http://www.modelimex.cz
ICM 1:72
Kat.č. 72176
MiG-25 RU Soviet Training Aircraft
Vývojové práce na dvoumístné cvičné modifikaci jednomístného průzkumného letounu typu MiG-25R (Foxbat B), která obdržela označení MiG-25RU (Foxbat C), probíhaly takřka paralelně s vývojem dvoumístné cvičné modifikace jednomístného přepadového stíhače typu MiG-25P (Foxbat A), známé jako MiG-25PU (Foxbat C). Práce na projektu cvičného MiGu-25RU (Foxbat C) se podařilo dokončit v roce 1970. Prototyp MiGu-25RU poprvé vzlétl 20. března 1971 MiG-25RU (Foxbat C) z konstrukčního hlediska vycházel přímo z „přepadového“ MiGu-25PU (Foxbat C), který se vyznačoval stupňovitým uspořádáním dvou samostatných za sebou umístěných pilotních kabin. Od tohoto svého vývojového předchůdce se lišil pouze absencí obou párů křídelních zbraňových závěsníků a sestavou avionického vybavení. Od průzkumných letounů MiG-25RB (Foxbat B/D) se cvičný MiG-25RU (Foxbat C) zase lišil konstrukcí přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou a zalomením náběžné hrany křídla podobné jako u MiGu-25P (Foxbat A). Kromě toho postrádal bombardovací systém typu SUSAB a navigační systém typu Peleng-DR. Provozní zkoušky cvičného MiGu-25RU (Foxbat C) se rozeběhly v září roku 1971. Plná produkce tohoto modelu byla zahájena v roce 1972. V letech 1972 až 1982 brány závodu č.21 z Gorkého (od roku 1991 Nižnyj Novogrod) opustilo celkem 48 cvičných MiGů-25RU (Foxbat C).
Novinka představuje zmenšeninu sovětské proudové tréningové stíhačky Mig-25 RU v měřítku 1:72. Výlisky jsou zabaleny v klasické krabičce s pěknou kresbou na vrchním díle obalu. Po otevření na nás čeká osm rámečků ze světle-šedé barvy, dva menší s transparentními díly, dva obtiskové aršíky a manuál. S většinou rámečků, které obsahují hlavní díly letadla jsme se mohli setkat již u dvou dříve vydaných stavebnic, kat.č. 72174 MiG-25 RBF nebo u Migu-25 BM, kat.č. 72175. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to především na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky a panely mají naznačené nýty. Oba dva kokpity jsou v základu vybaveny nadmíru dobře, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Náročnější modelář v budoucnu určitě sáhne po leptaných dílech, které vydá některý z výrobců doplňkových sad. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavování. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky, překryt hlavního kokpitu lze ponechat v otevřené poloze. Oba rámečky jsou zabaleny zvlášť, ve dvou pevných PE sáčcích pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a provede nás stavbou bez problémů, díly které nevyužijeme výrobce dobře označil. Obtisky jsou kvalitní a mají tenký krycí lak, rozloženy jsou na dva menší samostatné aršíky. Jeden z aršíků obsahuje kompletní popisky a součástí druhého jsou i budíky pro obě přístrojové desky. Výrobce modeláři umožnil výběr ze dvou strojů ve světle-šedivém zbarvení:
- MiG-25RU, 47th GRAP, Russian Air Force, 2001
- MiG-25RU, No 102 Squadron, Indian Air Force, 1999
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: