Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 27 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod juhu » 20 kvě 2020, 09:54

Dobrý deň,

vedel by mi niekto zo znalcov poradiť ohľadom vztlakových klapiek a krídeliek na krídlach An-2 ?
- Andula má pohyblivé prvy na hornom aj dolnom krídle
- Tak nejak som predpokladal, že na hornom krídle na vonkajšej strane sú krídelká a teda že tieto sa budú vychyľovať protibežne pre ovládanie rotácie okolo pozdĺžnej osi trupu
- Naproti tomu na mnohých foto je evidentné, že obe "airlons" sú vychýlené nadol.
- Vztlakové klapky. Podľa všetkého sú aj na hornom aj na dolnom krídle? Aj keď evidentne nie nejak synchronizované - opäť na prilozěnej foto vidno vychýlenie klapiek na hornom krídle, dolné sú ale "zatiahnuté"

Možno elementárna otázka, ale predsa sa opýtam a za vysvetlenie vopred vďaka
an-2.jpg

"Smuggler"
"Kaydet"
"Appledram '44"
atď., atď. ...
Uživatelský avatar
juhu
 
Příspěvky: 710
Registrován: 30 dub 2009, 13:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Pavel Klouček » 20 kvě 2020, 10:06

Pro zvýšení vztlaku za účelem krátkých startů a přistání slouží křídélka jako součást klapek, tj. vnější plochy se vychylují spolu s klapkami a zároveň proti sobě jako klasická křidélka.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7448
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod juhu » 20 kvě 2020, 11:15

Pavel Klouček píše:Pro zvýšení vztlaku za účelem krátkých startů a přistání slouží křídélka jako součást klapek, tj. vnější plochy se vychylují spolu s klapkami a zároveň proti sobě jako klasická křidélka.


Dík moc!
"Smuggler"
"Kaydet"
"Appledram '44"
atď., atď. ...
Uživatelský avatar
juhu
 
Příspěvky: 710
Registrován: 30 dub 2009, 13:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Pajas » 20 kvě 2020, 20:27

A k těm vztlakovým klapkám,v pilotní kabině jsou AZS-úsekové spínače/jističe jak pro horní vztlakové klapky tak pro dolní,ovládání je pouze jedno.
Lze tedy zapnout pouze jeden okruh,ale ne pro let,jen v případě potřeby,údržby,na zemi.
Pro let musí být zapnuty vždy oba.
Budeš li dělat nějak hodně rozkrytované letadlo,potom klidně jen na horních nebo dolních křídlech,ale jinak ne.
Pajas
 
Příspěvky: 196
Registrován: 02 lis 2006, 21:01
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod juhu » 20 kvě 2020, 20:43

Pajas píše:A k těm vztlakovým klapkám,v pilotní kabině jsou AZS-úsekové spínače/jističe jak pro horní vztlakové klapky tak pro dolní,ovládání je pouze jedno.
Lze tedy zapnout pouze jeden okruh,ale ne pro let,jen v případě potřeby,údržby,na zemi.
Pro let musí být zapnuty vždy oba.
Budeš li dělat nějak hodně rozkrytované letadlo,potom klidně jen na horních nebo dolních křídlech,ale jinak ne.


Vďaka za cenné informácie. Takže priložené foto v prvom príspevku bude skôr "servisný" mód s aktivovanými iba klapkami na hornom krídle.
"Smuggler"
"Kaydet"
"Appledram '44"
atď., atď. ...
Uživatelský avatar
juhu
 
Příspěvky: 710
Registrován: 30 dub 2009, 13:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Pajas » 21 kvě 2020, 05:48

Letadlo je evidentně uvázáno,tedy není připraveno k letu.
Důvod,proč jsou vysunuty jen horní klapky neznám,třeba , opravdu,potřebovali dělat něco např. na horní straně křídel a tím, když si vyklopily horní klapky dolů, se mohli dostat s žebříkem blíž,ale opravdu nevim , tohle jsou již jen spekulace.
Pajas
 
Příspěvky: 196
Registrován: 02 lis 2006, 21:01
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Pavel Klouček » 21 kvě 2020, 07:33

Ta mašina na fotce výše je bez imatrikulací a podle terénu kolem to vypadá spíš na kulisu v nějakém zábavním parku ve stylu Indiana Jonese apod. V tom případě je pak možné vše...
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7448
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod jenda58 » 21 kvě 2020, 09:30

P. Klouček: asi tak nějak. A jestli mě neklame zrak, tak L spodní klapka je rovně, P vychýlená dolů.
jenda58
 
Příspěvky: 5916
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Pavel Klouček » 21 kvě 2020, 13:54

Spodní klapky budou asi obě rovně, ale klamou tam ty stíny. Možná je mají fixované, aby tím nějaké dítko nezabili...
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7448
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod juhu » 21 kvě 2020, 14:00

Vďaka páni za postrehy. Ešte jedna otázka na záver: Ak teda v normálnej prevádzke sa klapky na hornom i dolnom krídle vychyľovali súčasne, bolo to vždy o rovnaký uhol? Keďže plocha/veľkosť klapiek na hornom i dolnom krídle je rozdielna.
"Smuggler"
"Kaydet"
"Appledram '44"
atď., atď. ...
Uživatelský avatar
juhu
 
Příspěvky: 710
Registrován: 30 dub 2009, 13:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod pilot22 » 21 kvě 2020, 14:20

Celkom ma zaujala táto téma nakoľko je AN-2 môj veleobľúbený stroj. Technické veci síce neovládam, ale trocha som pogúglil ajhľa náš Antonov má registračku SP-TCD, a nachádza sa v malom múzeu v San Marine. A konkrétne:Cerbaiola - Emilia-Romagna, San Marino. Priložená fotka z googlemaps, kto chce môže popozerať čo tam všetko majú. Dá sa krásne odčítať kde je náš Antonov odstavený :-D
Přílohy
25633661288_266d487a5e_c.jpg
Foto síce v nízkom rozlíšení ale na nete je aj vo vysokom, keby niekto chcel.
San Marino museum.jpg
satelitná snímka
Dušan Gabriš
Uživatelský avatar
pilot22
 
Příspěvky: 986
Registrován: 21 bře 2016, 18:48
Bydliště: Dubnica nad Váhom
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 21 kvě 2020, 15:24

Těžko říct, jestli se vychylují klapky o stejný úhel nahoře i dole. To by musel napsat nějaký pilot, který s tím létal. Podle technických údajů jsou obě maximální výchylky klapek shodné, ca. 40st. u obou křídel. S nimi se při maximální výchylce vychylují křidélka dolů o 14st. To je ta funkce flaperonů (přídavných klapek), jak píše Pavel. I při ní ale tuším stále fungují křidélka i jako klasická, ale asi v omezené míře. Navíc horní křídlo má na náběžce automatický slot, který se zřejmě vysunuje současně s výchylkou klapek. Aspoň myslím, když tak mě někdo opravte.
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Dj Dan » 22 kvě 2020, 05:55

Od pilota AN 2 jsem slyšel, že sloty se vysunují samovolně od určité rychlosti, je to tam řešené nějak mechanicky a že se občas třeba v zatáčce stane, že se jedna strana vysune dříve než druhá :-)
Dj Dan
 
Příspěvky: 12
Registrován: 13 bře 2016, 18:23
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 22 kvě 2020, 06:40

Jo, to je možné. Proto má Andula v technické specifikaci uvedenou výbavu automatickým slotem. Tím pádem tedy asi nezávisle na klapkách, resp. závisle na rychlosti, která z vysunutí klapek může vyplývat. Měl jsem kdysi RC model Wilgy, který měl štěrbinové sloty (pevné) a odtokovka měla křidélka i klapky. Měl jsem tam právě nastavenou funkci i pro flaperony, křidélka dolů současně s klapkami s mixem výškovky, a stále funkční i jako křidélka. Startovalo to na fleku, přistávalo téměr s rychlostí nula. Ale ty sloty s mezerou mezi náběžkou a slotem dělaly paseku. Musel jsem je částečně přelepit páskou a pak to bylo OK, jinak by se ten model pohyboval neustále jen na minimálce a čumákem dolů pro klesání, jak padal.
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Binder737 » 22 kvě 2020, 07:20

AN-2 na fotografii má nejspíš z nějakého důvodu rozpojená táhla řízení. Proto jsou obě křidélka vychýlena dolů. AN-2 flaperony nemá. Sloty jsou opravdu automatické,tzv. “spring loaded” a vysouvají se při větších úhlech náběhu.
Hotovo 2020: Jak-23
Hotovo 2021: MiG-15bis,L-29 Delfín
Hotovo 2024: Su-22M4R,Spitfire Mk.IXe

Rozestavěno: MiG-21PF, MiG-21PFM
Binder737
 
Příspěvky: 548
Registrován: 31 led 2020, 21:13
Bydliště: Kladno 7
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 27 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Raymond Kaňa a 17 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY