http://www.modelimex.cz
ICM 1:32
Kat.č. 32021
CR.42 LW
WWII Luftwaffe Ground Attack version
Fiat CR.42 Falco byl jednomístný dvojplošník vyvinutý a vyráběný italským výrobcem letadel Fiat Aviazione. Sloužil především v italské Regia Aeronautica před a během druhé světové války,ale vyvážen byl i do jiných zemí. Poprvé vzlétl 23. května 1938 a měl poměrně solidní výkony. Varianta CR.42AS (Africa Settentrionale) byla určena pro severoafrické bojiště s protiprachovými úpravami a závěsníky pro dvě 100 kg pumy pod spodním křídlem a hlavňovou výzbrojí tvořenou dvěma nebo čtyřmi kulomety ráže 12,7 mm. Noční stíhací CR.42CN Falco byl opatřen tlumiči plamenů na výfucích. Stroj s označením ICR.42 byl experimentálně opatřen dvojicí plováků a CR.42DB byl vybaven německým řadovým kapalinou chlazeným motorem Daimler-Benz DB 601A. Celkem bylo do června 1944 vyrobeno 1780 kusů. Po válce v Itálii ještě létaly dvoumístné cvičné CR.42B s prodlouženým trupem. Krátce po oznámení italského příměří z roku 1943 převzala Luftwaffe většinu letadel Regia Aeronautica. Mezi těmito letadly byla i řada CR.42. Německé velení objednalo navíc dalších 200 kusů CR.42 u Fiatu, které měli označení CR.42LW (LW = Luftwaffe). Sloužily v roli stíhacích bombardérů, pro noční rušivé útoky, v boji proti partyzánům, ale i jako tréninkové stroje. Noční stroje byly vybaveny tlumiči plamenů, výzbroj byla složena ze dvou kulometů ráže 12,7mm, případně navíc čtveřicí závěsníků pod křídly pro 50 kg bomby. V důsledku spojeneckých náletů, které poškodily továrnu Fiat v Turíně, bylo nakonec dokončeno pouze 150 CR.42LW z 200 objednaných, z nichž 112 dosáhlo provozního stavu.
Novinka představuje zmenšenou stavebnici italského dvouplošníku CR. 42 v německých barvách. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat krásnou malbu tohoto letadla při nočním letu. Výlisky jsou baleny v "samostatné" krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce již standardem. Po otevření na modeláře čeká šest rámečků ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, manuál a v něm vložený větší obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů.
Na povrchu modelu moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné a patřičně hluboké k danému měřítku. Především zaujme pěkně naznačený plátěný povrch na trupu a obou křídlech letadla. Kokpit je v základu vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Motor můžeme z větší části odkrýt, díky tomu vynikne žebrování na jednotlivých válcích a další detaily. Náročnější modelář v budoucnu nejspíš sáhne po resinové náhradě, která přeci jenom má mnohem jemnější detaily. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavování. Před stavbou je dobré si vybrat jaké zbarvení z manuálu zvolíme a k tomu vybrat vhodný typ kapotáže podvozku. Na výběr máme ve stavebnici ze dvou variant. Výrobce modeláře na toto krok v manuálu předem dobře upozorňuje. Na konci celé stavby je potřeba doplnit veškeré výplety a lanka pro ovládání letadla. V manuálu na straně 18 je jejich rozložení rozkresleno, ale doporučuji si vypomoct i fotografiemi dochovaných strojů. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Na straně č.18 nalezneme i šablonu pro výrobu domácích masek pro transparentní díly. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nechybí ani budíky na přístrojovou "desku". Bohužel svastiky mezi obtisky nenalezneme, ty bude zapotřebí doplnit z vlastních zásob. Na výběr máme ze dvou zajímavě zbarvených strojů:
- CR.42 LW, 2./Nachr Schlacht Gruppe 9, Luftwaffe, Turin, April 1944
- CR.42 LW, Nachr Schlacht Gruppe 20, Luftwaffe, Strabourg, October 1943
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: