Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 26 • Stránka 2 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod LuMar » 19 čer 2016, 19:09

No vidíte,to som si vôbec nevšimol. #-o A to som to už aj na modeli tmelil,lebo som to krivo nanitoval.No toto som si mal pozrieť. :grin:
P.S. A lepte čosi ! :lol:
Uživatelský avatar
LuMar
 
Příspěvky: 4411
Registrován: 02 pro 2011, 16:13
Bydliště: Považská Bystrica
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod harvy5 » 21 čer 2016, 18:15

No nity boli vacsinou pomerne rovno urobene,predsa len nosniky ci vystuze neboli nejakopokrutene.Horsie je to ale s dierami pre sroby.Raz som sa spolahol na spoluziaka zo skoly co mi mechanika robil a to som nemal!Masine po pristati chybal dekel pod ktorym bol prepinac na precerpavanie paliva do kridel pri plneni.Ziaden kryt z druhych masin sa pouzit nedal.Nielen diery boli inde,ale aj ich pocet bol rozny. 8-) No a tu je mali priklad ako gruzinci diery vrtaju.
IMG_0262.jpg
asi bolo rano trosku viac Gruzinaku

Uživatelský avatar
harvy5
 
Příspěvky: 2187
Registrován: 19 úno 2006, 15:11
Bydliště: Port Darwin,AUS
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod mrdetonator » 21 čer 2016, 21:20

Damir píše:Mam zajimavou diskusi s kolegou. Vsiml jsem si, ze v nekterych mistech existuji nepravidelny rad nytu - nyty nejsou na stejnem radku, nejsou ve stejnych intervalech. Rikam jim "opilí" nyty. Kolega se domniva, ze je vzdy presne tak "opile" ve technickem vykresu, ze je vsechno tak nepravidelne vypracovane umyslne. Muj napad je ze ve nekterem mistu nekterich letadel (zpet: nekterem mistu nekterich letadel) delnik ma zakladni princip a smer, a ze vyvrtava otvory pro nyty bez mereni a kresleni presnih pozici pro nyty. Smozrejme, nema tolerance 500%, ale vyvrtava otvory podle vlastne "citi"...

Muze nekto vysvetlit jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Priklad: plech z kridla FW-190. Nemyslim si, ze je Kurt Tank (nebo jini autor) udelal presne taky technicky vykres:

Damir píše:
Flipper píše:Nie je v moznosti konstruktera, aby zakotoval na vykrese kazdy nit. To by sa zrejme ani nedalo a vykres by stracal prehladnost, nehovoriac uz o dvojitych nitovacich radach. Zvycajne sa to robi tak, ze na dlzku sa predpise pocet nitov a samotna aplikacia sa uz robila priamo v montazi.


Znamena to ze pracovnik vybere polohu a v ne vrta (ze ne nexistuje predbezne mereni a kresleni presne pozice pro nyt)?

Stepan Bobko píše:Nektere diry jsou z prvovyroby, jine se vrtaji az pri instalaci. Pocet i pozice nytu se muze s casem lisit - zmena vykresu, odchylka na nejakou serii dilu.... moznosti je mraky.
Jinak vetsinou byvalo vrtano skrz vrtaci pripravek, kdy se dily zalozi do pripravku a pak se i dle pripravku vrta. Takze u nas to rozhodne neni o momentalni nalade vrtace. :)


No jasne, na dost letadel jsou rovne rady nytu, a pravidelne mezery. Muj zajem je o "opyle" nyti, to jak se stalo ze Migi-21 nebo FW-190 ve fotce maji nepravidelne rady a mezery. Napriklad plech kridla FW-190. Ne vypada mi ze se jedna o vrtani podle vvykresu nebo vrtacim pripravku:

Je tam nejaki pracaovnik sedel na kridlu a vyvrtal pres plech a nosnik "priblizne na trati"?


tak toto je Téma, už ma dlho nič tak nerozosmialo, veľká vďaka pane kolego. Odpoveď na tvoju otázku je tzv. occamova britva , ktorá hovorí že ak existuje k vysvetleniu záhady niekoľko riešení, obvykle je najjednoduchšie riešenie aj to pravdivé. To znamená že za opilé nity na lietadle sú vo väčšine prípadov zodpovedný opilý nitári a klampiari , ktorí si pred vŕtaním dier pod nity riadne hrkli pálenky a potom vrtali jak sa im chcelo.... :-D :grin: :-D
V prípade tvojho krídla FockeWulfa FW-190 by sa mohli spomenúť aj iné objektívne príčiny pre taký zvláštny jav "opilých nitov" ako obdobie vojny kedy boli lietadlá vyrábané, kde si s kvalitou práce asi OTK ťažkú hlavu nerobila, taktiež by sa oplatilo si preštudovať letecké normy (DIN) o technológii nitovania z čias strýka Hitlera. Mám dojem že som ich niekde na internete aj videl.
Každý letecký konštruktér pri kreslení výkresov kreslí(značí polohu) každého nitu na lietadle a nielen tých ktoré vidíš na poťahu, predpisuje typ nitu, jeho priemer a dĺžku vzhľadom na hrúbku spájaných častí, ako aj rozteče a rady nitov, pretože aj keď ty zvonka na poťahu nevidíš rozdiely, z druhej strany sú prepážky, rebrá, uhoľníky, konzoly, ktoré menia typ nitového spoja.
V Československu na to leteckým konštruktérom slúžily tzv. Oborové Normy Letecké , ONL (predtým LDN) alebo aj ďalšie podnikové normy výrobcov leteckej techniky LeN(Kunovice), AVN(Vodochody), MoN(Moravan Otrokovice), ....atd. Nejaké ukážky z noriem som dal do príloh....
Pri novostavbe lietadiel sa hlavné(pevnostné) časti zvŕtavajú a nitujú v prípravkoch, ostatné sa bud vŕta cez šablony alebo aj predkreslením roztečí nitov na spájané časti. Samozrejme ak si rád všímaš tie nepodstatné časti leteckej techniky ako sú rôzne krytky od prevádzkových otvorov, rôzne aerodynamické kryty ako ten spomínaný kryt ovládania stabilizátora Mig-21f, alebo aj prechodové kryty trupu-krídla, stabilizátorov, ktoré nevplývajú na prenášanie síl pri lete...atď, zistíš, že sú vždy zvŕtané na každej mašine osobitne s malými rozdielmi. Chvála pánu Bohu, sovietska/ruská letecká konštruktérska škola nebazírovala na pičo...nách, čo je jedna z príčin prečo doteraz vývoj a výroba vojenskej leteckej techniky v ruskú stojí len zlomok toho čo v USA, kde na miesto zvrtania poťahu svietia strobo lasery aby sa náhodou "čierna huba" pri vŕtaní F-35 nepomýlila. :grin:

Molodec tipier uže vsjo jásno?
Přílohy
nitovanie12.jpg
nitovanie11.jpg
nitovanie10.jpg
nitovanie9.jpg
nitovanie8.jpg
Naposledy upravil mrdetonator dne 21 čer 2016, 22:40, celkově upraveno 1
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod mrdetonator » 21 čer 2016, 21:30

tu máš fotky jak to robia v Kunoviciach...

AI Kunovice
Přílohy
pos5.jpg
pos4.jpg
pos3.jpg
pos2.jpg
pos1.jpg
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod harvy5 » 22 čer 2016, 07:31

To mrdeton to nieje preto aby sa ta cierna huba nepomilila ale preto aby vedela ze tam ma dieru urobit!Poslednych 6mesiacov somucil anglana citat vykres...no proste hroza,Proste krd maju 16,a nejdu na University makaju,len su trosku moc tupy
Uživatelský avatar
harvy5
 
Příspěvky: 2187
Registrován: 19 úno 2006, 15:11
Bydliště: Port Darwin,AUS
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 22 čer 2016, 08:34

mrdetonator píše:Odpoveď na tvoju otázku je tzv. occamova britva , ktorá hovorí že ak existuje k vysvetleniu záhady niekoľko riešení, obvykle je najjednoduchšie riešenie aj to pravdivé. To znamená že za opilé nity na lietadle sú vo väčšine prípadov zodpovedný opilý nitári a klampiari , ktorí si pred vŕtaním dier pod nity riadne hrkli pálenky a potom vrtali jak sa im chcelo.... :-D :grin: :-D

V prípade tvojho krídla FockeWulfa FW-190 by sa mohli spomenúť aj iné objektívne príčiny pre taký zvláštny jav "opilých nitov" ako obdobie vojny kedy boli lietadlá vyrábané, kde si s kvalitou práce asi OTK ťažkú hlavu nerobila, taktiež by sa oplatilo si preštudovať letecké normy (DIN) o technológii nitovania z čias strýka Hitlera. Mám dojem že som ich niekde na internete aj videl.

Samozrejme ak si rád všímaš tie nepodstatné časti leteckej techniky ako sú rôzne krytky od prevádzkových otvorov, rôzne aerodynamické kryty ako ten spomínaný kryt ovládania stabilizátora Mig-21f, alebo aj prechodové kryty trupu-krídla, stabilizátorov, ktoré nevplývajú na prenášanie síl pri lete...atď, zistíš, že sú vždy zvŕtané na každej mašine osobitne s malými rozdielmi.


Dakujem. Mal som trochu problem s prekladom, pretoze casti textu jsou ve slangu, ale dufam, ze to chapem tvuje nazory. Tvuja odpoved na otazku "preco su niekedy na lietadlach "opile "nyty" je nasledovne:

"Opile" nity su (podla tvem nazoru) v skutocnosti vysledkom troch dovodov:
a) opitych pracovníkov
b) niekedy ani nemueli byt spravne vzhladom k nizsim normam (obdobie vojny kedy boli lietadla vyrabane "kde si s kvalitou práce asi OTK ťažku hlavu nerobila")
c) niekedy ani nemuseli byt spravne vzhladom k specifickej casti lietadla (rôzne krytky od prevádzkových otvorov, rôzne aerodynamické kryty ako ten spomínaný kryt ovládania stabilizátora Mig-21f, alebo aj prechodové kryty trupu-krídla, stabilizátorov, ktoré nevplývajú na prenášanie síl pri lete...atď)

Dufam, ze som spravne zhrnul.

Cast tvojho textu, ktory sa vztahuje k standardu (normy), rovny a prave radov nitov, ani fotografii z Kunovic nie predmetom zaujmu v tejto veci. Samozrejme kazdy vie ze existuji normy, ze vacsina nytu je podla noriem, a ze vacsina je v pravidelnych radoch apod. Tema nie "jak se vyrabeji nyty na letadlu". Zaujimal som len to, co vedie k tych pripadoch, ked na konci vidime nepravidelne radu nitov.

Vzhladom k tomu ze mas vela vedomosti, mozes nam poskytnut nejake pevne informacie o konkretnej teme (tema nie "standardne nyty", tema je "opile nyty")? Napriklad par fotiek vrtaniu otvorov pre opile nyty, valecne DIN standardy ktore si spomenul (ktore umznuju "opile nyty" na FW-190), niektore spravy o opitych pracovnikov ..? Vopred dakujem!
Naposledy upravil Damir dne 22 čer 2016, 09:26, celkově upraveno 1
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 22 čer 2016, 09:14

To mrdetonator: S cieľlomm vysvetlit moju ziadost na tobe, dam obraz s otazku:

mrdetonator píše:tak toto je Téma, už ma dlho nič tak nerozosmialo,
Pri novostavbe lietadiel sa hlavné(pevnostné) časti zvŕtavajú a nitujú v prípravkoch, ostatné sa bud vŕta cez šablony alebo aj predkreslením roztečí nitov na spájané časti. Samozrejme ak si rád všímaš tie nepodstatné časti leteckej techniky ... ktoré nevplývajú na prenášanie síl pri lete...atď, zistíš, že sú vždy zvŕtané na každej mašine osobitne s malými rozdielmi.
Molodec tipier uže vsjo jásno?


Moje otazky tykajuce oznaceny nity na fotografii 3 roznych MiG-21F:

1. Oznacene nity na fotografii nevplyvaju na prenasanie síl pri lete (toto je konstrukcia trupu)?
2. Letecky konštruktor je to presne kreslil, pre každy MiG-21F-13 ini vykres? ("...Každý letecký konštruktér pri kreslení výkresov kreslí(značí polohu každého nitu na lietadle...")
3. Oznacene nity na fotografii jsou vyrobene a) "v prípravkoch", b) "vŕtane cez šablony" alebo c) "predkreslením roztečí nitov na spájané časti"? Som velmi zaujima, ako to je robene.

Vopred dakujem!

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Miloslav » 22 čer 2016, 16:10

Dám ti malý příklad. Když jsem byl v 3. ročníku učení, tak jsem nastoupil první praxi na Il-14.
Všechny chlapy brala hrůza, kdyš přišla rusanda na revizi nebo na GO( už nevím přesně co se dělalo)
Tak prasácky vyrobenou mašinu, to se nevidí. Kvalita Avií byla o 200% vyšší, včetně toho nýtování.
U Mig-21F to nebylo tolik, ale rozdíly byly velké.
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod mrdetonator » 22 čer 2016, 16:37

Damir píše:To mrdetonator: S cieľlomm vysvetlit moju ziadost na tobe, dam obraz s otazku:

Moje otazky tykajuce oznaceny nity na fotografii 3 roznych MiG-21F:

1. Oznacene nity na fotografii nevplyvaju na prenasanie síl pri lete (toto je konstrukcia trupu)?
2. Letecky konštruktor je to presne kreslil, pre každy MiG-21F-13 ini vykres? ("...Každý letecký konštruktér pri kreslení výkresov kreslí(značí polohu každého nitu na lietadle...")
3. Oznacene nity na fotografii jsou vyrobene a) "v prípravkoch", b) "vŕtane cez šablony" alebo c) "predkreslením roztečí nitov na spájané časti"? Som velmi zaujima, ako to je robene.

Vopred dakujem!

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


Ahoj, no to je tá kvalita nitárskej dieľne (cechu) výrobcu lietadla, technológie z 50 rokov minulého storočia, proste ručná práca, žiadne šablóny, prečo ťa to ale tak fascinuje? Používali rozteč nitov na tej prepážke cca. 25mm, na tom jednom Migu-21f si nitár dal o 300g vodky ráno viac, vrtal diery hustejšie 15mm, aj tak nič nepokazil, pevnostne to vyhovovalo, že to bolo aj trocha krivo OTK nezaujímalo.... :-D
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod mrdetonator » 22 čer 2016, 16:41

harvy5 píše:To mrdeton to nieje preto aby sa ta cierna huba nepomilila ale preto aby vedela ze tam ma dieru urobit!Poslednych 6mesiacov somucil anglana citat vykres...no proste hroza,Proste krd maju 16,a nejdu na University makaju,len su trosku moc tupy


no Hárvy, to nevieš že angláni majú iné premietanie, otočené pohľady na výkresoch a nepoznajú metrické miery, ani sa nečudujem že si ho musel učiť čítať výkres tak dlho..... :grin:
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Miloslav » 22 čer 2016, 17:59

To není tím. Oni jsou opravdu demenťáci.
Kdysi jsme byli v Telfordu, technikáři zvlášť . Při návratu nám svazové auto přestalo dobíjet.
Fiat servis v Londýně? Hrůza, obávám se , že hoši asi Fiata nikdy neviděli. Co teď? Napadlo mě že když koupíme novou nabitou baterku tak by jsme mohli dojet.
Velitel zájezdu rozhodl koupit radši dvě. Šli jsme do prodejny servisu, ať nám ji prodají, či dvě.
Ten Akibule z Ugandy co tam prodával , po 15 minutách našel na mikrofiši baterku, obkreslil si ji, na papír a šel hledat do skladu.
Po půl hodině se vrátil a neměl nic. Dostal jmen jako asi nikdy v životě.
Zachránil nos jeden pán, který poradi, kde je Halford, tam jsme koupili a dojeli do Prahy.
Pro zajímavost, jedna baterka vydržela k Norimberku.
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 26 • Stránka 2 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY