Martin Janoušek píše:Jenom bych se vrátil k myšlence, jak jsme (http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... 2&start=15) diskutovali nad spodními plochami čs. šedo-zelených experimentálních kamufláží. Dnes jsem se konečně dostal k tomu, abych se opětovně podíval na kbelskou/letňanskou eFku 1013. Jednak mi stále ležela v hlavě myšlenka, jestli jsem se před lety v Piešťanech dobře díval, když jsem na 0412 viděl odspodu šedou. Tak díval jsem se dobře. I na té 1013 není ani na spodku křídla ani stopa po stříbrné. Moc hezký je kontrast s nenastříkanou stříbrnou klapkou. Na spodku trupu je už jen vrstva zkřídovatělé barvy a špíny, ze které toho už moc vykoukat nejde.
Pak jsem jsem zkoumal na různých zacloněných a loupajících se místech zelenou barvu, abych si udělal názor na její odstín. Poznatky jsou zatím "pozoruhodné", ale než si udělám nějaký konečný názor o tom, jak ta zelená vypadala (jestli víc zelená nebo víc do modra), tak si chci projít nějaké historické fotky, ke kterým se snad v historicky krátké době dostanu.
To víte, už se morálně chystám na výběr barviček pro svoji MF 7702.
0412 bola zo spodu podľa všetkého vo farbe hliníka,niektoré plechy majú ešte teraz metalický odlesk, rokmi hliníková farba na ostatných plochách zostarla, stratila pigment, prosto zošedla. Opačne keby striekaná šedou by to asi nebolo možné. Porovnávať takúto zostarnutú farbu s "relatívne čerstvým" duralovým poťahom klapky 1013, ktorý nemá ani elektrónové lišty na odtokových hranách rozožraté koróziou je trochu pritiahnuté za vlasy, nemyslíš?
Pri GO sa L-29, L-39 do Ruska striekali akrylátovým lakom AS-82 s hliníkovým práškom PAP-2. Mig-21 sa síce u nás(v lotke) nerobili, ale našiel som na nete nasledovné...
При перекраске на ремонте в те же лакки добoвлялось aлюминeвая пудра, по технологии это могло быть 5-10% или 7-10%. Обычно было 8%. Красили в двух слоях: первый с алюминивой пудрой, а второй чистый лак. Они были блестяшими но часто и второй слой был с пудрой и те самолёты получили маттовый облик. Из лакка (АС-82) например надо было использовать 30 кг на МиГ-21 тип 74, 76, и 66 или 20 кг на МиГ-15 и МиГ-17.
V GO agregátov let.techniky sa používali/jú rôzne typy náterov hliníkovej/striebornej farby, napr. C2001/9110, S2013/9110, S2321/9110, K2001/9110, U2054/9110 či U1005 s Al práškom a to nespomínam už nepoužívané ruské KO-815, EP-140, AS-1113. Každý z nich je trocha iný v odtieni, lesku, prosto nie je strieborná ako strieborná.
To samozrejme nič nepotvrdzuje ani nevyvracia o špeciálnej zeleno-čiernej kamo migov-21, ale keďže je na 1922 zo spodu jasne zachovalá hliníková farba, predpokladal by som že aj na 0412/1013 bola tiež.
Čo sa stane s takýmto hliníkovým/strieborným náterom po desaťročiach poveternostných vplyvov názorne vidíš tu....

http://deton.lietadla.com/img_6100.jpg
http://deton.lietadla.com/img_6101.jpg
Naposledy upravil mrdetonator dne 20 kvě 2019, 19:22, celkově upraveno 4