http://www.modelimex.cz
ICM 1:72
Kat.č. 72243
U-2/Po2VS
V roce 1927 byl v konstrukční kanceláři Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova sestrojen prototyp dvouplošníku U-2 jako náhrada za cviční letoun U-1. Prototyp poprvé vzlétl v červnu 1927, pilotován byl M.M. Gromovovem. Letadla z předvýrobní série byla testována na konci roku 1928 a sériová výroba byla zahájena v roce 1929 v továrně č. 23 v Leningradu. Od začátku se U-2 stalo základním sovětským civilním a vojenským cvičným letounem. Další své využití našlo v dopravě a jako vojenské styčné letadlo. Za války sloužil U-2 jako spojovací, zásobovací a transportní letadlo pro raněné. Zvláště užitečné bylo pro zásobování sovětských partyzánů za frontovou linií. Během 2. světové války dostal U-2 výzbroj. Tyto letouny s názvem U-2VS byly úspěšně použity jako lehké noční bombardéry, pilotovány byly zejména ženskými posádkami. V roce 1944 po N.N. Po Polikarpovově smrti bylo letadlo přejmenováno na Po-2. Nízké náklady na výrobu a snadná údržba vedly podle některých zdrojů k produkci více než 40 000 letadel. Výroba v Sovětském svazu byla ukončena v roce 1953. Licenčně byl vyráběn i v Polsku.
Novinka představuje zmenšenou stavebnici sovětského dvouplošníku U-2/Po2VS. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat krásnou malbu tohoto letadla. Výlisky jsou baleny v "samostatné" krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce již standardem. Po otevření na nás čekají dva rámečky ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Rámečky jsou ze zcela nových forem, které nemají nic společného se stavebnicí vydanou v roce 2012, pod kat.č. 72241. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách některých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné a detaily na povrchu jsou krásně ostré. Plátěný povrch obou křídel výrobce decentně naznačil. Kokpit je k měřítku modelu vybaven nadmíru dobře, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. Náročnější modelář v budoucnu určitě sáhne po leptaných dílech, které vydá některý z výrobců doplňkových sad. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavování. Ve stavebnici je i zimní variant s lyžemi namísto klasického kolového podvozku. Na konci stavby je zapotřebí doplnit veškeré výplety a lanka pro ovládání letadla. V manuálu na straně 10 je jejich rozložení zakresleno, ale doporučuji si pomoci i fotografiemi dochovaných strojů. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Manuál je srozumitelný a provede nás stavbou bez problémů, díly které nevyužijeme výrobce dobře označil. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak. Na výběr máme ze čtyř různých strojů včetně jednoho stoje s lyžemi z roku 1942:
- U-2VS of the 213rd NBAD (Night Bomber Air Division), Summer 1943
- U-2VS, Winter 1942
- Po-2SV of the 46th Tamansky GvNBAP, Spring 1945
- Po-2SV of the 2nd Polish NBAP <Krakow>. Lublin area, Summer 1944
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: