Stránka 128 z 157

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 04 bře 2018, 21:29
od Spitoman
Dobry den,
foto Spitfire Vb BM121 (NN-K) je v knihe Jan Ferak a ti druzi na strane 514. Bohuzial nemam skener a foto z mobilu je biedne. Inak BM121 bol 310sq prideleny dvakrat, na jar 1943 vtedy ako NN-A a potom na jesen 1943 ako NN-K.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 05 bře 2018, 08:50
od Petr - Mikwosh
To že byl spit BM121 u jednotky dvakrát jsem věděl, ale ne že měl různé kody...Přesně to jsem potřeboval-kde hledat. :) Knihu sice nemám, ale neměl by být problém si ji sehnat. Díky za pomoc.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 12 bře 2018, 07:37
od kedarkavon nb
Včera odpoledne jsem krátce zahlédl v seriálu Zdivočelá země scénu jak z Spitfiru ZX - M na, který se ptal Háček vyndavají zraněného Dejdara a pak letadlo exploduje .
To by také mohlo pomoci částečně osvětlit český znak pod kabinou.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 12 bře 2018, 08:42
od FiSe
kedarkavon nb píše:....český znak pod kabinou.


Tenkrat to byl jeste Ceskoslovensky :)

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 12 bře 2018, 13:08
od kedarkavon nb
Děkuji za upozornění .Oprava československý znak je správně.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 15 bře 2018, 18:23
od Petr - Mikwosh
Já se ještě vrátím ke svému dotazu na Spitfire Mk.Vb MB121. Fotku z knihy Jan Ferák a ti druzí jsem našel. Zjistil jsem, že ji znám a dohledal si ji i doma v publikaci o Liberatorech a nově je i publikaci Eduardu Riders in the sky. Nejostřejší je ve "Ferákovi", ale tam je zase malá. Kody NNoK,obrázek pegasa a nápis na kapotě je jasný a zřetelný(ikdyž nápis nečitelný). Ale...Ve "Ferákovi" je tento stroj uveden jako Vc, v ostatních publikacích již jako Vb a i pod číslem BM121.To ale není nikde na těchto fotkách čitelné(ani třeba jen kousek) a to jsem si fotky "četl" i s lupou :). Je tedy tento stroj na fotce opravdu BM121?? A má zkrácené rozpětí, tak jak je zobrazeno v návodu DK Decals? Nemám důvod nevěřit výrobci dekálů, ale já si nejsem moc jistý, jak se podle téhle fotky rozhodnout, zda má klasické rozpětí nebo zkrácené. Existuje i jiný záběr tohoto letounu?
Našel jsem tuto kresbu:
http://www.multiweb.cz/csletci/kresby.htm
Tady se autor inspiroval snad výše uvedenou fotkou(nebo měl jiné podklady???), ale zde jsou křídla celá. :-k

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 16 bře 2018, 16:46
od kedarkavon nb
Při nedostatečných podkladech bych vycházel ze záznamu letadla což u Spitfirů se dá sehnat.
Jako většina používám známé stránky http://www.airhistory.org.uk/spitfire/_prodn%20list.txt.
Šlo by třeba najít odpověď na vaši otázku způsobem , jak se do kmenových listů stroje zapisovali
údaje o změnách konců křídel .
Najdu si třeba foto ze zkoušek Spitfiru se zkráceným křídlem v Boscombe Down , nebo nějakého jiného u kterého je jistota , že byl vyroben jako typ Vb a mám doložené foto se zkráceným křídlem.

Třeba tento Spitfire :
AA937 Vb 2269 HPA M45 LFVb FF 5-11-41 33MU 18-11-41 64S 5-12-41 RAE 7-11-42 AAEE 11-42 perf trials with normal and clip wings AFDU -43 u/c jammed belly landed Benson 28-4-45

Nebo tento Spitfire :
EP688 Vb CBAF M46 LFLRVb 38MU 27-7-42 47MU 26-8-42 Atlantic City 8-9-42 40SAAF 30-10-42clip wing Aboukir filter F24 camera Malta 1-7-43 Sicily 1-8-43 Italy 26-4-45
Oba dva byli vyrobeny jistě jako Vb .
Oba dva mají při úpravě křídel na kratší zapsáno v kmenovém listu ,,clip wing“.

Vámi hledaný Spitfire :
BM121 Vb CBAF M45 Crashed del flt to 33MU AC 26-2-42 33MU 17-3-42 616S 11-4-42 412S 22-5-42 swung off flarepath North Weald struck AB267 CAC 11-6-42 AST VASM 12-10-42fuel syst mods wing stiff 310S 31-3-43 131S 1-7-43 310S 24-9-43 61OTU 13-8-44 ran into BM327 Montford Bridge CAC 16-12-44 recat E 15-1-45
Má zapsaný jen výztuž tuhosti křídla nad podvozkem. Nic jako ,, clip wing“jsem v textu nenašel.
Z toho bych předpokládal : normální nezkrácenou variantu křídla.
Ale jak píšete nevíme z čeho vycházel DK Decals pro svou předlohu.

Toto však není generální návod na hledání , jelikož se dá dohledat foto hned několika Spitfirů se zkráceným křídlem a v kmenovém listu žádný záznam o zkrácení křídel není zapsán.
Jako příklad uvádím americký Spitfire :
BL680 Vb CBAF M45 LFVb 6MU 31-1-42 616S 18-2-42 14PS 7PRG USAAF 15-11-43
Prostě žádný zápis o zkrácení.
Zřejmě jsem moc nepomohl jen jsem chtěl nastínit jak bych asi postupoval bez fotografie.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 16 bře 2018, 18:52
od Spitoman
Pozeral som foto BM121 v knihe a povedal by som, ze to skratene rozpetie je tam viditelne, ako aj to, ze ide o stroj Vb. Otazne je len to, ako ho v DKDecals identifikovali ako BM121, kedze seriove cislo bolo zrejeme zamalovane, alebo len velmi male a na foto ho nevidiet. Zrejeme maju k dispozicii lepsiu fotku mozno vo vecsom rozliseni, kde sa da precitat darovaci napis. Spitfire s napisom Bromley nebolo vela a tak ho mohli lahko priradit k stroju v 310sq.

Mozno by stalo za to napisat do vlakna DKDecals, mozno by vedeli objasnit detaily.

Stranka Spitfire production vychadza z movement cards a tam vacsinou clipped wing oznacene nie je, skor vynimocne ano. Staci pozriet zname ceskoslovenske Vb/VC so skratenym rozpetim, ani jeden na tej stranke nie je oznaceny s clipped wings, takze udaje tam nie su moc smerodajne, skor treba vychadzat z fotiek.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 16 bře 2018, 19:52
od kedarkavon nb
Jak jsem psal , nedá se tím 100% řídit.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 17 bře 2018, 20:30
od Petr - Mikwosh
Vezmu to popořadě :). Záznamy o pohybu letadla u spitfifirů znám, ale hledám je přes jiné stránky, takže odkaz je pro mne určitě užitečný. Tu poznámku fuel syst mods wing stiff jsem bral pouze jako úpravu palivového systému. Ještě jednou jsem prohlížel fotografii v Riders in the sky, kde je největší a opravdu se to jeví jako zkrácené křídlo a určitě B-éčkové. Sériové číslo uvádí Dk Dekals jako malé a to by opravdu na fotce nešlo vidět. Budu tedy věřit autorům knih a dekálů :). Díky chlapi za pomoc [-o<
Ještě bych si chtěl ujasnit pár drobností ;) a rád si poslechnu i cizí názor...
Podle fotky tohoto stroje i mašin blízkého seriového čísla např. BL710 nebo BM186 jsem vydedukoval toto: vrtule Rotol, výfuky fishtail s trubkou za výfuky k vyhřívání zbraní, čelní štítek staršího typu s pancéřovým štítkem vně a hranatým zpětným zrcátkem, výškovku s jedním zalomením, na křídlech bych asi na modelu nenechával ty dvě výztužné lišty nad šachtami podvozku a kola bych dal s krytem disku...Rozhraní barev na motorovém krytu mi příjde, že kopíruje dělení jednotlivých dílů.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 24 kvě 2018, 21:50
od Tonny
Jedna VIII od SAAF v MSG/PRU Blue

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 13 črc 2018, 10:53
od Petr - Mikwosh

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 19 črc 2018, 15:36
od Lahita Imrich
Pani, keďže sa v tom nevyznám a bol som s touto otazkou oslovený: Aké sú rozdiely v kokpite u Spitfiru Mk. II.a a V.b? Ďakujem za odpovede.

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 19 črc 2018, 16:08
od Tonny
Tak II a V ten pit z 99% stejný jen pokud jde o kulometný nebo kanónový tak je rozdíl v kniplu a to přímo spoušť u kulometný je jen kulatý knoflík
ii.jpg
u kanonový je spoušť kul/kan/vše je to takový obdelník , dokonce u kanonových verzí zůstal ventyl na odstavení zbraní v prave pulce pitu , protože kulometný verze neměly zámek spouště

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

PříspěvekNapsal: 24 črc 2018, 12:10
od Marián Kellner
Tonny píše:Tak II a V ten pit z 99% stejný jen pokud jde o kulometný nebo kanónový tak je rozdíl v kniplu a to přímo spoušť u kulometný je jen kulatý knoflík
ii.jpg
u kanonový je spoušť kul/kan/vše je to takový obdelník , dokonce u kanonových verzí zůstal ventyl na odstavení zbraní v prave pulce pitu , protože kulometný verze neměly zámek spouště

Vážený pán kolega, uchádzam sa o Vašu ochotu podeliť sa o Vaše informácie - v akých podstatných (viditeľných) veciach sa odlišuje Mk.Va od Mk. Vb? Samozrejme, neočakávam, že sa kvôli mne budete "prehrabávať" v rozsiahlej bibliografii, ale možno to viete i bez toho, teda spamäti. Pravdaže, svet sa mi nezrúti, ak mi v tejto veci nebudete mať možnosť pomôcť. S vďakou M. Kellner.