoonu.

Snad jsem to popsal dostatečně jasně.

V. Šulc se k tomu vyjadřoval 15. listopadu: https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=95280&start=15855

Re: Dotaz na Eduard
od Vl.Šulc » čtv lis 15, 2018 1:21 pm

Re: Dotaz na Eduard
od Vl.Šulc » čtv lis 15, 2018 1:33 pm

Chápu, že si z technologických důvodů vybrali tu snažší variantu, ale pokud to nazývá "starší" variantou, tak je divné, že to právě ve stavebnici Tempestu 1. série to není. Osobně mám pak pochybnosti, že ona "pozdější" byla vůbec nějak rozšířená, na fotkách z války ji prakticky nevidím (nejsem ale žádný specialista), a možná se jedná o nějakou "zvrácenost" při rekonstrukci muzejního Tempesta NV778.


Jinak ještě pro jendu58 - tu pevnou vrtuli vám vyvracel o pár stránek (1061) dále i sám V. Šulc. Ovšem hydraulicky ovládané "konstantspídky" to byla obě - jak Rotol tak de Havilland poctivě platily Američanům (Hamilton Standard) licenční poplatky...

https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=95280&start=15900
Re: Dotaz na Eduard
od Vl.Šulc » čtv lis 15, 2018 9:50 pm

respektive, abych byl konstruktivní - odkud máte ten obrázek s tou jeho českou popiskou?
(Já to mám staženo z "Hawker Tempest Page" s pojmenováním "Tempest_pottingerphoto41"...)
Jindřich Rosa
 
Příspěvky: 163
Registrován: 14 led 2012, 20:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 16 pro 2018, 12:25

J. Rosa : fotka je asi ze stejného zdroje (viz popiska na ní dole) a je stažena z toho prvního odkazu na V. Šulce i s tou popiskou "pevný list" (s. 1058). Vím, že p. Šulc již odpovídal, jen se mi to v tom maglajzu nechtělo hledat:Ona není pevná. Je stavitelná v rozsahu tuším 12°. Ty hydraulické byly stavitelné v rozsahu 35°. Bez záruky, stárnu a prd si pamatuju, pro přesnou informaci se musím podívat do podkladů. Proto jsem dal foto jen pro ilustraci bez popisu, abych zas nebyl označen za hlupáka (jsem zvědav, zda bude stejně označen i kolega Drgon).
Zajímalo by mě ovšem, jak byla stavitelná tato 12°, když je dále psáno: "Ty hydraulické byly stavitelné v rozsahu 35°." (pravděpodobně myšleny Const. Speed. Ta 12°nejspíš taky hydraulicky, ovšem s mechanickým ovládáním)
Něco o vrtulích
https://www.youtube.com/watch?v=fvCmQAetyag
Naposledy upravil jenda58 dne 16 pro 2018, 19:44, celkově upraveno 1
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 16 pro 2018, 19:29

Když dám do místního vyhledávače Hawker Typhoon, tak mi to vyhodí stavby. Tak to dám sem, když už tady řešíme skutečné stroje. Jestli se to někomu nelíbí, tak ať si to převeksluje jinam.
https://www.youtube.com/watch?v=qexMo-2ZLos
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jindřich Rosa » 16 pro 2018, 22:15

Jenda58:
Jak jsem psal výše, podle mého názoru všechny (oba) typy vrtulí byly s regulací na stálé (tj. pilotem předvolené) otáčky a jejich listy byly nastavovány pomocí tlakového oleje (tj. hydraulicky) - v té době jedině jako licence placená firmě Hamilton Standard, která to měla patentováno.

V té citaci V. Šulce bych se tedy spíše přidržel toho "bez záruky" (další bych si rozhodně nedovolil komentovat :-)), tedy že pan Šulc použil možná neobratné formulace a terminologii. Ale třeba si to zde přečte a vysvětlí / vytmaví nám to :-).

Co se týče rozsahu úhlu stavění, tak třílisté vrtule Rotol pro stíhačky měly právě těch 35° (pro srovnání: sovětské VIŠ-105 různých verzí pro Jaky a Lavočkiny měly 30°). Tenhle údaj si V. Šulc pamatuje správně - jde jen o to, zda ne třeba od Spitfirů. Co se týče čtyřlistých pro Typhoony a Tempesty, tak to jsem přímo nikde nenašel (zatím), ale ono v praxi lze rozsah vhodně upravit pomocí různých "zarážek", takže rozsah potřebného stavění mohl být optimalizován speciálně pro konkrétní typ, mohl být tak třeba menší (s odpovídajícími úzkými výřezy ve vrtulovém krytu).
Jindřich Rosa
 
Příspěvky: 163
Registrován: 14 led 2012, 20:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod jenda58 » 16 pro 2018, 22:52

No, kdo ví. V tom dokumentu o Typhoonu je na vrtuli muzejního kusu napsáno toto (ca 8. minuta):
Bez názvu.png

Předpokládám, že se jedná o úhly nastavení listů od - do ve stupních.minutách.vteřinách. ??????????? Nebo základní nastavení ?????????? Nebo opravdu pevný list ??????? Nebo restaurátorský nesmysl ???????
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod Jirka Brzobohatý » 17 pro 2018, 08:02

Jindřich Rosa - díky za odpovědi, přesně tak nějak jsem nad tím uvažoval - pevná vrtule je nesmysl, a výřez v kuželu že prostě dostačoval požadovanému pohybu listu :-). A díky za odkaz na odpověď ve vláknu Eduard. Vzhledem k jeho současnému zaplevelení všemožnými osobními útoky se mi to fakt nechtělo celé probírat :evil:
jenda 58 - nejsem si teď z hlavy úplně jistý, ale nejsou ty údaje na listu vztažené jen k tomu listu . nejde např. o úhly náběhu (angle of attack ) toho konkrétního listu třeba u kořene a na konci ? List je sám o sobě "zkroucený" - úhel náběhu je u kořene jiný než na konci, tomu by mohlo odpovídat ty dva úhly 42° 37´ a 42°74´ .. ?
Tady je třeba fotka toho muzejního Typhoonu, kde jsou ty stejné údaje jako na tvém filmu. Ale ta vrtule je třílistá a evidentně je stavitelná.. Takže je otázka, o čem ta čísla vlastně jsou ?
https://www.cybermodeler.com/aircraft/t ... n_02.shtml´
Per ardua ad astra
http://www.brzekmodely.webnode.cz
Modely na MF:
Fw-190A-3 1/48 Eduard viewtopic.php?f=6&t=126700
Spitfire Mk.IXc 1/48 Eduard viewtopic.php?f=6&t=126698
Airacobra Mk.I 1/48 Eduard http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=85423
Spitfire Mk.IXc 1/48 Eduard http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=77170
Uživatelský avatar
Jirka Brzobohatý
 
Příspěvky: 291
Registrován: 29 črc 2004, 13:25
Bydliště: u Brna
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hawker Tempest V I . a II. série

Příspěvekod vladstepanek » 17 pro 2018, 08:33

74´ je podle mne nesmysl, jeden stupeň má 60 minut (úhlové míry). Mohlo by se jednat o ,74 stupně, ale pak by ten rozdíl v úhlu byl okem nepostřehnutelný, což není pravda - u "překroucených" listů je to sakra vidět. Ta čísla budou mít nějaký jiný význam. Jaký?
vladstepanek
 
Příspěvky: 1094
Registrován: 08 srp 2008, 14:25
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 120 • Stránka 4 z 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Milan J. a 10 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY