http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48312
Bristol Beaufort Mk.I
WWII British dominions Air Force
Součástí leteckých jednotek zemí Britského Dominionu byl i torpédový bombardér Bristol Beaufort, který byl široce používán v pobřežním velitelství RAF. V srpnu 1941 tak vznikla 489. peruť z pilotů Královského novozélandského letectva (RNZAF). Obdrželi několik Bristol Beaufort Mk.I, které fungovaly až do zimy roku 1942. Na konci roku 1941 bylo 18 letadel Beaufort Mk.I přijato Jihoafrickým letectvem (SAAF) k ochraně životně důležitých námořních tras kolem Mysu Dobré naděje. V zimě roku 1942 byly v SAAF vytvořeny dvě letky – 36. a 37. pobřežní letka, které tyto letouny zahrnovaly. Nejprve plnili hlídkové funkce a později se zapojili do bojových operací proti francouzským silám vichistického režimu v oblasti Madagaskaru. Kanadské letectvo (RCAF) také provozovalo Beaufort BeaufortMk.I – jednalo se o 415. a 149. peruť. Kanadské Beauforty byly používány až do roku 1943, prováděly hlídkové lety a řešily úkoly protiponorkové obrany.
Novinka od ukrajinského výrobce představuje dvoumotorový britský torpédový bombardér v měřítku 1:48. Stavebnice je zabalena do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním dílem obalu. Na jeho povrchu může modelář obdivovat krásně zpracovanou akční malbu samotného bombardéru vypouštějícího torpédo. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme osm rámečků ze světle-šedé barvy, jeden s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky vystupují nad povrch letadla. Křídla jsou tvořeny ze dvou polovin, které po slepení nasuneme na dva hlavní nosníky z každé strany trupu. Klapky, křidélka, SOP a VOP lze ve stavebnici otevřít a rozhýbat, takto se celé letadlo "oživí". Oba motory jsou krásně ztvárněny včetně žeber jednotlivých hlav válců, k nim doplníme jen potřebné rozvody. Interiér trupu má z větší části naznačenou vnitřní konstrukci včetně zadní podvozkové šachty. Kokpit je nadmíru dobře vybaven již v základu, ale zaslouží si doplnit o pásy pro všechny členy osádky od některého z výrobců doplňků. Přístrojové desky lze vylepšit pomocí budíků umístěných na obtiskovém aršíku. Na levé straně trupu nalezneme otvor pro možné umístění kulometu Lewis. Obě šachty hlavního podvozku jsou ztvárněny detailně, u vzpěr bych si dával pozor při jejich oddělování z rámečku, aby nedošlo k jejich poškození. Doplníme jen rozvody hydrauliky a elektroinstalace podle fotografií. Prodloužená pumovnice má tvar "kříže" a její dveře jsou rozděleny do tří částí. Držák torpéda je umístěn ve střední části. Na něj můžeme i nemusíme umístit jedno torpédo. Samotné torpédo pochází z dříve vydané sady kat.č. 48405, která obsahuje i přepravní vozík, který zůstal součástí rámečku. Díky této kombinaci může vzniknout zajímavé diorama s nakládáním torpéda. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 24 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Před samotnou stavbu je zapotřebí si vybrat, který konkrétní stroj z nabízených postavíme a podle toho se řídit instrukcemi v manuálu. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.19. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr dal výrobce modeláři z pěti zajímavě zbarvených letadel:
- Bristol Beaufort Mk.I probably N1089 (or N1106) P, No.489 Squadron (RNZAF), fall 1941
- Bristol Beaufort Mk.I L9802 GX-S, No. 415 Squadron (RCAF), Thorney Island, November 1941
- Bristol Beaufort Mk.I 753 O, 36 Costal Flight (SAAF), Wingfield, Cape Town, spring 1942
- Bristol Beaufort Mk.I 761 W, 37 Costal Flight (SAAF), spring 1942
- Bristol Beaufort Mk.I N1030, No. 149 Squadron (RCAF), British Columbia, June 1943
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: