Zase konspirační teorie ... Taky jednu přidám. Určitě má tato konstrukce vazbu na chlazení oleje motoru (nemám poruce svůj archiv, píšu z hlavy). Proč by proboha kanibalizovali E-1 či E-3 či hledali vraky "stodesítek", když je to schopen každý lepší klempíř "oklepat na koleně" resp. na jednoduchém kopytě??
Petr Koliba - bývalý člen bývalého klubu KPM Apolo Kopřivnice
Tak v dvoudílné monografii M. Irry z nakladatelství JAKAB je toto provedení nakresleno také (od R. Vavřiny, v 2. dílu), přičemž se zde u výkresu navíc nachází poznámka, že se jednalo o tzv. třetí prototyp - tedy třetí vyrobený kus (S 199.3), který (dle textu O. Soukupa v původní monografii v L+k 1978/5-6):
"... Tyto první tři letouny je možno považovat vlastně za prototypy. Prošly v mateřském závodě za spolupráce VLÚ řadou úprav. Ty zejména souvisely s pohonnou jednotkou (vrtule, vrtulový klobouk, chladič oleje), s podvozkem a vybavením pilotního prostoru. Tyto tři první letouny byly střídavě v mateřském závodě a ve VLÚ používány k různým zkouškám až do roku 1949."
Jinak zajímavé je, že až nyní jsem si uvědomil, že v publikaci M. Irry chybí kapitola s klasickým technickým popisem (tj. konstrukce celého letounu, dílčí záležitosti jako zbraně jsou popsány průběžně v textu).