Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Lockheed Martin F-35 Lightning II

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 1881 • Stránka 86 z 126 • 1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 126
  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Martin Decarli » 08 srp 2022, 22:07

PS a nás, a celý svet spasí nákup silene drahe stihačky, s desne drahym provozem a dalsi techniky?

Copak už si nepamatujete jak před pár lety to vypadalo že pruser F 35 fakt bude oficialne oznacen za pruser?
Tohle co se ted deje je "pohadka" o ktere se vyrobci nezdálo ani v nejbláznivejších snech?

FAKT TADY NIC NESMRDI?
a
VAZNE JE VSE TAK CERNOBILE JAK NAM PODSOUVAJI MEDIA?
žadna diskuse, vsade v hlavnich mediich jen názor ktery nám je potřeba narvat do kebuli....

KURNA ZE BYCH UZ TOHLE NEKDY ZAZIL?
Martin Decarli
 
Příspěvky: 1477
Registrován: 12 srp 2007, 21:59
Bydliště: Zlata Koruna
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Gloton » 08 srp 2022, 22:13

David Lengyel píše:
jendam1 píše:Mě by docela zajímalo, zda má F-35 nějaké specifické nároky na piloty oproti dřívěším generacím letounů. Nedávno se jejich zkušební pilot vyjádřil (bez bližšího vysvětlení) na adresu pilotů miGů-29, že není sebemenší šance, že by zvládli přechod na F-35. Jak na tom budou třeba piloti co dnes létají na Alkách?


Chtělo by to znát kontext. Dá rozum, že si pilot z Fulcrumu nemůže sednout hned do F-35 a letět, nicméně F-35 klade na pilota mnohem menší nároky co se ovládání avioniky týče, než cokoliv, co se dnes dostane do vzduchu. MiG-29 zejména v ranných verzích byl znám relativně velkou náročností na soustředění pilota (nemyslím pilotáž samotnou, ale ovládání radaru, atp.).


Pilotovat F-35 je daleko snažší, než pilotáž kteréhokoliv bojového jetu předchozích generací. On tu F-35 totiž daleko více "pilotuje" její řídící systém, pilot v podstatě ovládacími pákami a pedály jen letadlu říká, jaké pohyby po něm chce a řídící systém je udělá tak, aby nedošlo k překročení limitů letové obálky. Pro pilota je tedy daleko těžší něco pokazit.
I ovládání zbraňových systémů, radaru a dalších čidel je daleko jednodušší.
Pilot ale pro efektivní využití schopností toho stroje musí mít jiné znalosti, oproti pilotům starších letadel. Musí znát ovládání jeho systémů v prostředí jeho řídícího systému. Musí to být kromě "pilota" především špičkový "počítačový operátor", lze li to tak nazvat, s perfektní znalostí toho, co jeho systémy umí, jak a s čím co komunikuje atd. atd.
Uživatelský avatar
Gloton
 
Příspěvky: 1431
Registrován: 12 bře 2015, 07:25
Bydliště: Karlovarsko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Gloton » 08 srp 2022, 22:22

kansas1 píše:Dle mne velmi dobrý článek, který evokuje otázky. Už u Gripena nevyužíváme vše co tahle mašina umí. Důvody jsou napsány v článku. A co teprve u F-35? Co z toho, co ta mašina umí, budeme mít a co z toho využijeme? Tedy jinak řečeno naši mocipání koupí? Ano, kopíme supr mašinu a nakonec bude využita tak sotva na 30 % (třeba), jenže vstupní náklady jsou nějaké a provoz těch mašin je taky nějaký (náklady), I když z ní budu využívat jen něco (samo obrazně řečeno). Nemohu si pomoci, ale stále je tu snaha pořídit dělo na vrabce a to se vůbec neví co bude za 10, 15 let. Nemluvě o tom, že osobně pochybuju, že se to všchno stihne, vzhledem k tlačeni u bran výrobce. Sem v tomto skeptik a to ještě neví ani Chotusice ani Pardubice jaký to dělá kravál při startu (pokud zapne forsage). Prostě nejsem z toho nadšen i když bych si přál pro naše kluky ty naj mašiny...No čas ukáže, zda tohle je to pravé ořechové.


Zásadní problém není to, že v době míru nevyužíváme schopnosti toho či onoho stroje třeba ani na 50%. Zásadní je, aby piloti byli vycvičení k využití jejich 100% potenciálu a dokázali to, kdyby to bylo potřeba v boji. K tomu se přece primárně taková výzbroj pořizuje. Když budeme mít kompatibilní stroje se spojenci, nemusíme mít dokonce ani veškerou myslitelnou výzbroj pro ně nakoupenou ve skladech. Výcvik použití různé výzbroje lze provádět na simulátorech a při výcviku bez jejich fyzického podvěšení. V případě války nám vázbroj mohou dodat spojenci. Ale zásadní je, aby letadla ty schopnosti měla a piloti byli vycvičeni. S F-35 si to dovedu dobře představit, s Gripeny už méně.
Uživatelský avatar
Gloton
 
Příspěvky: 1431
Registrován: 12 bře 2015, 07:25
Bydliště: Karlovarsko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Al CZ » 08 srp 2022, 22:34

F-35 je to nejlepší co lze koupit. Co bylo před pár lety, je irelevantní, protože tenhle zbraňový systém (ano na F-35 je nutno pohlížet jako na zbraňový a velmi komplexní systém, ne jen jako na letadlo) se ladí. A kupuje ho mj. Polsko, Nizozemí nebo Finsko či Norsko o Izraeli nemluvě. Je drahá, protože má schopnosti (takříkajíc nativní)které třeba Gripen nemá a mít nebude. A na F-35 a další moderní zbraně jsou potřeba, potřebujeme vyzbrojenou armádu, už není čas váhat. Svět se změnil, bezpečnostní situace se změnila, čas podfinancování vojska by měl být pryč. Ano je čas i finanční krize ale obrana něco stojí. Kdyby Britové neměli tehdy R.A.F. nebyla by Británie a na UA se ukazuje jak jsou letadla v obraně stále důležitá…(F-35 bude použitelná i se systémem Loyal wingman, tedy stíhacími drony.)

F-35 potřebujeme. Jsem chudý - ale mám svou zemi rád. Jsem rád, že žiju v demokracii a ne totalitě, do níž sem se narodil. Na F-35 rád ze svých daní přispěju, protože v totalitě jsem už žil a nechci aby se vrátila… A budu pyšný na F-35 s naší kokardou a dvouocasým lvem, tím prastarým znakem čs. králů…
Uživatelský avatar
Al CZ
 
Příspěvky: 1828
Registrován: 15 dub 2020, 14:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod jendam1 » 09 srp 2022, 15:08

Gloton píše:
David Lengyel píše:
jendam1 píše:Mě by docela zajímalo, zda má F-35 nějaké specifické nároky na piloty oproti dřívěším generacím letounů. Nedávno se jejich zkušební pilot vyjádřil (bez bližšího vysvětlení) na adresu pilotů miGů-29, že není sebemenší šance, že by zvládli přechod na F-35. Jak na tom budou třeba piloti co dnes létají na Alkách?


Chtělo by to znát kontext. Dá rozum, že si pilot z Fulcrumu nemůže sednout hned do F-35 a letět, nicméně F-35 klade na pilota mnohem menší nároky co se ovládání avioniky týče, než cokoliv, co se dnes dostane do vzduchu. MiG-29 zejména v ranných verzích byl znám relativně velkou náročností na soustředění pilota (nemyslím pilotáž samotnou, ale ovládání radaru, atp.).


Pilotovat F-35 je daleko snažší, než pilotáž kteréhokoliv bojového jetu předchozích generací. On tu F-35 totiž daleko více "pilotuje" její řídící systém, pilot v podstatě ovládacími pákami a pedály jen letadlu říká, jaké pohyby po něm chce a řídící systém je udělá tak, aby nedošlo k překročení limitů letové obálky. Pro pilota je tedy daleko těžší něco pokazit.
I ovládání zbraňových systémů, radaru a dalších čidel je daleko jednodušší.
Pilot ale pro efektivní využití schopností toho stroje musí mít jiné znalosti, oproti pilotům starších letadel. Musí znát ovládání jeho systémů v prostředí jeho řídícího systému. Musí to být kromě "pilota" především špičkový "počítačový operátor", lze li to tak nazvat, s perfektní znalostí toho, co jeho systémy umí, jak a s čím co komunikuje atd. atd.


Našel jsem původní rozhovor co jsem zmiňoval (už tu byl o pár stránek dřív).

Flynn říká: "OK. Když na to odpovím, všichni piloti MiG-29 v Polsku, které znám, které jsem znal ještě v dobách leteckých přehlídek, mě budou nenávidět. A už se mnou nikdy nepromluví. Přejdou piloti F-16 na F-35? Určitě, což se stalo u mnoha vzdušných sil, které už na F-35 přešly.

... Pro piloty MiG-29 není v sofistikovaném světě 5. generace s přímým přechodem na F-35 místo.

...Už nyní je polské letectvo rozděleno. Je tam velmi silná ruská mentalita, mentalita východního bloku versus západní kádr F-16. A tito stíhací piloti nepřecházejí mezi MiG-29 a F-16 tam a zpět. Pro každého pilota je takový skok přejít na F-35. Chtít po velmi schopném pilotovi MiGu, aby přešel na tuto vesmírnou loď, je příliš velké sousto.

V podstatě jak jsem to pochopil, celá filosofie jak jsou letouny ruské provenience postaveny a používány se natolik liší od té západní, že přeskočit celou jednu generaci (F-16) a přejít rovnou na F-35 se zažitými návyky, jinak velice schopných a zkušených letců, by si vyžádalo až příliš velké úsilí a čas.

Jinak ještě k FBW. Podle toho co jsem vyčetl a slyšel, se logika jak je ten systém postavený, liší typ od typu, blok od bloku. Na pilota stále zbývá spousta práce. Pokud je tu někdo od kniplu, nebo technik jistě by k tomu řekl mnohem víc.
MiG-21F F-5A L-39ZA Ha-200B Al-Kahira MiG-21MF 1/48
Uživatelský avatar
jendam1
 
Příspěvky: 1070
Registrován: 21 srp 2007, 06:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Martin Decarli » 09 srp 2022, 16:20

to AL CZ
----------------------------------
F-35 potřebujeme. Jsem chudý - ale mám svou zemi rád. Jsem rád, že žiju v demokracii a ne totalitě, do níž sem se narodil. Na F-35 rád ze svých daní přispěju, protože v totalitě jsem už žil a nechci aby se vrátila… A budu pyšný na F-35 s naší kokardou a dvouocasým lvem, tím prastarým znakem čs. králů…
...............................................

Teda obdivuji tvoji neunavnou naivitu kterou jsme meli všici v roce 1990

Já bych nikdy netušil že řeknu že s...u na armádní meganákupy !

Fakt máš muj obdiv - a neni to ironie !
Martin Decarli
 
Příspěvky: 1477
Registrován: 12 srp 2007, 21:59
Bydliště: Zlata Koruna
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Al CZ » 09 srp 2022, 16:34

Teď je tu zásadní otázka - jak staří jsou ti piloti, kterým dělá problém přesedlat z Fulcrum na JSF který má místo kokpitu tablet. Nějak totiž předpokládám, že lidé v mém věku (čtyřicátníci) a mladší by neměli mít s čímkoliv co připomíná PC (a třeba “pařili” i simulátory(které v současnosti už nejsou hry ale opravdu simulátory) problém, protože dneska je normální používat chytrou domácnost, smartphony, tablety,wearebles atd… a “tablety” jsou i v autech, i SpaceX má místo čuflíků a hejblat dotykovou obrazovku. Takže nejspíš to budou “staří borci” ve věku kdy jsou zralí na odchod do výslužby. Protože, to, že pilot dejme tomu 25-45 by měl problém s přechodem na digitální F-35 mi příjde divné. Ale u pilota co na tom Fulcrum létal celý život si to představit dovedu, to letadlo je archetypální analog…
Uživatelský avatar
Al CZ
 
Příspěvky: 1828
Registrován: 15 dub 2020, 14:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Al CZ » 09 srp 2022, 17:22

Z toho si nic pane Decarli nedělejte. Já jsem jiná generace, vyznávám jiné hodnoty, uvažuju jinak, jsem pravičák… Pro mne F-35 iPhone mezi letadly. V reálném životě miluju technické novinky, sice jsem se narodil za doktora Husáka ale můj svět už byl z velké části digitální a svět dětí a mládeže je digitální zcela. A F-35( a lodě SpaceX) trůní na vrcholu všech digitálních hraček pro velký kluky. Škoda, že nejsem někde na důležité pozici, protože moje nadšení pro F-35 je ryzí. Neboť si dovedu představit co všechno je možné s tím vyvádět protivníkovi za pišpuntálie. To máte jako s osobníma autama. A pro mne je F-35 něco jako Rolls-Royce Phantom. Nebo iPhone PRO Max. Výš už jít v současnosti nelze. Nikdo nenabízí pokročilejší systém… a mimochodem - zrovna u Rollse se píše, že přesednutí i z nejluxusnější tzv. Prémiové konkurence je jiný level. A F-35 je ten nový level v letectví, s tím že to není letadlo ale systém. Je to sci-fi mašina a pro nás - voilá - starý pařmeny simulátorů jako fenomenální F-22ADF nebo - JSF - oživlý kult. Mizet nepřátelům na radaru, mít taktický přehled o situaci on-line a v reálném čase - komunikovat s AWACS a JSTARS a mít pocit, že jste polobůh a ostatní jen hrají druhou ligu. Tehdy to byla jen hra ale dneska s F-35I předvádí Izrael kousky svým nepřátelům a vzhledem ke vztahům s blízkovýchodní mocností je možný nějaký dril od IAF atd…
Suma sumárum, já sem týpek co má radost z toho, že “cajti” mají Ferrari, bo to je jako NFS:MW v reálu a F-35 je v dlouhodobém plánování jediná možnost, zbytek je budgetové řešení. Ale pro to musí být v politice mladí, nejstarší ti kterým bylo v 89 max 21…a proto sem nadšen z mladé vlády, kde nikdo nebyl komunista… ještě mladýho prezidenta nebo prezidentku tak 45-50 a bude dobře… Třeba se dočkám.
Uživatelský avatar
Al CZ
 
Příspěvky: 1828
Registrován: 15 dub 2020, 14:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Martin Král » 09 srp 2022, 17:31

Al CZ píše:. Je drahá, protože má schopnosti (takříkajíc nativní)které třeba Gripen nemá a mít nebude.


Thude muzes mi tu napsat o ktere schopnosti se jedná.
A v jakém významu ( kontextu ) jsi použil slovo ,,nativní. ?
FLICKR

Rozestavěno :
Merkava
Mig-21F-13+UM
Mig-21Bis+Mig-21SMT
Uživatelský avatar
Martin Král
 
Příspěvky: 2773
Registrován: 02 pro 2005, 20:55
Bydliště: Hradec Králové
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod jardaf » 09 srp 2022, 17:41

Al CZ píše:..... ... protože moje nadšení pro F-35 je ryzí. ......


Tak z tohoto bych měl právě strach. Výběr bojového stroje nemůže být o nadšení, ale o tvrdých datech a hromadě detailních analýz, jde o bezpečnost státu a stamiliardy Kč. Proto, ač si samo o letadlech rád pokecám jsem si na tohle téma i v rámci úzkého kamarádského kroužku dal zámek na pusu . Jednoduše o tom vím hodně málo, abych nějaké moudro dále trousil...
jardaf
 
Příspěvky: 135
Registrován: 05 led 2005, 13:24
Bydliště: Moravskoslezsko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Al CZ » 09 srp 2022, 18:04

STEALTH, STEALTH,STEALTH

Možnost nést zbraně uvnitř trupu. Včetně jaderných.

Silnější motor

A hlavně - podpora a účast na různých programech USA. Loyal Wingman atd… prostě F-35 má výhodu, že je stroj Made in USA. Kompatibilita s NATO atd.

Jestli chcete tvrdá data tak F-35 je nejnovější, nejpokročilejší, stojí se na ni fronty… Ano, je drahá, ale to je daň za ty výhody.

Buď budem uvažovat populisticky - a abychom byli korektní - dělat výběrka. Nebo seberem odvahu a koupíme to “da best” třeba už jen z toho důvodu, abychom nemuseli závidět Polákům.

Ono s Gripenem nepočítá ani Švédsko. Jde do Tempestu. Jenže to je projekt…

Tahle debata by měla smysl kdyby bylo na výběr mezi více stroji 5. Generace ale to není. My tu nemáme nic srovnatelného, ta ostatní letadla nejsou zlá ale zkrátka jsou na konci vývoje. A z hlediska NATO je lepší mít to co spojenci a sousedi. F-35 bude v Polsku a Německu. (A už dnes je ve velké části EU…)

Jediný problém je cena - a vůle koupit. Nic víc v tom není…
Uživatelský avatar
Al CZ
 
Příspěvky: 1828
Registrován: 15 dub 2020, 14:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Martin Král » 09 srp 2022, 20:08

Al CZ píše:STEALTH, STEALTH,STEALTH


Čím dál tím více zjišťuji ,že si lidé jako Ty myslí ,že ,, Stealth " je asi zázrak ,nad který není protože to je kouzlo ,které dokáže ohýbat fyzikální zákony. Popravdě řečeno je opět vidět ,že o tom víš velké kulové a zamrzl jsi v době letounu F-117.
Stealht v dnešní době není jen o povrchu jak se Ty domníváš ,ale i třeba o elektronickém rušení ,kdy prostě kolem sebe uděláš doslova ,,bordel" v cizojazyčné literatůře se tomu říká The Electronic Warfare Cloak. Jak moc efektní to je cesta se ješte asi ukáže.
Nicméně ,kdyby jsi se o problematiku F-35 opravdu zajímal a nesnažil se být pouze chytrej ,tak by jsi třeba věděl ,že Belgické letectvo udavá ,že při počtu 34 letounů je schopno udržet pouze 4-5 letounu ve stavu kdy jejich povrch a ostatní zařízení budou 100% odpovídat podmínkám Stealth .

Al CZ píše:Možnost nést zbraně uvnitř trupu. Včetně jaderných.

No hlavně že je ta paleta certifikované výzbroje ve vnitřních prostorách trupu tak děsně rozmanitá. Třeba 2x JDAM a 2X AIM-120 s tím uděláš prostě nevídanou paseku.

SDD-Certified-Weapon-Loadouts-copy.jpg


Al CZ píše:Silnější motor

Ale stejně to lítá max 1.6Macha prostě když máš aerodinamiku cihly ,tak potřebuješ silny motor.

Al CZ píše:A hlavně - podpora a účast na různých programech USA. Loyal Wingman atd… prostě F-35 má výhodu, že je stroj Made in USA. Kompatibilita s NATO atd.

Ty můsíš být hodně velký mimoň ,když si myslíš ,že třeba JAS-39 není kompatibilní s NATO. A nebo si myslíš ,že je 211.taktická letka v programu ,,SnowCat" omylem? Jooo ty nevíš co to je za program. Tak použij google.

Al CZ píše:Jestli chcete tvrdá data tak F-35 je nejnovější, nejpokročilejší, stojí se na ni fronty… Ano, je drahá, ale to je daň za ty výhody.

To ,že je nejnovější jde ruku v ruce s tím,že je nejpokročilejší ,zde s tebou souhlasím. A s tím stáním ve frontách. Ono když máš F-16ctky z roku 1980 i když několikrát modernizované ,tak prostě na výběr nic jiného nemáš ,pokud nejsi zoufalý a nekoupíš si cokoliv jako F-16V a nebo nemáš Rafaly ,nebo EF-2000.

Al CZ píše:Buď budem uvažovat populisticky - a abychom byli korektní - dělat výběrka. Nebo seberem odvahu a koupíme to “da best” třeba už jen z toho důvodu, abychom nemuseli závidět Polákům.

Poláci jsou čistě pragmatický ,těm šlo hlavně v první řadě o to mít ,,atomový" nosič a posunout se v programu ,,Nuclear Sharing" o stupeň víš.


Al CZ píše:Ono s Gripenem nepočítá ani Švédsko. Jde do Tempestu. Jenže to je projekt…

Ale ,ale ,ale . Opust Armádní Noviny ,Palbu .CZ a podobné servery a zkus si najít něco věrohodného. Švédské letectvo bude minimálně do roku 2040 složeno z modernizovaných JAS-39C/D a JAS-39E posléze by měli být verze C/D nahrazeny letounem Tempest.

Al CZ píše:Tahle debata by měla smysl kdyby bylo na výběr mezi více stroji 5. Generace ale to není. My tu nemáme nic srovnatelného, ta ostatní letadla nejsou zlá ale zkrátka jsou na konci vývoje. A z hlediska NATO je lepší mít to co spojenci a sousedi. F-35 bude v Polsku a Německu. (A už dnes je ve velké části EU…)

A je ti známo ,že letouny jednotlivých států nejsou mezi sebou kompatibilní a dokonce i jednotlivá letectva nesmí mezi sebou ( smluvně ošetřeno ) zdílet data o provozu ,ale pouze s Americkou stranou? A na noc ti dám hádanku ,zkus uhodnout proč jsou italové nyní v Malborku s EF-2000 ,když původně měli být v Litvě s F-35.

Al CZ píše:Jediný problém je cena - a vůle koupit. Nic víc v tom není…


Zkrátka tu opět stejně jako v tématu o ,,Gripenu" z převážné části jen fabuluješ a zasíráš toto téma svým grafomanstvím.


PS: stále bych rád znal odpověď na svou otázku ,, Vjakém významu ( kontextu ) jsi použil slovo ,,nativní. ? "
FLICKR

Rozestavěno :
Merkava
Mig-21F-13+UM
Mig-21Bis+Mig-21SMT
Uživatelský avatar
Martin Král
 
Příspěvky: 2773
Registrován: 02 pro 2005, 20:55
Bydliště: Hradec Králové
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod lubos1364 » 09 srp 2022, 20:59

Vyhlásenie toho človeka, že piloti Migov-29 nie sú schopní prejsť na moderné mašiny (v tomto prípade F-35) považujem za čisté chvastúnstvo (podobné, ako u niektorých športovcov). A to nijako nespochybňujem určite vysokú odbornosť toho človeka.
A neobstojí ani argumentácia vekom pilotov Migov-29. Aj medzi nimi sú aj mladí chlapi. Povyšovať sa nad nich a ponižovať ich, že by nezvládli najnovšie technológie, to nie je odborné, ale politické / propagandistické vyhlásenie. Tí piloti sú špička, ktorá prešla hustým sitom. A určite sú schopní sa vzdelávať a zdokonalovať sa.
Zamyslenie na záver: Nie som si istý, či by piloti F-35 dokázali zvládnuť prechod na Mig-29 (nie, že by museli, len hypoteticky). :grin: :grin: :grin:
Ľuboš Šebík

Dokončené:
Mig-15bis 1/32; Hawk T.1 Red Arrows 1/48; Aero L-39C 1/48; Rafale B 1/48;
Mitsubishi F-2B 1/48; MB-339 1/48; Hawk T.1A 1/48; Spitfire Mk. IX 1/48; Aero L-39C Biely Albatros; 1/32 Shark, 1/48
P-51D, 1/32
Jak-3, 1/32
T-45C Goshawk, 1/48
Z-526AFS Akrobat, 1/48
Ah-64A Apache, 1/35
Uživatelský avatar
lubos1364
 
Příspěvky: 2974
Registrován: 04 čer 2007, 17:18
Bydliště: Bratislava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Al CZ » 09 srp 2022, 21:05

Nezlobte se pane Králi, já nemám rád, když mi lidi nadávají. Jsem akademicky vzdělán a mám rád akademickou diskuzi. Řeči o grafomanství si prosím nechte od cesty, na svoje "řeči-kecy" mám takový papír s kulatým razítkem s tím, že jsem absolvent bezpečnostních studii v akademické hodnosti magistra. Jó, kdybych byl třeba pokrejvač, ale já vím co mluvím. Proto diskutujme akademicky tzn. slušně a korektně.

Nikde jsem netvrdil, že Gripen není kompatibilní s NATO, ale ta kompatibilita se musela dodělávat. Byl to jeden z problémů o kterém se mluvilo a kdy se protestovalo proti tomu, aby se koupil JAS-39. To u F-35 nehrozí, že... (tedy ty protesty ano, ale kompatibilní s NATO samo je od počátku).

Nativní - vrozená, dána do vínku. Je F-35 konstruovaná od počátku jako Stealth ? Je. Je Gripen konstruovaný jako stealth ? Není. Ano, různá protiopatření atd. mohou zvýšit stealth i ne -stealth letadla, ale pokud máte stealth letadlo, můžete tam tenhle druh protiopatření přece nasadit taky a tím už tak malý odraz maximálně minimalizovat.

Rok 2040 je tu za chvíli. Tohle není nákup mobilu za tři a půl, ale letadel za naprosto šílenou dardu... a proto se musí uvažovat na desítky let dopředu, když to řeknu natvrdo, až za hranici našeho života... prostě bychom se konce služby F-35 neměli dožít.

2xJDAM a pár AMRAAMů je tak akorát na pořádnou pišpuntálii... Ony mnou už několikrát vzpomínané hloubkové a chirurgicky přesné nálety na VIP cíle po vzoru britských Mosquit za druhé světové... Přesně tyhle pišpuntálie rád provádí Izrael. S F-35I.

Vidíte ! Když se na tom programu "Nuclear sharing" budou podílet Poláci, proč ne my ? I my můžeme být pragmatičtí!

Co si koupilo Slovensko ? No JAS-39 ne, že... To jen k těm F-16... a že by jim je určitě Švédi prodali. A proč si je teda nekupujou ty země se čtyřicet let starýma F-16 a radši jdou do F-35 ? Suma sumárum, Gripen není žádný hit, krom Švédů je má v Evropě jen Maďarsko a my. F-35 si objednalo x-států. A to i státy malé - jako Nizozemí, Norsko, Dánsko, Belgie nebo Švýcarsko (tam pravda, s menším skandálkem, ale zrovna Bern měl původně objednané JAS-39 a referendem se to zrušilo a hele....) a Finsko s polovinou obyvatel ČR si jich koupilo rovnou 64... Oni totiž mají Rusa rovnou za hranicí...

Nejde primárně o sdílení dat, ale s tím, že s porouchanou mašinou můžete přistáv v x-státech a budou tam mít náhradní díl. A USA je výrobce, plus nejmocnější stát NATO, nemyslím, že by to byl nějaký problém. (Celý život to beru tak, že NATO je USA a USA je NATO a zbytek jsou jen spojenci (rozumějte - USA).

Proč jsou Italové někde popravdě netuším... ale asi to bude souviset s tím sdílením dat, tipuji...

Já když si dám pro a proti - tak mi prostě krom ceny a krátkodobého ušetření (s tím, že pokud se zachová Gripen, tak se to nakonec bude muset řešit později a stejně to skončí u F-35)nevychází jediný důvod pro zachování JAS-39 v dlouhodobém horizontu...Neříkám, že se to z politicko-populistického důvodu nemůže stát, ale ze strategického hlediska je upřednostnění Gripenu před F-35 zkrátka hloupost.
Uživatelský avatar
Al CZ
 
Příspěvky: 1828
Registrován: 15 dub 2020, 14:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvekod Honza Aznoh » 09 srp 2022, 21:17

Pozór, pán má razítko, tak to je asi vskutku všehoznalý. Na to pokrejvači nemají nárok, chudáci většinou ani nevědí, co říkají. Ale když má člověk štempl na rozum, tak je ta debata hned o něčem jiným :(
Jenda Eršil
1/72
F-4E
Gripen
Uživatelský avatar
Honza Aznoh
 
Příspěvky: 175
Registrován: 24 zář 2013, 14:32
Bydliště: Hradec Králové
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1881 • Stránka 86 z 126 • 1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 126

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY