

P.S. A lepte čosi !

Damir píše:Mam zajimavou diskusi s kolegou. Vsiml jsem si, ze v nekterych mistech existuji nepravidelny rad nytu - nyty nejsou na stejnem radku, nejsou ve stejnych intervalech. Rikam jim "opilí" nyty. Kolega se domniva, ze je vzdy presne tak "opile" ve technickem vykresu, ze je vsechno tak nepravidelne vypracovane umyslne. Muj napad je ze ve nekterem mistu nekterich letadel (zpet: nekterem mistu nekterich letadel) delnik ma zakladni princip a smer, a ze vyvrtava otvory pro nyty bez mereni a kresleni presnih pozici pro nyty. Smozrejme, nema tolerance 500%, ale vyvrtava otvory podle vlastne "citi"...
Muze nekto vysvetlit jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?
Priklad: plech z kridla FW-190. Nemyslim si, ze je Kurt Tank (nebo jini autor) udelal presne taky technicky vykres:
Damir píše:Flipper píše:Nie je v moznosti konstruktera, aby zakotoval na vykrese kazdy nit. To by sa zrejme ani nedalo a vykres by stracal prehladnost, nehovoriac uz o dvojitych nitovacich radach. Zvycajne sa to robi tak, ze na dlzku sa predpise pocet nitov a samotna aplikacia sa uz robila priamo v montazi.
Znamena to ze pracovnik vybere polohu a v ne vrta (ze ne nexistuje predbezne mereni a kresleni presne pozice pro nyt)?Stepan Bobko píše:Nektere diry jsou z prvovyroby, jine se vrtaji az pri instalaci. Pocet i pozice nytu se muze s casem lisit - zmena vykresu, odchylka na nejakou serii dilu.... moznosti je mraky.
Jinak vetsinou byvalo vrtano skrz vrtaci pripravek, kdy se dily zalozi do pripravku a pak se i dle pripravku vrta. Takze u nas to rozhodne neni o momentalni nalade vrtace.
No jasne, na dost letadel jsou rovne rady nytu, a pravidelne mezery. Muj zajem je o "opyle" nyti, to jak se stalo ze Migi-21 nebo FW-190 ve fotce maji nepravidelne rady a mezery. Napriklad plech kridla FW-190. Ne vypada mi ze se jedna o vrtani podle vvykresu nebo vrtacim pripravku:
Je tam nejaki pracaovnik sedel na kridlu a vyvrtal pres plech a nosnik "priblizne na trati"?
mrdetonator píše:Odpoveď na tvoju otázku je tzv. occamova britva , ktorá hovorí že ak existuje k vysvetleniu záhady niekoľko riešení, obvykle je najjednoduchšie riešenie aj to pravdivé. To znamená že za opilé nity na lietadle sú vo väčšine prípadov zodpovedný opilý nitári a klampiari , ktorí si pred vŕtaním dier pod nity riadne hrkli pálenky a potom vrtali jak sa im chcelo....![]()
![]()
![]()
V prípade tvojho krídla FockeWulfa FW-190 by sa mohli spomenúť aj iné objektívne príčiny pre taký zvláštny jav "opilých nitov" ako obdobie vojny kedy boli lietadlá vyrábané, kde si s kvalitou práce asi OTK ťažkú hlavu nerobila, taktiež by sa oplatilo si preštudovať letecké normy (DIN) o technológii nitovania z čias strýka Hitlera. Mám dojem že som ich niekde na internete aj videl.
Samozrejme ak si rád všímaš tie nepodstatné časti leteckej techniky ako sú rôzne krytky od prevádzkových otvorov, rôzne aerodynamické kryty ako ten spomínaný kryt ovládania stabilizátora Mig-21f, alebo aj prechodové kryty trupu-krídla, stabilizátorov, ktoré nevplývajú na prenášanie síl pri lete...atď, zistíš, že sú vždy zvŕtané na každej mašine osobitne s malými rozdielmi.
mrdetonator píše:tak toto je Téma, už ma dlho nič tak nerozosmialo,
Pri novostavbe lietadiel sa hlavné(pevnostné) časti zvŕtavajú a nitujú v prípravkoch, ostatné sa bud vŕta cez šablony alebo aj predkreslením roztečí nitov na spájané časti. Samozrejme ak si rád všímaš tie nepodstatné časti leteckej techniky ... ktoré nevplývajú na prenášanie síl pri lete...atď, zistíš, že sú vždy zvŕtané na každej mašine osobitne s malými rozdielmi.
Molodec tipier uže vsjo jásno?
Damir píše:To mrdetonator: S cieľlomm vysvetlit moju ziadost na tobe, dam obraz s otazku:
Moje otazky tykajuce oznaceny nity na fotografii 3 roznych MiG-21F:
1. Oznacene nity na fotografii nevplyvaju na prenasanie síl pri lete (toto je konstrukcia trupu)?
2. Letecky konštruktor je to presne kreslil, pre každy MiG-21F-13 ini vykres? ("...Každý letecký konštruktér pri kreslení výkresov kreslí(značí polohu každého nitu na lietadle...")
3. Oznacene nity na fotografii jsou vyrobene a) "v prípravkoch", b) "vŕtane cez šablony" alebo c) "predkreslením roztečí nitov na spájané časti"? Som velmi zaujima, ako to je robene.
Vopred dakujem!
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
harvy5 píše:To mrdeton to nieje preto aby sa ta cierna huba nepomilila ale preto aby vedela ze tam ma dieru urobit!Poslednych 6mesiacov somucil anglana citat vykres...no proste hroza,Proste krd maju 16,a nejdu na University makaju,len su trosku moc tupy
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků