http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48283
A-26C-15 Invader
WWII American Bomber
A-26 Invader? Počkej, ehm ... B-26 Invader. To je ono, po roce 1948 značený jako B-26. Vývoj letounu sahá do roku 1941, v dubnu téhož roku komise schválila dřevěnou maketu a 2. června byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů. Později byla rozšířena o stavbu třetího prototypu. První prototyp vzlétl 10. července 1942 z letiště Mines Field. První sériový letoun A-26B-1DL opustil výrobní závod Long Beach v září 1943. Všechny stroje až do varianty A-26B-50-DL měly pevnou příď s šesti kulomety ráže 12,7 mm. U strojů mohla být i využita těžší výzbroj zahrnující kanony ráže 35 mm až 75 mm. Ochranu letounu zajišťovala čtveřice kulometů ráže 12,7 mm soustředěných po dvou párech do dvou dálkově otáčivých otočných věží. A-26 mohl nést až 2700 kg ve dvojité pumovnici a na závěsech pod křídly. První bojem prošel na Tichomořském bojišti. Na Evropě létaly až ke konci Války kde měli nahradit A-20 Havoc. Po skončení druhé světové války se účastnil bojů v korejské válce a následně i ve Vietnamu. V tomto "moderním" konfliktu prováděl noční útoky na Ho Či Minovu stezku a další cíle. Některé stroje sloužily i v civilní službě jako hasičské bombardéry a v dalších rolích i filmových, například ve filmu "Always" s Richardem Dreyfussem. Vyrobeno bylo okolo 2400 kusů všech verzí.
Novinka navazuje na předchozí dvě stavebnice, B-26B-50 Invader Korean War kat.č. 48281 a A-26B-15 Invader WWII kat.č. 48282, které vyšli relativně v nedávné době. Model využívá většinu univerzálních rámečků použitých u těchto dvou stavebnic. Přidáním dvou nových rámečků H1 a G1, obsahují díly pro novou příď, vznikla nová verze letounu Invader. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla. Ten v sobě ukrývá samostatnou krabičku z tvrdého kartonu s výklopným víčkem. Po jejím otevření na nás čeká osm rámečků ze světle-šedé barvy, dva s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky mají naznačeny šrouby. Krásně je naznačené jemné žebrování na křidélkách. Stavebnice umožňuje modeláři sejmout kryty obou motorů. Motory jsou ztvárněny včetně vstupního i výfukového potrubí a s držáky krytů. Výrobce nezapomněl ani na přípravek pro přesné umístění výfuku. Interiér má naznačenou základní vnitřní konstrukci, bohužel tím při bližším pohledu vznikly menší propadliny na vnější pravé straně trupu. Kokpit, pumovnice a podvozkové šachty jsou v základu vybaveny nadmíru dobře, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy, rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Náročnější modelář do budoucna sáhne po některé z leptaných sad určených pro interiér nebo i exteriér. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky, překryt kabiny lze ponechat v otevřené poloze. Rámečky jsou zabaleny zvlášť ve dvou pevných PE sáčcích pro jejich lepší ochranu před poškrábáním. Manuál je srozumitelný a provede nás stavbou bez problémů, díly které nepoužijeme výrobce dobře označil. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr máme ze tří různých strojů, dva jsou v barvě kovu a jeden v černém zbarvení:
- A-26C-16DT, 533rd BS/386th BG, A60 Beaumont-sur-Olse, france, March 1945
- A-26C-20DT, 86th BS/47th BG, Grosseto, Italy, Early 1945
- A-26C-30DT, 646th BS/410th BG, A60 Beamont-sur-Oise, France, June 1945
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: