Ota Kudrna GySgt USMC
Chicago USA
Chicago USA
Přiznám se, že nevím o barevných fotografiích našich větroňů z 50tých a 60tých let kdy se ve žluté létalo, jen už uzemněné zchátralé stroje případně nově uvedené do provozu. Barva byla daná předpisem i pro aerokluby při provádění revizí i. On vzorník ČSN 67 3067 není moc bohatý na barvy oproti FS či RAL.....stejně tak materiálové zabezpečení pro provádění revizí nebylo moc pestré. Mám tu výhodu, že vlastním několik těchto letadel a velké množství dílů právě pro vzorky odstínů...které nechávám měřit spektrometrem. Zatím jsem nepotkal rozdílné odstíny žluté mimo výrobních tolerancí dané šarže u letounů do roku 1989 u letadel kde byla prováděné práce po roce 1989 ano....tam je to dáno už i volností a možností většího sortimentu.OtakarK píše:To je vsechno dobra informace ale ty cisla my moc nopomahaji a za druhe, podle fotek co sem dostal tak ve stejne fotce je asi 6 nebo sedm draku (vselijake vetrone) a kazdy ma jiny odstin zlute. Pro mne, Chromova Zluta je FS13538. Muj Lunak je FS13507 (J3 Cub Yellow), coz je vazne jenom o chlup svetlejsi. Videl sem ale fotky draku jinich vetronu (ne Lunaku) co sou vice do Citronova nez sou tito odstiny ktere sou vice do Oranzova. Mislim si ze nahodou ten odstin na mojim Lunaku je docela dobry. Tady v USA, vipinacy laky (Dope) mame zlutou v 8 barvach oficielne. Barva FS13538 se menuje "M-9501 AN Orange Yellow" a FS13507 se menuje "F-6285 Cub J3 Yellow". Tyto odstiny sou "skoro" stejne Cub je o Mallllllinko svetlejsi. Napriklad fotky co sem videl Sohaje, tak ta zluta je uplne jina a videl sem fotky od stejne az do citronove zlute na nich. A ty co sem videl na Pionyrech sou taky jine odstyny mezy drakami. Jediny Zluty Krajanek co sem nasel vipada stejny jako ty Oranzovo-zlute **538 a **507. Mam dalsiho Krajanka ktereho udelam Zluteho. Gde budu moc tak budu pouzivat tuto barvu co sem si namichal pro toho Sohaje, coz je ta FS 13507 (cub J3 Yellow)(F-6285) Tady v US, hlavny virobec pro tyto spravne laky je firma Randolph. Da se od nich dostat zdarma barevny vzornyk. Ty barvy o kterych mluvim sou, treti sloupek a pata od hora (M-9501 AN) a sedma od hora (F-6285 Cub) https://www.aircraftspruce.com/catalog/ ... orcard.php
Pajas píše:Dovolím si , znovu,reagovat.
Ano pan kolega Vácha má jistě pravdu v tom že u výrobce byla každá barva jasně specifikována odstínem podle ČSN. Ale to je pouze šedá teorie,zelená,vlastně v tomto případu žlutá praxe byla , a to i podle vlastních zkušeností,se každá marže barvy trochu lišila , a to i od jednoho dodavatele / výrobce barev . K tomu je nutno přidat ten faktor že sice byl odstín barvy daný ČSN , možná nakonec i složením, ale vtěch dobách,netuším jak starý pan Vácha je,do procesu vstupovali různé zlepšovací návrhy a direktivní nařízení zhora o náhradě některých složek,hlavně těch z dovozu,které buďto soudruh z RVHP ( pro mladší socialistiké EU)nedodal a nebo na které,když šlo o položku z kapitalistické ciziny prostě nebylo.
Výsledný produkt se potom , sice třeba ne hned po aplikaci,značně lišil od ideálu ČSN.
A to již nehovořím o tom že se GO dřevěných kluzáků,kterých se vlastně tato žlutá barva týče,u výrobců těchto letadel dělala jen zcela vyjímečně , na to měl Svazarm svá zařízení a tam , v případu že se , například u VT16/116 M-25/35 , prostě Orlíků,jednalo o krátkodobé činnost k výpomoci zařízení UV Svazarmu (Rana/Jaroměř) o nějaké standardní barvě dle ČSN hovořit nedalo vůbec,tam do procesu vstupovali možnosti těchto opravců a také estetická cítění těch konkrétních lidí,aeroklubáků,kteří rádi využili možnost si letadlový park , trošku,barevně,vylepšit.
Tedy , jako u všech barev,buďto barevný snímek konkretního letadla,i když vzhledem k fotomateriálu těch dob je i tato informace docela pochybná , a nebo se držet konkrétních kousků konkrétního letadla a nebo,prostě jen žlutá jak se mi zdá že je dobře a ať mi někdo dokáže že zrovna tahle je špatně.
Vladek Vácha píše:Přiznám se, že nevím o barevných fotografiích našich větroňů z 50tých a 60tých let kdy se ve žluté létalo, ...
Josef Žák píše:Vladek Vácha píše:Přiznám se, že nevím o barevných fotografiích našich větroňů z 50tých a 60tých let kdy se ve žluté létalo, ...
Originální žluté Orlíky (VT 116) létaly ještě v polovině 80-tých let (mám na něj přeškolení z r. 1987).
OtakarK píše:Tady je jedan priklad fotky kterou mam. Ktera mi bila dodana od jenoho zvas.
U ČSN je v názvu "tmavě chromová žlutá"OtakarK píše:Tak panove. Ted sem udelal to co sem neudelal predtim. Protoze pro mne se musi udelat porovnani, jak se rika tady v USA, pomeranc k pomeranci a ne k jablku, tak sem otevrel na monitoru obrazky vedle sebe mojeho vzorniku vedle dodanich fotek. Nahodou to vipada ze sem uhadl docela dobre. Porad je tezko porovnat estly je to AN Yellow (insignia yellow)(Chrome yellow) a nebo Cub Yellow protoze I na vzorniku sou tak blisko, ale mislim si ze sem se dostal do spravne kategorie. I tady u nas mezi virobcemi barva Cub Yellow se strasne lisi. Protoze na civilni aera pouzivam jen vzornik Randolph, tak se budu drzet toho. Protoze nektere Cub Yellow sou rucene FS13655 a ta je vazne mnohem svetlejsi. Zrovna jako je videt na fotce v mojim predstihacim postu. Jen se musim dohodnout estly mam pouzivat FS13538 a nebo FS13507 gdiz budu stavet moje makety 1/12 a 1/6. Obe barvi sou standardni od Randolph. Jak se rozhodnu tak to necham. Estly u vas negdo ma FS vzornik a muze mi stim pomoct tak bich bil vedcni. Gdybi bilo potreba tak vzonik Randolph mohu poslat ale Vzornik FS ne. Vdnesni dobe nase vlad za vzonik FS chce $175USD
Uživatelé procházející toto fórum: Clario, Vl.Šulc a 17 návštevníků