http://www.modelimex.cz
ICM 1:32
Kat.č. 32092
Normandie-Niémen
Plane of Marcel Lefevre
Marcel Lefèvre se narodil 17.března 1918 v Andalys. Pilotní průkaz získal aeroklubu Étrépagny v roce 1937 a v následujícím roce vstoupil do armádního letectva, kde získal průkaz vojenského pilota. V roce 1941 uniká přes Gibraltar do Anglie. V prosinci 1941 narukoval do svobodného francouzského letectva. Přidělen byl k anglické eskadře odpovědné za obranu Londýna. Zároveň se Zároveň se účastnil misí nad Lamanšským průlivem a okupovanou Francii. Když byla na východní frontě vytvořena eskadra Normandie-Niemen, přihlásil se dobrovolně a odcestoval do SSSR. V březnu 1943 se zúčastnil svých prvních bojů. Během bojových operací dosáhl 14 vzdušných vítězství z nichž 11 bylo potvrzeno. Štěstí ho opustilo 28. května roku 1944, když se při přistání po ztrátě tlaku paliva zřítil k zemi na Doubravská a na zemi jeho letoun začal hořet. Těžkým zraněním podlehl v moskevské nemocnici 5. června 1944, právě v době kdy spojenci zahájili útok na pláže jeho rodné Normandie. Pohřben byl v Moskvě se všemi poctami a za přítomnosti svých druhů ve zbrani a zástupců delegace Francie a Sovětského svazu. Posmrtně byl na příkaz Stalina jmenován hrdinou Sovětského svazu a Leninovým řádem. V roce 1953 byly jeho ostatky převezeny do Normandie, kde nyní odpočívá se svými rodiči na hřbitově v Les Andelys.
Novinka představuje stavebnici sovětské jednomotorové stíhačky Yak-9T zmenšené do měřítka 1:32. Tuto verzi již výrobce vydal pod kat.č. 32090, ale nyní obsahuje nové obtisky pro stroj francouzského pilota Marcela Lefevra, který létal v dobrovolnické letce Normandie-Niémen v Sovětském svazu a jeho figurkou ve stejném měřítku. Stavebnice letadla a figurky jsou zabaleny do standardní krabičky z tvrdého kartonu s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla s společně s pilotem. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme celkem šest rámečků ze světle-šedé barvy, jeden rámeček s transparentními díly, manuál a uvnitř vložený rozměrnější obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů nebo propadlých míst. Stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů. Na povrchu letounu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Pěkným detail na povrchu je znázorněné prověšení plátna na zadní části trupu a křidélkách. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Přístrojovou desku snadno vylepšíme za pomoci přiložených obtisků. Překryt kabiny je rozdělen na tři samostatné části, díky tomuto řešení může modelář překryt odsunout a dát tak vyniknout interiér kokpitu. Součástí stavebnice je kompletní zástavba motoru společně s kanónem ráže 37mm a těžkým kulometem. Zapotřebí bude jen doplnit potřebné rozvody patřičného průměru podle fotografií. Na rozhodnutí zbývá jen modeláři jakou variantu zvolí, zda letoun s čistými liniemi nebo s odkrytovaným motorem. V manuálu jsou obě varianty dobře se stavebním postupem dobře vyobrazeny. Podvozkové šachty tvoří jen několik dílů, jedním z nich je i nosník (C3), který napomůže k vyztužení křídel. Doplníme do nich a na podvozkové nohy potřebné rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Křidélka na křídlech, VOP a SOP jsou odděleny na modelu odděleny a dají se tím snadno "rozhýbat", díky tomuto detailu letoun opticky ožije. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen samostatně do PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 16 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku a drobné popisky. Na výběr má modelář jen z jednoho zbarvení:
- Yak-9T of pilot Marcel Lefevre, 1943
Figurka pilota je rozložena do jednoho menšího rámečku. Výrobce rámeček zabalil společně s rámečky pro letadlo do jednoho PE sáčku. Výlisky mají pěkné a ostré detaily, odstříknuty jsou bez propadlých míst nebo otřepů. Při bližším pohledu na jednotlivé díly nalezneme na jejich povrchu stopy po dělící rovině formy. Návod pro sestavení a namalování figurky je vytištěný na poslední straně manuálu.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: