http://www.modelimex.cz
ICM 1:32
Kat.č. 32043
Gloster Gladiator Mk.I
with British Pilots in Tropical Uniform
Gloster Gladiator byl britský stíhací dvouplošník používaný Královským letectvem, Královským námořnictvem a letectvy mnoha dalších států během druhé světové války. Gloster Gladiator byl přímým pokračovatelem stíhacího dvouplošníku Gloster Gauntlet. Svou konstrukcí nevybočoval z konstrukcí typických pro 30. léta, dvouplošník s trupem potaženým plátnem, hvězdicovým motorem a pevným podvozkem. Jedinými moderními prvky byly hydraulické vztlakové klapky a uzavřená pilotní kabina. Prototyp pod označením S.S.37 poprvé vzlétl 12 září 1934. Po zkouškách bylo doporučeno ministerstvem letectví použít silnější motor, tento vylepšený prototyp vzlétl 3.dubna 1935. Ten se následně stal základem pro sériovou výrobu Gladiatoru Mk.I pro RAF. Do služby u RAF nastoupily Gladiatory v lednu 1937, ale již v této době byla jeho konstrukce překonána novou generací letadel jako byly Spitfire a Messerschmit Bf 109. Gladiatory byly také vyvezeny do 13 zemí světa, kde měly i dílčí úspěchy v boji. Díky tomu můžeme vybírat z řady uživatelů a nepřeberného množství zbarvení.
Novinka představuje set dvou dříve vydaných stavebnic, letadla Gloster Gladiator Mk.I, kat.č. 32040 a figurek British Pilots in Tropical Uniform, kat.č. 32106. Vše je zabaleno do jedné větší krabičky s výklopným víčkem a vloženo do samostatného obalu. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně vyobrazenou malbu letadla společně s dvěma piloty a důstojníkem. Uvnitř balení po jeho otevření nalezneme pět rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden menší s transparentními díly, dva manuály a větší obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez propadlých míst nebo otřepů, stopy po vyhazovačích jsou umístěny na místech kde moc modeláře nepotrápí. Na většině povrchu letadla moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Především zaujmou pěkně ztvárněné "panely" vystupující nad povrch letadla a decentně naznačený plátěný povrch na trupu, obou křídlech a ovládacích plochách. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou především doplnit poutací pásy. Přístrojovou desku vylepší budíky z obtisků a díky dělenému překrytu kabiny bude do interiéru kokpitu dobře vidět. Motor je vzhledem k měřítku detailní, tak jak to jen lze v plastu vyrobit. Můžeme u něj ponechat některé jeho krycí panely sundané. Doplnit, ale budou potřeba rozvody z patřičně silného drátku podle fotografií. Všechny ovládací plochy jsou na modelu oddělené, díky tomu je snadno můžeme "rozhýbat". Na konci stavby je zapotřebí doplnit veškeré výplety, lanka pro ovládání letadla a antény. V manuálu na straně 17 a 18 je jejich rozložení dobře rozkresleno, ale doporučuji si raději pomoci i fotografiemi dochovaných strojů. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Před zahájením samotné stavby je zapotřebí si vybrat jaké konkrétní zbarvení zvolíme a přizpůsobit tomu následně stavbu. Výrobce v manuálu vše dobře označil. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Vybírat můžeme ze čtyř strojů z toho jeden pilotoval Jihoafrický pilot Marmaduke "Pat" Pattle, který byl jeden z nejúspěšnějších pilotů na letounech Gloster Gladiator a Hawker Hurricane v počtu vzdušných vítězství:
- Gloster Gladiator Mk.I, No 72 (F) Squadron, Britain, 1938
- Gloster Gladiator Mk.I, No 607 Squadron, Britain, August 1939
- Gloster Gladiator Mk.I, No 112) Squadron, Egypt, 1940
- Gloster Gladiator Mk.I, flow by Flt M.T.St.J. Pattle, No 80 Squadron, Amriya, Egypt, early 1940
Součástí sady jsou i tři figurky, dvou pilotů a jednoho důstojníka. Jejich díly jsou rozloženy na jednom samostatně baleném rámečku. Výlisky mají pěkné detaily, jsou odstříknuty bez propadlin a otřepů. Při bližším pohledu na jednotlivých dílech nalezneme jemnou dělící rovinu, kterou snadno začistíme ostrým skalpelem. Obličeje jednotlivých postav jsou krásně ztvárněny včetně knírku na obličeji jednoho z pilotů. Na desky, které drží důstojník ve svých rukou bude zapotřebí doplnit mapu nebo dokument z vlastních zásob. Manuál pro sestavení všech tří figurek je vytištěný na jednom křídovém papíru o velikosti A4. Na přední straně je vyobrazený rámeček, společně s barevným rozcestníkem pro barvy Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Na druhé straně je umístěn návod pro sestavení figurek a jejich následné zbarvení.
Náhled na krabičku a manuály:
Manuály: